شناسهٔ خبر: 35367771 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اجلاسیه نهایی کنگره ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی با حضور سرلشگر سلامی برگزار می‌شود

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی گفت: اجلاسیه نهایی کنگره ملی نقش امام(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی در تاریخ ۱۱ مهرماه در مکان مصلی بیت‌المقدس شهر اراک ساعت ۸ صبح و با حضور سرلشگر سلامی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سردار محسن کریمی ظهر امروز در نشست خبری هفته دفاع مقدس با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب اجلاسیه‌های پیش از کنگره ملی نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و 6 هزار و 200 شهید استان مرکزی اظهار داشت: تاکنون تعداد 8 اجلاسیه اعم از اجلاسیه سنگرسازان بی‌سنگر، مدافعان حرم، کارگران، روحانیون و طلاب، فرهنگیان و شهیدان دانش‌آموز، شهدای گمنام، پیشکسوتان و فرماندهان و شهدای ورزشکار در استان مرکزی برگزار شده است.

وی افزود: اصلی‌ترین هدف برگزاری این اجلاسیه‌ها به نمایش گذاشتن نقش اقشار مختلف در دوران دفاع مقدس است، اجلاسیه بانوان در تاریخ 27 شهریور ماه، اجلاسیه یک‌هزار و 400 شهید ارتش در تاریخ سوم مهرماه، اجلاسیه بهداران رزمی در دانشگاه علوم‌پزشکی سردشت شهر اراک، اجلاسیه دانشگاهیان و شهدای دانشجو در تاریخ 7 مهرماه در محل دانشگاه پردیس، اجلاسیه مهندسی رزمی با محوریت لشگر 42 قدر در تاریخ 4 مهرماه و در محل سالن تئاتر شهرصنعتی اراک، اجلاسیه امر به معروف و سیره شهدا در تاریخ 8 مهرماه و در مکان دانشگاه اراک و اجلاسیه دو روزه امام خمینی(ره) در تاریخ 9 و 10 مهرماه در خمین برگزار می‌شوند.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی تصریح کرد: افتتاحیه اجلاسیه دو روزه امام راحل در شهرستان خمین با حضور سرلشگر سلیمانی فرمانده نیرو دریایی سپاه پاسداران به انجام می‌رسد، پس از اختتامیه اجلاسیه دو روزه در شهرستان خمین اجلاسیه نهایی در تاریخ 11 مهرماه در مکان مصلی بیت‌المقدس شهر اراک ساعت 8 صبح و با حضور سرلشگر سلامی برگزار می‌شود.

اهدای 300 واحد مسکونی به خانواده‌های دارای دوفرزند معلول و نیازمند

کریمی ادامه داد: در راستای خدمات رفاهی، اجتماعی و محرومیت‌زدایی تعدادی برنامه تدارک دیده شده بود که برخی از آنها به اجرا رسیده و مابقی آنها نیز در دست اجرا هستند، اعزام گروه‌های جهادی و اجرای رزمایش عاشورا در 180 نقطه استان مرکزی از جمله این اقدامات است.

وی عنوان کرد: درنطر داریم که در روز اجلاسیه نهایی تعداد 300 واحد مسکونی ساخته‌شده را به خانواده‌های نیازمندِ شناسایی شده تقدیم کنیم که بیش از 100 خانواده از این مجموعه دارای دو فرزند معلول و یا دو فرزند معلول به بالا هستند، همچنین در راستای سرعت‌بخشی به انجام این اقدامات از تاریخ 24 تا 29 شهریورماه تعداد 300 گروه جهادی به مجموعه فعلی افزوده می‌شود.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی خاطرنشان کرد: در روز برگزاری اجلاسیه نهایی تعداد 620 جهیزیه درقالب یک کاروان از محل مصلی شهر اراک به سراسر استان مرکزی اعزام و به دست نوعروسان نیازمند می‌رسند، همچنین استان مرکزی سعادت حضور 38 جانباز قطع نخاع شده با شرایط ویژه را دارد و خواسته این یادگاران دفاع مقدس سفر به یک مکان زیارتی بود که بر این اساس این جانبازان گرانقدر به همراه خانواده و در مجموع 180 نفر با تدارکات ویژه به مشهد مقدس اعزام می‌شوند.

کریمی بیان کرد: تلاش داریم تا سرکشی از خانواده شهدا متفاوت‌تر از همیشه انجام شود و اگر خانواده شهیدان استان مرکزی گله‌مندی دارند و از مسئله‌ای آزرده‌خاطر شده‌اند نسبت به رفع آن اقدام کنیم، اعزام 620 زائر بارِ اولی به عتبات عالیات، تجهیز بیش از 180 خانه ورزش در روستاهای استان مرکزی تحت عنوان هدیه شهدا به جامعه روستایی و اهدای 6 هزار و 200 بسته لواز‌م‌التحریر به دانش‌آموزان محروم استان مرکزی ازدیگر اقدامات به انجام رسیده است.

