شناسهٔ خبر: 35368030 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

حسینی:

هیچ صنعتی به اندازه حوزه نوآوری و فناوری برای کشور درآمد ندارد

رئیس فراکسیون فناوری و نوآوری مجلس یکی از چالش‌های اساسی صنعت تولید محتوا در کشور را عدم اجرای "قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" دانست که این موضوع، شرکت‌های نوآور را به چالش‌ کشانده است.

صاحب‌خبر -

سیده فاطمه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اهمیت نقش صنعت تولید محتوای اپراتوری و خدمات ارزش‌افزوده در ایجاد اشتغال و درآمدزایی بر ضرورت حمایت دولت و مجلس از این صنعت جدید و نوپا در ایران تاکید کرد و گفت: صنعت تولید محتوا و دیگر صنایع نوین بر بستر فناوری، دیجیتال و استفاده از بسترهای فضای مجازی  می‌توانند ارزش‌افزوده بسیاری ایجاد کرده و در رشد اقتصاد کشور تاثیرگذار باشند.

یکی از چالش‌های اساسی صنعت تولید محتوا در ایران؛وارداتی بودن عمده تجهیزات حوزه فناوری‌های ارتباطات

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تولید تجهیزات سخت‌افزاری حوزه فناوری در کشورهای غربی را یکی از چالش‌های اساسی صنعت تولید محتوا عنوان کرد و افزود: متاسفانه محتوا نیز توسط کشورهای غربی تولید و به کشورهای در حال توسعه تحمیل می‌شوند، درواقع نه تنها فناوری بلکه محتوا نیز وارداتی است.

نباید در زمینه تولید محتوا منفعل بود

وی تاکید کرد: اگر ایران نتوانسته در زمینه تولید تجهیزات در رده های نخست جهان باشد اما نباید در زمینه تولید محتوا نیز منفعل باشد لذا لازم است در جهت بسط و گسترش هویت ایرانی- اسلامی اجازه رشد صنعت تولید محتوا در کشور داده شود به همین دلیل سرمایه‌گذاری دولت، حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در صنعت تولید محتوا و خدمات ارزش‌افزوده ضرورت دارد.

حسینی با یادآوری اینکه در برنامه ششم توسعه کشور بسط و گسترش کسب و کارهای نوین و استارتاپی مورد تاکید قرار گرفته است، ادامه داد:  دولت و مجلس باید بستر را برای رونق صنعت تولید محتوا و خدمات ارزش‌افزوده فراهم کنند.

عدم اجرای "قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" صنایع استارتاپی را به چالش‌ کشانده

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعتقاد به اینکه عدم اجرای "قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" صنایع استارتاپی را چالش‌ کشانده است، توضیح داد: به‌عنوان مثال استارتاپ‌های فعال در حوزه انرژی باید به داده‌های مرتبط با مصرف برق دسترسی داشته باشند اما اکنون این داده‌ها یا به دست آن‌ها نمی‌رسد یا ناقص می‌رسد. مثالهایی از این دست کم نیستند.

این نماینده مجلس یادآور شد: مطابق قانون تمامی دستگاه‌ها مکلفند؛ داده‌های خود را به دو دسته محرمانه و غیرمحرمانه طبقه‌بندی کنند و اطلاعاتی که امکان انتشار آزادشان وجود دارد در اختیار متقاضیان نظیر شرکت‌های تحقیقاتی، علمی و صنعتی قرار گیرند.

صنعت تولید محتوا در ایجاد اشتغال و درآمدزایی تاثیر بسزایی دارد

به گفته وی گزارش‌های نظارتی نشان می‌دهند؛ اجرای قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات با چالش‌هایی رو به رو شده درحالی که می‌توان با تولید محتوای متنوع، ارزش‌افزوده بسیاری ایجاد کرد و در اشتغال و درآمدزایی تاثیر بسزایی داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: تقویت صنعت تولید محتوا در راستای ایجاد ارزش‌افزوده در حوزه نوآوری و فناوری ضروری است، هیچ فعالیت و صنعتی به اندازه این حوزه برای کشور درآمد و ارزآور نیست و به‌یقین رشد این حوزه مشاغل مختلف الکترونیکی و دیجیتالی ایجاد می‌کند.

تقویت صنعت تولید محتوا در راستای ایجاد ارزش‌افزوده در حوزه نوآوری و فناوری ضروری است، هیچ فعالیت و صنعتی به اندازه این حوزه برای کشور درآمد و ارزآور نیست و به‌یقین رشد این حوزه مشاغل مختلف الکترونیکی و دیجیتالی ایجاد می‌کند

 

صنعت تولید محتوا در حوزه‌هایی همچون ورزش، پزشکی، روانشناسی و مشاوره و ... کاربرد بسیاری دارد

حسینی با اشاره به اینکه صنعت تولید محتوا در حوزه‌هایی همچون ورزش، پزشکی، روانشناسی و مشاوره و ... کاربرد بسیاری دارد، اظهار کرد: طبق قانون برنامه وزارت بهداشت مکلف به راه‌اندازی و تشکیل پرونده الکترونیک برای تمامی افراد بود، اطلاعاتی که صرفا از همین طریق با حفظ محرمانگی نام افراد و رضایت آن‌ها می‌تواند در اختیار پژوهشگران و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد می‌تواند در پیشبرد تحقیقات علوم پزشکی و نیز برای بخش خصوصی امکان مناسب جهت طراحی خدمات متناسب را فراهم سازد.

فعالیت در حوزه ارز دیجیتالی می‌توانست با یک تصمیم نسنجیده کاملا از بین رود

رئیس فراکسیون زیست بوم فناوری و نوآوری مجلس با یادآوری اینکه فعالیت در حوزه ارز دیجیتالی می‌توانست با یک تصمیم نسنجیده کاملا از بین رود، اظهار کرد: شناخت نسبت به این صنعت جدید می‌تواند منجر به  اتخاذ تصمیماتی معقول شود که نه تنها این فعالیت حذف نشود، بلکه خلق ثروت برای کشور به‌همراه داشته باشد، موضوع حائز اهمیت توجه به تنظیم‌گری این حوزه و نیز وضع مالیات متناسب این فعالیت ضمن ارائه تعرفه‌های برق و اینترنت متناسب با ظرفیت صنایع، مزبور است./

پایان پیام

نظر شما