شناسهٔ خبر: 35368851 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زائران اربعین نام‌نویسی در سامانه سماح را به کافی نت‌ها نسپارند

اهواز - ایرنا - مسئول عتبات عالیات مدیریت حج و زیارت خوزستان از زائران اربعین حسینی خواست نام نویسی در سامانه سماح سازمان حج و زیارت را به کافی نت‌ها نسپارند چون مبالغ زیادی برای این کار زائران دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

محمدامین یاقوت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی از زائران اربعین حسینی در خوزستان بدون اطلاعات قبلی و تنها برای اطمینان از ثبت نام قطعی در سامانه سماح ، به کافی نت ها مراجعه می کنند و برای ثبت نام هر زائر در سامانه ۱۰۰هزار ریال دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه دفاتر قانونی خدمات زیارتی و گردشگری برای ثبت نام زائران در سامانه سماح مجاز هستند تنها ۳۰هزار ریال دریافت کنند افزود: نبود نظارت ، سبب شده کافی نت ها مبالغ زیادی از زائران دریافت کنند و این نوعی اجحاف است.
مسئول عتبات عالیات مدیریت حج و زیارت خوزستان با اشاره به اینکه در روزهای اخیر تعداد زیادی از زائران اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده اند از زائران مشتاق زیارت حرم حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام خواست ثبت نام در سامانه سماح را به روزهای منتهی به روز اربعین موکول نکنند.
۲۷مهرماه مطابق با بیستم صفر روز اربعین حسینی است.

ثبت نام بیش از۴۹هزار خوزستانی در سامانه سماح
یاقوت گفت: از اول شهریورامسال تاکنون ۴۹هزار و ۱۷۱نفر در سامانه سماح ثبت نام قطعی کردند.
وی با بیان اینکه در مجموع تاکنون ۵۰۳هزار و۹۱۹ زائر اربعین حسینی از سراسر کشور در سامانه سماح ثبت نام کرده اند افزود: برای ثبت نام در سامانه سماح پرداخت ۲۲۰هزار ریال بابت بیمه و خدمات هلال احمر ضروری است.
مسئول عتبات عالیات مدیریت حج و زیارت خوزستان در ادامه گفت: کسانی که در سامانه سماح ثبت نام نکنند امکان خروج از کشور در پایانه های مرزی و رسمی کشور را نخواهند داشت.
پیش بینی شده با حذف روادید برای زائران اربعین حسینی تعداد زائرانی که از مرزهای شلمچه و چذابه به کربلای معلا و نجف اشرف مشرف می شوند افزایش چشمگیری نسبت به سال های گذشته داشته باشد.
اربعین پارسال ۲۳۶هزار زائرحسینی از گذرگاه مرزی چذابه و ۵۵۰هزار زائر از مرز بین المللی شلمچه به عراق عزیمت کردند.
امسال مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان ، مهران در استان ایلام و مرز خسروی در استان کرمانشاه برای تردد زائران حسینی گشوده می شود.
مرز خسروی  ۱۵شهریور امسال با حضور وزیران کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق پس از ۶ سال بازگشایی شد تا تردد زائران ۲ کشور با سهولت بیشتری صورت گیرد.
براساس توافق مسئولان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و عراق ، زائران ایرانی می توانند از طریق مرزهای بین المللی چذابه و شلمچه در طول ماه‌های محرم و صفر به صورت انفرادی یا جمعی(کاروانی) بدون روادید و  محدودیت به عتبات عالیات مشرف شوند.
در سال های اخیر مسئولان ارشد عراقی تنها یک بار اجازه دادند زائران ایرانی اربعین بدون روادید(ویزا) از مرزهای رسمی کشور ، به شهرهای مقدس عراق سفر کنند.
در دهه نخست ماه محرم مرزچذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر شاهد تردد چشمگیری زائران ایرانی و عراقی بوده است.

به گزارش ایرنا حرکت تدریجی کاروان های زائران اربعین حسینی به سمت پایانه های مرزی چذابه و شلمچه از اول ماه صفر شروع و در روزهای منتهی به روز اربعین به اوج خود می رسد.
۶۰۶۵/۶۰۰۲

نظر شما