وی افزود: درنظر داریم تعداد 24 واحد مسکونی  نیز به خانواده‌های شهدای مدافع‌ حرم گردان فاطمیون تقدیم کنیم و در راستای اجرای این طرح بخشی از هزینه توسط خیران و قسمتی از هزینه توسط شخص صاحب ملک تامین شده است، اهدای سبد کالا و کمک‌هزینه‌های نقدی به نیازمندانی که در جریان انجام طرح‌های کنگره تبیین نقش حضرت امام(ره) شناسایی شوند از دیگر برنامه‌های مدنظر است.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی ادامه داد: ساخت 620 واحد مسکونی برای نیازمندان در دستورکار قرار دارد که درحال حاضر 300 واحد از آن درحال ساخت است و پس از اتمام این طرح منازل مسکونی ساخته شده به نام بلندمرتبه شهدای همان منطقه مزین می‌شوند.

کریمی عنوان کرد: در عرصه فعالیت‌های ادبی تاکنون 130 عنوان کتاب گردآوری شده و در اختیار کمیته تدوین کنگره قرار دارد که از این تعداد بیش از نیمی از آنها ممیزی شده‌ و حتی به چاپ نیز رسیده‌اند و محوریت آثار ارائه داده شده امام راحل، شهدا، کودکان، روحانیت، زنان و دانشنامه شهدای استان مرکزی است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای سرودهای انقلابی با محوریت دفاع، انقلاب و امام خمینی(ره) فراخوانی ابلاغ کرده‌ایم که تاکنون بیش از 500 اثر فرهنگی دریافت و در مجموع بیش از 3 هزار نفر در این عرصه اعلام آمادگی کرده‌اند، همچنین در زمینه برگزاری مسابقات کتابخوانی بیش از 320 جایزه درنظر گرفته شده است و علاوه بر این طرح مسابقه‌ای تحت عنوان نامه‌ای به شهید نیز برگزار می‌شود.

برگزاری 710 برنامه پایگاهی و مسجدی در استان مرکزی

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان کرد: برنامه شب شعر در تاریخ 2 مهرماه و در شهرستان زرندیه با حضور شعرای نامی کشور و با محوریت دفاع مقدس برگزار می‌شود، همچنین درحوزه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی تاکنون 12 یادواره شهرستانی، هفت برنامه قشری، 132 یادواره حوزه‌ای و 710 برنامه پایگاهی و مسجدی برگزار و به اجرا رسیده است.

کریمی افزود: برگزاری برنامه یک مسجد، یک فرمانده، یک خاطره از جمله برنامه‌هایی بود که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و این طرح در پنج مسجد شاخص شهر اراک برگزار می‌شود و علاوه بر آن تعداد 98 برنامه با عنوان آبروی محله‌ها در محل زندگی شهدای منتخب به اجرا می‌رسد، همچنین دبیران برگزاری یادواره‌ها نیز در همایشی مورد تجلیل و تقدیر واقع شدند.

وی ادامه داد: تاکنون تعداد 18 تیزر با محوریت برنامه‌های انجام شده و اجلاسیه‌ها تهیه شده است، برنامه فرهنگی و نمایشی "فرزندان امام" درحال بررسی و اعضای آن درحال تمرین هستند و این نمایش از اول مهرماه به مدت 10 شب در محل دائمی نمایشگاه‌ها جنب پادگان به اجرا می‌رسد، این گروه هنری زندگینامه امیرکبیر تا افتخار مدافعان حرم را به نمایش می‌کشد و در روند تهیه و تولید این اثر هنری افرادی اعم از ابراهیم حاتمی‌کیا، شبکه افق و سازمان اوج همکاری‌های مطلوبی با مجموعه داشته‌اند.

نام‌گذاری 500 مکان و میدان به نام شهدای دفاع مقدس در استان مرکزی 

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی عنوان کرد: همایش چشمان منتظر، همایش سفیران کنگره ملی تبیین نقش امام خمینی(ره)، نام‌گذاری بیش از 500 مکان و میدان در سطح استان به نام شهدا، همایش بانوان در شهرستان‌های ساوه، خمین و اراک، همایش خانواده کارکنان دستگاه‌های دولتی، اجلاسیه بانوان، اجلاسیه پیشکسوتان سازمان اطلاعات، همایش جامعه پزشکان دارای سبقه حضور در دفاع مقدس و برگزاری دو همایش توسط طلاب پیش از اجلاسیه طلاب و روحانیون از دیگر اقداماتی است که در دستورکار قرار داده‌ایم.

