شناسهٔ خبر: 35368770 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی محور پلدختر به خرم‌آباد نیاز است

استاندار لرستان با بیان اینکه ۸۵۰میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی جاده پلدختر به خرم‌آباد نیاز است، گفت: لایروبی رودخانه‌های این استان نیز به حدود ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پلدختر، سیدموسی خادمی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده پلدختر و معمولان اظهارداشت: کانکس برای تعدادی از روستاهای پلدختر که مدارس آنها آماده شده‌است، در روستای چم‌مهر هم برای آغاز سال تحصیلی مشکلی وجود ندارد و مدرسه‌ای که در فضای مجازی فیلم آن پخش شده‌بود تخریبی‌ست و قرار نیست ساخته شود، دو مدرسه دیگر روستای چم‌مهر بازسازی‌شده و مشکلی ندارد.

وی افزود: مدرسه بابازید هم به روستایی که در 150متری بابازید قرار دارد منتقل و در آنجا مدرسه برای آن‌ها در نظر گرفته شده‌است.

استاندار لرستان در رابطه با کشاورزان آسیب‌دیده از سیلاب عنوان کرد: خسارت برای تعدادی از کشاورزان آسیب‌دیده پرداخت‌شده و هشت هزار پرونده هم تأییدشده که احتمالا تا آخر هفته پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: قول داده‌اند که پرونده‌های کشاورزان خسارت‌دیده را تا پایان شهریورماه تعیین‌تکلیف کنند و پروژهشگاه فضایی در حال بررسی پرونده‌های کشاورزان خسارت‌دیده است که اگر تأیید کند بعد دو روز بلاعوض آن پرداخت و تسهیلات بانکی آن هم زمانی که تشکیل پرونده بدهد داده می‌شود، از این لحاظ هم مشکلی وجود ندارد.

خادمی با اشاره به اینکه دیواره ساحلی در روستای بابازید، چم‌مهر، شهر معمولان و شهر پلدختر در حال ساخت است، گفت: با کارهایی که در حال انحام است مشکلی نداریم ولی بازسازی دیوار ساحلی تا پایان سال طول می‌کشد و 10تا15نقطه دیگر از دیوار ساحلی را هفته آینده شروع می‌کنیم، ممکن است که همه نقاط خطر را نتوانیم رفع کنیم چون اعتبار کافی برای این کار نداریم.

عدم اعتبار کافی برای بازسازی جاده‌ها

استاندار لرستان با بیان اینکه حدود400میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی رودخانه‌های استان لرستان نیاز است، خاطرنشان کرد: اعتباری که برای لایروبی در اختیار ما قرار دارد 45میلیارد است که تلاش می‌کنیم جاهای حساس را انجام دهیم.

خادمی اظهار داشت: برای خودروهای خسارت‌دیده از سیلاب چندین بار مکاتبه انحام دادیم، ولی هیئت دولت برای آن اعتباری پیش‌بینی نکرده‌است و در حال پیگیری هستیم، پیشنهاد هم دادیم که برای جبران خسارت اعتباری در نظر بگیرند ولی تاکنون اعتباری داده نشده‌است.

وی افزود: در اینکه تجهیزات کم و مشکل داریم شکی وجود ندارد، ‌ولی منابع محدود است و اعتباری که برای ما اختصاص می‌یابد همه صرف جبران خسارات مردمی و بازسازی زیرساخت‌ها می‌کنیم و به بخش دولت هنوز اعتباری نرسیده‌است.

استاندار لرستان عنوان کرد: همه اعتباری که داده می‌شود برای واحدهای مسکونی، کشاورزان و زیرساخت‌هاست، ما برای بازسازی جاده‌ها هم اعتبار کافی نداریم و تجهیز ویژه‌ای انجام‌نشده ضمن اینکه آنچه که در پلدختر اتفاق افتاد ربطی به تجهیزات ندارد.

وی بیان کرد: ما هیچ‌کاری نمی‌توانستیم در برابر سیلی که در پلدختر آمد بکنیم و اگه بخواهد دوباره تکرار شود که طبق گفته کارشناسان دوره بازگشت آن هزار سال است باز هم نمی‌توانیم که امکانات را برای سیلاب‌های هزارساله مهیا کنیم و آن‌ها را پوشش بدهیم.

