شناسهٔ خبر: 35367660 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اخبار تئاتر|«شین» در پردیس تئاتر تهران

نمایش «شین» با نقش‌آفرینی پنج بازیگر شناخته شده تئاتر، مرضیه سهراب، الناز ابراهیمی، فوژان تاجیک، کتایون آبادی و کیمیا نجاری روی صحنه می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا،‌ پوستر نمایش «شین» را که نوشته محسن عظیمی است و حسن همتی آن را کارگردانی کرده توسط مرضیه سهراب طراحی شده است.

نمایش«شین» از 28 شهریور ماه ساعت 20 در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود و درباره مادرانی‌ است که فرزندانشان قربانی تجاوز حکومت‌های دیکتاتوری که تا ابد نام منفورشان در تاریخ ثبت است نوشته شده است. دیکتاتورهایی که هدفشان نسل‌کشی و از بین بردن یک عده انسان بی‌گناه بود.

در این پروژه نمایشی، زهرا پوررضا به عنوان دستیار کارگردان همراهی داشته و آهنگسازی آن را نیز فرید نوایی انجام داده است؛ نوازنده دف پوریا خداپرست، آوا ها توسط مهناز غمخوار ، تنیا شکری، نوازنده تنبور حسن همتی هستند.

طراحی صحنه این نمایش را ارکیده هاشمی ، طراحی لباس را سینا ایران پور، ساخت لباس را حسین پناهی انجام داده‌اند.

طراح گریم این پروژه نمایشی هدى رودبار و مجریان گریم مهتاب لشکرى، سوگند کیانی هستند؛ حسین تبریزی نیز به عنوان مشاور گریم با این گروه همکاری دارد.

ساخت تیزر بر عهده آناهیتا نیک دست، عکاس محمدعلی اسدی‌راد، مشاور رسانه زهرا شایان‌فر و روابط عمومی احمدبیگی هستند.

سایت تیوال به عنوان سایت فروش بلیط این نمایش معرفی شده است.

پردیس تئاتر تهران در نشانی بزرگراه امام‌علی(ع) شمال به جنوب -خروجی شهید محلاتی شرق - خیابان شاه‌آبادی - پایینتر از میدان مالک اشتر واقع شده است.

«ساعت» تالار حافظ به صدا در می‌آید

«ساعت» اثر دیگری از حمیدرضا هدایتی از 7 مهرماه در تالار حافط به روی صحنه می‌رود. حمیدرضا هدایتی که آثاری چون «آنتیگونه» و «داخائو» را با اجرایی متفاوت به عنوان کارگردان در کارنامه خود دارد، این‌ بار به سراغ متنی از نویسنده فرانسوی، امانوئل روبلس (Emmanuel Roblès)  با ترجمه اصغر نوری رفته است.

امانوئل روبلس (1914 - 1995) برنده جایزه ادبی «فمینا» فرانسه و جایزه «گنکور» است که بیش از 30 اثر  از جمله «عشق بی پایان» «پنجره و جزیره نامسکون» «لورلوژهای پراگ» «مونسرا» «سایه و ساحل» و «ساعت» را در کارنامه خود دارد.
 روبلس اهل مدیترانه بود و با فرهنگ‌های فرانسوی، اسپانیایی و مغربی آشنایی کامل داشت؛ او را گردشگری بزرگ و انسان‌گرایی دلسوز که آثارش خشونتی باستانی را به تصویر می‌کشند، می‌دانند؛ خشونتی که انسان‌ها را رودررو قرار می‌دهد.

شخصیت‌های آثار او مانند شخصیت‌های «آندره مالرو» و «همینگوی» دسته‌ای یاغی و انتقام‌جویند که با جملاتی ساده وصف می‌شوند؛ جملاتی که بحث‌های تئوریک خلاف قانون را در پی‌دارند؛ مسئله خشونت در تئاتر روبلس به مراتب شدیدتر است؛ فضای آثار او ظلم جلادها را ظالمانه‌تر و فریاد قربانیان را جان‌خراش‌تر نشان می‌دهد و دیالوگ‌ها در کششی ساده و بدون طمطراق و بدون هرگونه پیچیدگی و بسیار تحسین‌برانگیزند.