برگزاری مسابقات کشوری موتورسواری در دهکده مقاومت

کریمی خاطرنشان کرد: مجهزسازی دهکده مقاومت همچنان ادامه دارد و نوید برگزاری مسابقات کشوری موتورسواری در ایام دفاع مقدس و در این منطقه را می‌دهیم و باید بگوییم خدمات این مجموعه پس از تکمیل‌سازی به عموم مردم ارائه داده می‌شود، خوشبختانه حمایت‌های مسئولان استانی و استاندار مرکزی سبب شد تا پروژه موزه دفاع مقدس پس از 12 سال توقف تحرک گیرد و امیدواریم که تا هفته دفاع مقدس بتوانیم حداقل 80 درصد از این پروژه را به صورت موقت به بهره‌برداری برسانیم.

وی بیان کرد: در تمامی این مدت محتویات بسیار مطلوبی برای موزه دفاع مقدس جمع‌آوری شده و حتی برخی ادارت اعم از سپاه، بنیاد شهید، آموزش و پرورش و گردان 42 قدر اسناد و محتویاتی به‌صورت ویژه جمع‌آوری کرده‌اند که تمامی این اسناد اعم از دست نوشته شهیدان، وصیت‌نامه، وسایل شخصی شهدا و غیره را در اختیار موزه دفاع مقدس قرار داده‌اند.

فعالیت اعضای کنگره ملی تبیین نقش امام خمینی(ره) پس از اجلاسیه نهایی تداوم یابد

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی افزود: باتوجه به اینکه درنظر داریم فعالیت اعضای کنگره پس از برگزاری اجلاسیه نهایی نیز تداوم داشته باشد ساختمانی را برای تمرکز این مجموعه در نظر گرفته‌ایم که تاکنون پیشرفت 50 درصدی داشته است، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این راستا به انجام رسید بازسازی قبور شهدا بود که در این راستا گروهی 50 نفره از بانوان داوطلب شهر اراک اقداماتی اعم از تراشکاری و ترمیم قبور شهدا و زیباسازی منظر مقبره شهدا را به انجام می‌‌رسانند و فعالیت آنها تاکنون مدت سه ماه به درازا کشیده است.

بنیاد ملی قرآن کریم با محوریت کربلایی کاظم ساروقی از مهم‌ترین برنامه‌های مدنظر است

کریمی ادامه داد: ازجمله مهم‌ترین اقدامات مدنظر، بنیان‌گذاری بنیاد ملی قرآن کریم با محوریت کربلایی کاظم ساروقی است زیرا این فرد پس از ائمه اطهار معجزه‌ای شگرف محسوب می‌شود و باید بکوشیم تا نقش این ظرفیت مهم را برای جوانان جامعه تبیین کنیم و باید گفت که سازمان بسیج این استان و شهرستان ساروق را مرکز قرار داده و امیدواریم طرح مذکور به وادی بین‌المللی راه یابد.

وی عنوان کرد: ارتقاء سایت شهدا از دیگر اقداماتی بود که در قالب فعالیت‌های کنگره به انجام رساندیم و در اجلاسیه نهایی از آن رونمایی می‌شود و پیرو اینگونه فعالیت‌ها با تجهیز دو استدیو توانسته‌ایم برای شهدا هولوگرام ویژه تهیه کنیم تا اطلاعات دقیق این افراد بلندمرتبه برای همگان قابل دسترسی باشد.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات مهمی که در گذشته اخذ شده بود خودکفایی در عرصه تولید، تدوین و نشر کتب در استان مرکزی بود که در این راستا کارگاه تربیت نویسندگان را برای 50 نفر برگزار کردیم تا دیگر در این عرصه نیازمند حضور نویسندگانی از خارج استان نباشیم و اکنون افراد تربیت شده درحال نگارش و تدوین چند کتاب هستند.

کریمی بیان کرد: ثبت سند جامع اعزام رزمندگان با محوریت تسهیل فعالیت‌های مربوطه، انجام 100 پروژه پژوهشی که 40 عنوان از آنها عملیاتی و سه مورد مثمرالنتیجه بوده،  80 پژوهش نقش ادارات و کارخانجات، تدوین سه جلد تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، یک جلد تاریخ شهدای گمنام و 2 تا 3 جلد درخصوص بانوان از دیگر دستاوردهای فرهنگی استان مرکزی بوده‌ است.

