شناسهٔ خبر: 35369114 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

فعالیت های علمی و فنآوری دانشگاه آزاد رفسنجان تشریح شد

معاون علمی دانشگاه آزاد رفسنجان با تشریح فعالیت های مهم این دانشگاه، توضیح مبسوطی درباره آن داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان علی باقری زاده امروز( 25 شهریور)در نشستی با خبرنگاران بیان کرد: پیش از انقلاب نگرش در دانشگاه بیشتر به دانشگاه نسل یک و گاهاً نسل دو بود که بیشتر جنبه آموزش و تربیتی داشت و هدف، تربیت نیروهایی بود که بتوانند در سازمان‌ ها مشغول به کار شوند.

 

 

 

معاون علمی دانشگاه آزاد رفسنجان ادامه داد:  در ابتدای انقلاب؛ نسل اول و نقش سواد و تئوری مسائل را در بر داشت و تا قبل از سال 1390 به نسل دوم تا مقطع لیسانس ورود پیدا کرده بودند و از آن زمان تا به حال به نسل سوم و چهارم  با هدف کارآفرینی به تربیت نیرو می پردازند.

 

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ درصد از مجموع کل دانشجویان کشور در دانشگاه‌های دولتی، ۳۷ درصد در دانشگاه آزاد و ۳۷ درصد دانشگاه غیردولتی و ۸ درصد نیز به رشته پزشکی مشغول تحصیل هستند؛ بیشتر صنایع از جمله صنایع گل گهر سیرجان و مس سرچشمه فرایندهایشان تغییر کرد و پژوهشگر نیاز دارند لذا دانشگاه ها با رویکرد کارآفرینی وارد شدند و رهبری هم رونق تولید را مطرح کردند لذا ما در رفسنجان به دنبال زمینه های آموزشی و پژوهشی فعالیت هایی انجام دادیم.

 

 

وی بیان کرد: در زمینه آموزشی جذب دانشجویان اتباع غیر ایرانی را داریم و مجوز پذیرش دانشجوی غیر ایرانی از وزارت علوم گرفتیم و جزو 23 واحد در کشور هستیم که ورود دانشجوی اتباع بیگانه را پذیرش می کند و در حال حاضر 150 دانشجوی افغانستانی داریم که مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

 

 

معاون علمی این دانشگاه ادامه داد: مرکز جوار دانشگاهی طرحی است که با کمک فنی و حرفه ای آموزش اشتغال را به دانشجویان دارد که در دانشگاه راه اندازی کردیم.

 

 

وی تصریح کرد: در بحث پژوهشی 4 طرح تحقیاتی انجام دادیم ایجاد بزرگترین گلخانه هیدروپونیک جنوب شرق کشور با مساحت 13 هزارمتر مربع  در 3 فاز هر فاز بیش از 4 هزار متر مربع مساحت دارد و با مجموع اعتبارات بالغ بر 45 میلیارد ریال در دست احداث است که تا دو هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

باقری زاده به اجرای طرح دیگر از جمله گلخانه کِشباف با 500 متر مربع در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 7 هزار نشاء در مرکز بیوتکنولوژی پرورش پیدا کرده و از  آنجایی که برق کشی درون گلخانه کشباف در حال انجام است و تا 15 مهر آماده استفاده و بهره برداری است؛ تست های نهال ها که در مرکزبیوتکنولوژی انجام شود به این گلخانه انتقال داده می شود؛ این بحث جدید و مدرن است قبلاً برای تکثیر نهال از قلمه استفاده می شد اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی یک سلول 25 روزه 2 برابر می شود و نهال آماده است.

 

وی خاطرنشان کرد: اولین واحد دانشگاهی هستیم که این گلخانه کشباف را در دانشگاه راه اندازی خواهیم کرد؛ مرحله اول تحقیقاتی و پژوهشی است در دوسال بعد از راه اندازی آن 500 تا یک میلیون نهال تولید و به مرحله صادرات خواهد رسید؛ حُسن این کِشباف این است که نهال در مقابل شوری آب مقاوم است و محصول خوب می دهد و در این راستا در زمینه پرورش نهال  گیلاس، آلبالو و گلابی کار خود را شروع کردیم و تولید نهال خرما و پسته هم ان شاءالله در  مرحله بعد در دستور کار قرار گیرد.

 

 

باقری زاده عنوان کرد: نخستین سرای فناوری و نوآوری کشور در این دانشگاه ایجاد خواهد شد که روی خرما و پسته از کشت تا برداشت کل فرآوری آن در سه مرحله پایه ریزی کردیم به این شکل که ایده ای در تیم مطرح می شود آن تیم در مرکز شتاب دهنده مورد بررسی و تحقیق قرار می دهد و حمایت می شود که هسته سرای فناوری است؛ لذا در نهایت با موافقت طرح، برند سازی و تجاری سازی می شود به عبارتی از ابتدا تا نهایت تجاری سازی می شود و در این سرا در حال حاضر بر روی تمام فنون کشت، داشت، برداشت، بسته بندی، فرآوری و فروش و صادرات خرما و پسته کار می شود.

 

 

وی تأکید کرد: این نخستین سرای فناوری ونوآوری در کشور در دانشگاه آزاد رفسنجان است از کشت و تولید محصول همه کارها را انجام می دهیم و فقط هم برای خرما و پسته است.

 

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان با اشاره به برگزاری همایش وقف  در فرهنگ رضوی در خرداد سال  99 گفت: 290 موقوفه در رفسنجان داریم و این نشان دهنده وجود علاقه و انگیزه در مردم رفسنجان است که برای عموم و خاص وقف می کنند تا منشأ خیرات شوند.

 

وی افزود: در خرداد 99 همایش وقف در فرهنگ رضوی با همکاری دانشگاه آزاد مشهد و تولیت آستان قدس و سازمان اوقاف کشور در دانشگاه آزاد رفسنجان برگزار خواهد شد.

نظر شما