شناسهٔ خبر: 35372050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

واکنش تهاجمی بن‌سلمان به حملات انصارالله به آرامکو/ بن سلمان: عربستان توان مقابله با این تجاوز تروریستی را دارد

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی روز دوشنبه در نخستین واکنش به حملات پهپادی نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو در شرق این کشور گفت که عربستان قادر به مقابله با این حملات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) با اعلام این خبر افزود، بن سلمان امروز طی تماس تلفنی با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و در واکنش به حملات اخیر نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی بقیق و خریص وابسته به آرامکو این مطلب را بیان کرد.

جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

ولیعهد عربستان در این گفت و گو تاکید کرد: "عربستان توان مقابله با این تجاوز تروریستی" را دارد.

بن سلمان در حالی تهدید به مقابله با این حملات کرده که سامانه پدافند هوایی پیشرفته عربستان تاکنون از ره گیری موشک ها و پهپادهای یمنی عاجز بوده اند.

ولیعهد ابوظبی نیز بر حمایت امارات از عربستان علیه آنچه امنیت این کشور را به خطر بیندازد، تاکید کرد.

این نخستین واکنش ولیعهد سعودی به حملات پهپادی روز شنبه به تاسیسات آرامکو است. روز بعد از این حمله، بن سلمان در مراسمی در استان طائف شرکت کرد اما هیچ سخنی از این حمله به میان نیاورد.

ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربی دراین باره مدعی شد که  پهپادهای استفاده شده از سوی نیروهای یمنی در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو ساخت ایران بوده است.

به گفته وی، پهپادهایی که حوثی ها در حمله به عربستان استفاده کردند از نوع ابابیل  بوده است.

میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است.

۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود.

با حمله به این تاسیسات نفتی ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.

نیروهای انصار الله همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز تاکید کرد که در صورت لزوم و کمبود نفت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا استفاده می کند.

نظر شما