تهیه 40 المان فرهنگی و نصب آنها در هفته دفاع مقدس

وی افزود: تهیه 40 المان در حوزه فرهنگی یکی از اقدامات شاخص انجام شده در این دوران است که 85 درصد از این طرح اجرائی شده و تمامی این المان‌ها در هفته دفاع مقدس در مناطق جانمایی شده نصب می‌شوند و در آینده اگر فردی بخواهد با تاریخ انقلاب اسلامی آشنا شود این المان‌ها بازگوکننده بخشی از تاریخ هستند.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی ادامه داد: خوشبختانه گنجینه‌های دفاع مقدس در ادارات حفظ و با استفاده از این گنجینه‌ها تاکنون بیش از 33 مستند و فیلم کوتاه ساخته شده است و علاوه بر آن 80 تئاتر خیابانی و 10 تئاتر صحنه‌ای نیز تهیه و طراحی شده‌اند تا به اجرا برسد، همچنین در حوزه تهیه و طراحی پوستر و طراحی 6 هزار و 200 تابلوفرش مزین به تصاویر شهدای استان مرکزی نیز اقداماتی شده است.

کریمی عنوان کرد: تهیه پارانومای زیارت مجازی شهدا از دیگر اقدامات قابل تقدیری بود که به انجام رسید، همچنین جمع‌آوری 600 نقاشی کودک با محوریت دفاع مقدس، تهیه کاغذدیواری دانش‌آموزی، تولید سردیس و تندیس، تهیه 144 اثر هنری تقدیمی به موزه دفاع مقدس و تنظیم 10 سرود انقلابی از دیگر اقدامات ارزشمند انقلابی هستند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت نهضت جمع‌آوری 650 هزار سند اعم از اسناد مکتوب، سازمانی و دست نوشته، تولید 4 هزار مصاحبه در قالب 7 هزار ساعت، تدوین تاریخ شفاهی و اقدامات ویژه راه‌اندازی قرارگاه حضرت امام خمینی(ره) با رویکرد آشنایی سیره و سبک زندگی آن حضرت، تدوین اردوی هفت اقلیم محافل زندگی، رشد و نمو امام خمینی(ره) و تدوین بیش از 12 عنوان فیلم کوتاه با عنوان امام شناسی ا ز دیگر اقدامات انجام شده است.

تهیه سریال زندگینامه امام خمینی(ره) 

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان کرد: درحال انجام پیگیری‌های لازم برای تهیه و تولید سریالی تحت عنوان زندگینامه امام خمینی(ره) هستیم و امیدواریم که این فعالیت‌ها به نتیجه منجر شوند، همچنین در تاریخ 31 شهریورماه شاهد برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح هستیم.

کریمی افزود: یادواره شهید وطن‌پور در شهرستان فراهان در تاریخ 7 مهرماه و با حضور فرمانده هوانیروی ارتش برگزار می‌شود، خورسندیم که بگوییم خیران و صنوف مختلف استان مرکزی در لحظه لحظه اجرای این طرح‌ها هم‌پای ما بودند و حتی در اجرای طرح ساخت مسکن نیازمندان تمامی افراد فعال در پروژه به‌صورت رایگان فعالیت دارند .

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح مسکن نیازمندان مقرر بود تا اسکلت بناهای لازم را از نیشابور تهیه کنیم اما با اقدامات انجام شده وظیفه تهیه این اسکلت‌ها به یکی از کارخانه‌های بحران‌زده سپرده شد و این اقدام سبب شد تا 3 تا 5 میلیون تومان ارزان‌تر از سفارش به نیشابور طرح را دریافت کنیم.

اعزام 260 پزشک عمومی و متخصص به مناطق محروم سراسر استان مرکزی

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی عنوان کرد: طرح بیمارستان صحرایی به اکیپ‌های غیر متمرکز تغییر کاربری داده است و امسال بیش از 260 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص به‌صورت سیار به تمامی نقاط استان مرکزی سفر و خدمات پزشکی لازم را به مردم ارائه می‌دهند و در اجرای این طرح تمام تلاشمان را به کار گرفته‌ایم تا ویزیت و نسخه‌ها عمدتا رایگان باشند، همچنین در حوزه آزمایشگاهی نیز در تلاش هستیم تا اقداماتی به انجام برسانیم و این فعالیت نیز به‌صورت رایگان به متقاضیان ارائه داده شود.

کریمی خاطرنشان کرد: شهرک سینمایی مجموعه‌ای است که تجهیزات بسیار و ویژه‌ای در اختیار دارد و شهرک سینمایی فعلی استان مرکزی تنها در فاز بازسازی قرار دارد و هنوز آن گونه که باید و در حد یک شهرک سینمایی تجهیز نشده است، تصمیم داریم تا این منطقه را به محلی دائمی برای نمایشگاه‌ها تبدیل کنیم تا دستاوردهای چندساله انقلاب و مبانی تبیین شده در این محل برجا بماند و در چندسال آینده به عنوان یک گنجینه ارزشمند مورد استفاده واقع شود.

انتهای پیام/ ت

نظر شما