خادمی گفت: سیلی که در پلدختر رخ داد یک سیل ویژه‌ای بود واگر کسی فکر کند که اگر دو دستگاه لودر در پلدختر بود می‌توانست جلوی سیلاب را بگیرد، هم‌چنین خبری نیست.

قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های خوبی در بحث ساخت‌وساز واحدهای مسکونی داریم و در همه جا زمین برای ساخت‌وساز در نظر گرفته‌شده وتاکنون670میلیارد تومان تسهیلات و140میلیارد تومان هم کمک بلاعوض در اختیار مردم قرار گرفته‌است، ساخت‌وساز در مناطق سیل زده در حال انجام است که امیدوارم تا پایان سال یا دو ماه بعد از سال واحدهای احداثی را تحویل مردم بدهیم.

خادمی با بیان اینکه بازسازی واحدهای تعمیری پایان‌یافته اظهار داشت: بیش از 16هزار واحد مسکونی تعمیر و مردم در حال استفاده از منازل مسکونی هستند.

وی افزود: در شهر معمولان برای 50واحد تخریبی زمین داده‌نشده که یک زمینی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده ولی معارض دارد که دنبال این هستیم که رفع تعارض را به‌صورت توافقی و قانونی انجام دهیم که بتوانیم آن را تملک کنیم و در اختیار سیل‌زدگان معمولانی قرار بدهیم تا مشکل حل شود.

استاندار لرستان عنوان کرد: عملیات ساخت فاز اول جاده جدید پلدختر به خرم‌آباد توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا شروع‌شده منتها سرعت عملیات بازسازی متناسب با نیاز ما نبود که قرار شده تا هفته آینده شدت بیش‌تری به بازسازی داده شود و10کیلومتری که در قرارداد آن‌ها قرار دارد را به سرعت انجام بدهند.

وی با بیان اینکه قراردادی که با قرارگاه خاتم‌الانبیا بسته‌شده 36ماهه، دارای چهار قطعه است و چندین کیلومتر تونل دارد: بیان کرد: ساخت جاده زمانبر خواهد بود و قطعه اول به مناقصه رفته، قطعه چهارم که از سمت پلدختر قرار دارد تا هفته آینده به مناقصه می‌رود، ولی قطعه 2و3 مانده که باید تأمین منابع صورت بگیرد.

خادمی گفت:850 میلیاردتومان براز بازسازی جاده پلدختر به خرم‌آباد اعتبار نیاز بوده و یک کار بزرگی‌ست که خوبی آن این است که مصوب‌شده و تأمین اعتبار انجام و شروع شده‌است اما برای زمان اتمام و بهره‌برداری مردم نباید عجله کنند.

بهسازی جاده پلدختر به خرم‌آباد

استاندار لرستان با اشاره به اینکه جاده پلدختر به خرم‌آباد در حال بهسازی‌ست و از پلدختر تا دهستان افرینه روکش آسفالت انجام گرفته‌است، خاطرنشان کرد: روکش آسفالت برای جاده جایگزین دهیلج را امسال انحام خواهیم داد که احتمال می‌دهیم جاده پلدختر به خرم‌آباد با توحه به خساراتی که در سیلاب گذشته متحمل‌شده مسدود شود و از آن جاده استفاده کنیم.

خادمی اظهار داشت: برای معمولان هم جاده جایگزین در نظر گرفته‌شده که دچار قطعی نشویم که امیدوارم حجم بارندگی‌ها طوری باشد که خسارت وارد نکند ولی پیش‌بینی‌ها اضطراری را انجام دادیم.

وی افزود: 400شمع از 1400شمع دیوار ساحلی زده شده و ساخت دیواره در حال انجام و دستگاه‌ها در حال کار هستند که در حوزه پلدختر نگرانی زیادی نداریم چون کار شروع و در حال انجام است، امیدواریم تا شروع بارندگی‌ها کار را به جایی برسانیم که مشکلی برای مردم پیش نیاید.

انتهای پیام/ ت

نظر شما