شناسهٔ خبر: 35371546 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید گوترش بر ضرورت گفت‌وگو برای تضمین صلح و ثبات در خاورمیانه

تهران - ایرنا - «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای که در جریان کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوانده شد، بر ضرورت گفت‌وگو برای تضمین صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رسانه های غربی، وی در این بیانیه آورد: تشدید تنش در مورد مساله هسته ای ایران، نگران کننده است و مذاکرات برای تامین صلح و امنیت در منطقه، ضروری است.  

گوترش همچنین از طرف های امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) خواست از فرصت برگزاری کنفرانس بازنگری ان پی تی ۲۰۲۰ برای پایبندی مجدد به این معاهده، استفاده کنند.

وی افزود: پنجاهمین سالگرد پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای سال های آینده گرامی داشته می شود. این پیمان مهم، شالوده رژیم منع گسترش سلاح هسته ای است و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تائید اجرای آن، نقشی حیاتی ایفا کرده است.

گوترش گفت: پادمان های مورد تائید آژانس، برای تضمین اینکه از قدرت هسته ای صرفا برای اهداف صلح آمیز استفاده می شود، مورد نیاز است.

وی افزود: از کشورهای عضو می خواهم از کنفرانس بازنگری پیشرو برای پایبندی مجدد به سه رکن این پیمان یعنی خلع سلاح، منع اشاعه هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، بهره گیرند.۹۱۰۹

دبیرکل سازمان ملل همچنین از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اقدام های مستمر جهت راستی آزمایی اجرای برجام از سوی ایران تشکر کرد و گفت: تشدید تنش به خاطر موضوع هسته ای ایران، مایه نگرانی شدید است و مذاکرات پایدار برای تضمین صلح و امنیت در منطقه، ضروری است.

گوترش در ادامه این بیانیه به «یوکیا آمانو» مدیرکل فقید آژانس بین المللی انرژی اتمی ادای احترام  کرد و گفت: تعهد و تجربه وی در ۱۰ سال گذشته، آژانس را به دستاوردهای بسیاری رهنمون کرد. همچنین از «کورنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس برای برعهده گرفتن رهبری موقت این نهاد و ادامه این امر مهم، تشکر می کنم.

پیمان ان پی تی اول ژوئیه ۱۹۶۸ امضا شد و مارس ۱۹۷۰ به اجرا درآمد. ۱۹۰ کشور عضو این پیمان هستند. هند، رژیم صهیونیستی، کره شمالی، پاکستان و سودان جنوبی تاکنون از امضای این معاهده خودداری کرده اند.

دبیر کل سازمان ملل چندی پیش نیز هشدار داد که جهان نمی‌تواند با وجود رویارویی بزرگ در خلیج فارس دوام آورد.

وی با اشاره به تشدید تنش بین آمریکا و ایران گفت: جلوگیری از متشنج شدن اوضاع، یک ضرورت قطعی است.

رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال گذشته با خروج رسمی از برجام، در چارچوب رویکرد «فشار حداکثری»، تحریم های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد و همچنین وعده به صفر رساندن صادرات نفت ایران را داد.

با گذشت بیش از یکسال از این تحریم ها و ناکامی واشنگتن در دستیابی به اهداف ضد ایرانی، ترامپ بارها مدعی ابراز تمایل مقامات ایرانی برای دیدار با خود شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین المللی، از انجام تعهدات خود طفره رفته است، تاکید کرد: از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم ها باقی باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.

نظر شما