شناسهٔ خبر: 35369197 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دانش‌بنیان‌ها به داد معضل ترافیک می‌رسند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی گفت: استفاده از اطلاعات تولیدی در زمان بحران، یکی از کاربردهای داده‌های سازمان جغرافیایی است.

صاحب‌خبر -

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از امضای تفاهم نامه ای با سازمان جغرافیایی کشور خبر داد و اظهار کرد: مدتی پیش تفاهم نامه ای کلی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت دفاع امضا شد که منجر به ایجاد همکاری های مشترک و مناسبی بین این دو سازمان شود.

او افزود: به دنبال امضای این تفاهم نامه باید برخی اقدامات انجام شود که یکی از آنها ایجاد ارتباطات مناسب بین بخشی است. یکی از دستاوردهای امضای این تفاهم نامه دسترسی به اطلاعات دقیقی است که سازمان جغرافیایی در مرکز ماهواره ای مجموعه سپهر دارد.

منطقی ادامه داد: پیش از این به صورت خیلی محدود از این اطلاعات استفاده می شد اما در سیل اخیر متوجه شدیم که بانک اطلاعاتی دقیق و مهمی در این سازمان وجود دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم و همین اطلاعات مبنای ما برای تعیین خسارات وارده در سیل اخیر کشور بود.

بیشتر بخوانید: نسخه پیچی معاونت علمی برای ورود زنان به کسب و کار دانش بنیان اثربخش است؟

دبیرستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: استفاده از اطلاعات تولیدی در زمان بحران، یکی از کاربردهای داده‌های سازمان جغرافیایی است که می توانیم از آنها در بخش های وسیعی مثل کشاورزی، حفاظت از منابع طبیعی، مدیریت منابع و معادن موجود، کاهش ترافیک و ... استفاده کنیم.

او بیان کرد: ما با امضای این تفاهم نامه قصد داریم بخش های مختلف کشور با این اطلاعات مفید و کاربردی آشنا کرده و از آنها استفاده کنیم. در تلاش هستیم تا چند شرکت دانش بنیان مسئولیت این کار را به عهده گرفته و اطلاعات فوق را در دسترس بخش‌های مختلف قرار دهیم.

منطقی تصریح کرد: به طور کلی دو مجموعه فعال در حوزه جغرافیایی وجود دارد یکی از آنها پژوهشگاه فضایی است که در ماهدشت قرار دارد و دیگری مجموعه سپهر وابسته به سازمان جغرافیایی است. این دو مجموعه اطلاعات غنی و زیادی دارند که می تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد، فعالیت این دو مجموعه مکمل هم است و از بسیاری از موازی کاری ها جلوگیری شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی یاد آوری کرد: باید تقسیم کار مناسبی بین این دستگاه ها صورت بگیرد که پیش از این به صورت نسبی وجود داشت اما باید آنها را به طور دقیق مشخص کنیم. امیدواریم معاونت علمی بتواند به عنوان پل ارتباطی در بین بخش های مختلف کشور و سازمان جغرافیایی فعالیت کند.

انتهای پیام /

نظر شما