آنچه نمایشنامه «ساعت» را متمایز کرده است نه فقط ویژگی ساختاری آن، که نوع نگاه روبلس به محیط و روح نهفته در آن است، به گونه‌ای که تمام ویژگی‌های صوری و ساختاری متن تحت‌الشعاع ابعاد فکری و ایده‌های اثر قرار می‌گیرد.
اصغر نوری کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه و کارشناسی ارشد ‌کارگردانی تئاتر است؛ او سال‌هاست با ترجمه رمان‌ها و نمایشنامه‌های نسل نوی نویسندگان و نمایشنامه‌نویسان فرانسوی، نقش پر رنگی در آشنا شدن ما با نویسندگان نسل اخیر فرانسه داشته است. آگوتا کریستف، پاتریک مودیانو، ژوئل اگلوف، بریژیت ژیرو، مارسل امه و دیدیه ون کولارت از جمله نویسندگانی هستند که اصغر نوری آثاری از آنها ترجمه کرده است.
دیگران عوامل آخرین اثر «حمیدرضا هدایتی» به زودی اعلام خواهد شد.

جواد یحیوی و سعید داخ در حماقت ایکاروس

سیدجواد یحیوی، مجری باسابقه صداوسیما که در کارنامه کاری خود سابقه همکاری با کمال تبریزی، رضا عطاران، احمدرضا درویش، محمد رسول اف، بیژن بیرنگ، قاسم جعفری، همایون اسعدیان را دارد به آخرین اثر نمایش محمدرضا حسینی پیوست.

سعید داخ، بازیگر باسابقه تئاتر، تلویزیون و سینما که در آثاری چون بدون تاریخ بدون امضا، زیر تیغ، نرگس، دوران عاشقی و ... به‌عنوان بازیگر حضور داشته در کارنامه‌ تئاتری خود همکاری با کارگردانانی چون پری صابری، قطب‌الدین صادقی، دکتر محمود عزیزی، مریم معترف، نادر رجب پور، آرش دادگر، ندا هنگامی، حسین مسافر آستانه، وحید جلیلوند، شهره لرستانی، حسین پارسایی همکاری داشته است؛ این طراح حرکت و بازیگر در نمایش حماقت ایکاروس در نقش «ددالوس» به این گروه نمایشی پیوست.

 دیگر بازیگران این نمایش عبارتند از علی پویا قاسمی، پناه باقریان، محمد علی شهیدی و بازیگر خردسال مانی آخشی.

در خلاصه‌ این اثر نمایشی چنین آمده است «ددالوس نویسنده تنهایی است که قصه‌ای را سال‌ها نوشته و در محدوده ذهن خود با آنها زندگی می‌کند، حال تمام افراد قصه افسارگسیخته شده و او قدرتی برای کنترل آنها ندارد و می‌ترسد قصه را تغییر دهد ...»

از عوامل این نمایش  می‌توان به آیدین صمیمی (دستیار کارگردان و برنامه‌ریز) آنوش آوانسیان، سوسن بقاء شانجانی (دستیاران لباس) حسین پناهی (دوخت لباس) ایمان خرم‌نژاد (مدیر صحنه) کوروش به‌رزی، آرمین سلجوقی(عکس) مریم میرزایی، محمد سلیمی (طراحی و ساخت تیزر و ویدیو آرت - گروه هنری آرت کات) میثم زرقانی ( مدیر اجرایی گروه هنری آرت کارت) سارا حدادی، مجید مهرآبادی (مشاور رسانه‌ای و تبلیغات مجازی) اشاره کرد.

نمایش «حماقت ایکاروس» به نویسندگی مهدی معبودی و به کارگردانی محمدرضا حسینی در سالن شماره 1 عمارت نوفل‌لوشاتو از اول مهرماه به روی صحنه می‌رود و بلیت‌فروشی این اثر نمایشی هم‌اکنون در سامانه تیوال آغاز شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما