شناسهٔ خبر: 35369835 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تکمیل دیواره ساحلی پلدختر نیازمند اعتبار است/ فعالیت مدارس در تمام نقاط سیل‌زده لرستان

استاندار لرستان گفت: تکمیل دیواره ساحلی پلدختر تا آغاز فصل بارندگی نیازمند اعتبار کافی است.

صاحب‌خبر -

سید موسی خادمی روز دوشنبه در جریان بازدید از دیواره ساحلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: ممکن است همه نقاط دیواره ساحلی پلدختر با آغاز فصل بارندگی به دلیل اعتبار ناکافی تکمیل نشود اما نقاط حساس آن در اولویت ساخت قرار دارد. 

وی افزود: بخشی از مشکلات عملیات بازسازی دیواره ساحلی شهر پلدختر به خاطر وجود معارض و طراحی نقشه بود که خوشبختانه هم اکنون عملیات آن در حال انجام است.

استاندار لرستان گفت: در مجموع عملیات اجرایی چهار نقطه دیواره ساحلی شهرستان پلدختر شامل شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای مورانی و بابازید به دلیل حساسیت امر نسبت به سایر نقاط رودخانه کشکان پیشرفت بیشتری دارد.

وی افزود: تکمیل دیواره ساحلی تا پایان سال به طول می‌انجامد اما سعی می‌شود و امید است روند اجرایی آن به‌گونه‌ای پیش برود که با آغاز بارندگی‌ها کار به‌جایی برسد که مشکلی برای مردم این شهر پیش نیاید.

خادمی یادآور شد: احداث دیواره ساحلی در سایر نقاط رودخانه کشکان در سطح استان به مناقصه رفته و حدود 15 نقطه از آن تا هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد.

وی افزود: دیواره ساحلی در شهر پلدختر در حال انجام است، دستگاه‌ها مشغول کار هستند و جای نگرانی نیست و از یک هزار و 400 شمع حدود 400 شمع از دیوار ساحلی در این حوزه ساخته شده است.

وی به پل موقت شهر پلدختر اشاره کرد و افزود: پل موقت شهر پلدختر که توسط ارتش برای برقراری ارتباط در ورودی خیابان هفتم تیر نصب شده، تلاش شد که به خاطر مسائل ترافیکی جمع‌آوری نشود اما به خاطر احداث دیواره ساحلی در این نقطه حساس که آسیب‌پذیرترین نقطه در هنگام بارندگی است، جمع‌آوری می‌شود.

استاندار لرستان به وضعیت مدارس در نقاط سیل‌زده پلدختر اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از مدارس تخریبی در مناطق سیل‌زده شهرستان تعمیر شدند و تعدادی نیز احداث‌شده و محل‌هایی که احداث مدارس آنها تا آغاز بازگشایی مدارس تکمیل نمی‌شود کانکس برای شروع تحصیل دانش آموزان آماده شده است.

وی افزود: مدرسه‌ای که در روستای چم مهر فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده به دلیل قرار گرفتن در حریم رودخانه تخریب شده و به‌طور کلی در روستای چم مهر یک مدرسه تعمیری کار آن به پایان رسیده و یک مدرسه نیز در حال ساخت است و مشکلی ندارد.

خادمی به خبر منحل شدن دبیرستان متوسطه روستای بابازید اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع مورد پیگیری قرارگرفته و مقرر شد دانش آموزان در این روستاها بتوانند در روستاهای هم‌جوار با فاصله 100 تا 150 متر سال تحصیلی را آغاز کنند.

وی به لایروبی رودخانه کشکان در شهرستان سیل‌زده پلدختر اشاره کرد و افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده به سبب این که تنها پلدختر نیست و در شهرستان‌هایی مانند دورود، بروجرد و کوهدشت نیز لایروبی لازم است، مبلغ 400 میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی کردن آن در سطح استان نیاز است.

استاندار لرستان گفت: این در حالی است که دولت برای کار لایروبی تنها حدود 45 میلیارد تومان اعتبار دارد از این رو تلاش می‌شود نقاط حساس در سطح استان لایروبی شوند.

وی به خودروهای آسیب‌دیده از سیل فروردین‌ماه سال جاری استان اشاره کرد و افزود: حدود 600 خودرو در سطح استان لرستان در جریان وقوع سیل دچار آسیب جدی و یا جزئی شده‌اند که متأسفانه دولت برای آن‌ها مصوبه‌ای نداشت.

خادمی یادآور شد: در این رابطه پیگیری‌ها در حال انجام است، مکاتباتی صورت گرفته و این موضوع جز درخواست‌هایی است که به مجموعه قرارگاه بازسازی پیشنهاد داده‌شده تا چیزی برای آن‌ها در نظر گرفته شود اما تاکنون اعتباری در این رابطه اختصاص پیدا نکرده است.

وی به خسارات وارده به کشاورزان خسارت‌دیده ناشی از سیل در شهرستان پلدختر اشاره کرد و افزود: حدود هشت هزار پرونده جدید در رابطه با خسارات وارده ناشی از سیل به حوزه کشاورزی در سطح استان تأییدشده که تا پایان هفته جاری خسارات به آن‌ها پرداخت می‌شود.

استاندار لرستان با بیان این که خسارات سیل به تعدادی از کشاورزان سیل‌زده پرداخت‌شده است گفت: تأیید آسیب‌ها و خسارات ناشی از سیل به کشاورزان در مناطق سیل‌زده منوط به تأیید پژوهش گاه هوایی است که وضعیت اراضی را قبل و بعد از سیل به‌صورت کارشناسی از طریق عکس هوایی بررسی می‌کند.

وی افزود: به‌محض تأیید خسارات کشاورزان، توسط پژوهش گاه بلاعوض به آنان پرداخت می‌شود اما تسهیلات بانکی به نوع بانک و تشکیل پرونده کشاورزان بستگی دارد.

استاندار لرستان در جریان سفر به پلدختر از مناطق سیل‌زده این شهرستان از جمله روند بازسازی دیواره‌های ساحلی شهرهای پلدختر و معمولان، سایت واحدهای احداثی و مدرسه 6 کلاسه در حال ساخت معمولان، پل‌های کلهر، دول گپ، چم شهران، زیودار و کیان‌آباد و پمپاژ آب‌رسانی دشت واشیان و روستاهای سیل‌زده ملاوی، مورانی، بابازید و شهر پلدختر بازدید کرد.

هموطنان برای ارائه کمک‌‌های خود برای ساخت مسکن در مناطق سیل‌زده می‌توانند از طریق «سامانه عمران اجتماعی» با نشانی اینترنتی www.omranejtemaei.ir و یا با شماره‌گیری کد دستوری #11*880* اقدام کنند.

انتهای پیام/

نظر شما