شناسهٔ خبر: 35366870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۲۵ شهریور

حرفهای سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره دلالان چادر مشکی/ انتقاد از سیاست غیرسازنده کاخ سفید در قبال آمریکای لاتین

لایحه قانون تجارت جدید به زیان مردم نیست، حرفهای سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره دلالان چادر مشکی، گفت‌وگوی روسای سازمان انرژی اتمی کشورمان و روس اتم، انتقاد از سیاست غیرسازنده کاخ سفید در قبال آمریکای لاتین برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، لایحه قانون تجارت جدید به زیان مردم نیست، حرفهای سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره دلالان چادر مشکی،  گفت‌وگوی روسای سازمان انرژی اتمی کشورمان و روس اتم،  انتقاد از سیاست غیرسازنده کاخ سفید در قبال آمریکای لاتین از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۵ شهریورماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

باید سیاستها به سمت حرکت کارآفرینی به سمت اشتغالزایی باشد

«هادی قوامی» شب گذشته (یکشنبه 24 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره اقدامات انجام شده برای رونق تولید با بیان اینکه شوکی که در سال 98 به اقتصاد وارد شد، انتظار ما از رونق را برآورده نکرد در توضیح این امر گفت: این امر به این دلیل بود که در سال قبل با تصویب مجلس برداشت از صندوق توسعه ملی را برای  عشایر و روستاهادر نظر گرفته شد ولی در مقایسه با سال 97 می توان گفت: سال 97 سال بهتری در رونق اقتصاد بود.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره تسهیلات واحدهای تولیدی نیز گفت: با توجه به اینکه رفتار واحدهای دولتی باید متفاوت تر از سال 97 باشد اما همچنان مانند قبل تکرار می شود. امسال  به دلیل بدهی بنگاه های تولیدی به بانک نسبت به سال قبل مشکلات بیشتری را شاهد بوده است.

 

وی با بیان اینکه برای رونق بهتر تولید بانک می تواند به اندازه بدهی در بنگاه ها سرمایه گذاری کند تا از تعطیلی بنگاه ها جلوگیری کند، گفت: به دلیل شوک شدید به اقتصادی سیاست های رونق تولید در شش ماهه نخست سال 98 موفق نبوده است. شرکت هایی که ورادات انجام می دادند به دلیل بسته شدن واردات بیشتر توجه شان به داخل معطوف بوده است و  اکنون با تولید بیشتر تقاضا برای اشتغال نیز بیشتر شده است.

 

 قوامی با اشاره به اینکه همیشه خوداشتغالی مقدمه کارآفرینی است، گفت: اما در حال حاضر عکس این اتفاق افتاده و به دلیل خوب نبودن فضای کسب و کار کارآفرینی تعطیل شده است که تغییر رفتارها شرایط را برای رشد اقتصاد نامناسب می کند بنابراین باید برای رشد بهتر اقتصاد باید فضا به گونه ای باشد که توجه به تولید بیشتر باشد و سازماندهی در کارگروه ها دیده شود که اینگونه نیست.

 

لایحه قانون تجارت جدید به زیان مردم نیست

«حسینعلی حاجی دلیگانی» شب گذشته (یکشنبه 24 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره لایحه قانون تجارت با اشاره 41 ماده نخست لایحه قانون تجارت جدید گفت: این 41 ماده در لایحه دولت نبود و این مواد از منابع ترجمه شده نوشته شده است. این قانون به زبان مردم نیست و عموم جامعه آن را متوجه نمی شوند بنابراین این لایحه در صورت نهایی و اجرایی شدن موجب کاهش شدید قراردادها، بی ثباتی و تزلزل در آنها و کاهش امنیت سرمایه گذاری در جامعه می شود.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می خواهیم موادی که به این کمیسیون بازگشته است با تامل بیشتری بررسی کنند با طرح این سوال که چرا چند نفر محدود نسخه ای را نوشته اند که نقایص زیادی دارد و در آن از ظرفیت های دیگر کارشناسی کشور در حوزه اقتصادی استفاده نشده است، گفت: مگر این لایحه فقط قضایی است که از بعد حقوقی و قضایی به آن نگاه شده و دیدگاه اقتصاد دانان و فعالان اقتصادی در آن نیامده است.

 

وی با اشاره به اینکه در قانون تجارتی که در سال 1311 تصویب شد اشکالاتی وجود دارد که باید بروز رسانی شودف گفت: اعتقاد نداریم که همه این قانون که ساختار 80 ساله تجارت ایران را دارد ویران شود. اصل متن لایحه قانون تجارت جدید سال 84 ارائه شد اما 41 ماده ای که در ابتدای این لایحه اضافه شده است مانند بمب در اقتصاد کشور انفجار ایجاد می کند.

 

برخی از دلالان چادر مشکی تولید ایران را به عراق صادر می کنند

«سید فاطمه ذوالقدر» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان در مورد لزوم توجه به تولید چادر مشکی در کشور گفت: برای کشور اسلامی همانند جمهوری اسلامی ایران بسیار زشت است که بیش از چهل سال که از انقلاب اسلامی می گذرد، همچنان تولید چادر مشکی زنان اش در کشورهای دیگر باشد. چادر مشکی پوشش زنان ایران است و نماد ارزشی برای زنان محسوب می شود لذا باید از تولید داخلی در این عرصه حمایت شود.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد سخنان برخی از مسئولان در مورد به صفر رساندن تعرفه واردات چادر مشکی گفت: ما معقتدیم باید در ابتدا از کارخانجات داخلی در زمینه تولید چادر مشکی حمایت شود و در مرحله بعد تعرفه واردات در این زمینه صفر شود. در حال حاضر دو کارخانه یکی در شهرکرد که زیر نظر بنیاد مستضعفان است و سالانه 10 میلیون متر پارچه چادر مشکی تولید می کند و دیگر کارخانه کرپ ناس که روزی پنج هزار متر پارچه چادری در کشور تولید می کنند در کشور مشغول فعالیت هستند ولی متاسفانه حمایت های لازم از این دور کارخانه انجام نمی گیرد.

 

دیدار و گفت‌وگوی روسای سازمان انرژی اتمی کشورمان و روس اتم

http://media.shabestan.ir/Original/1398/06/25/IMG09074696.jpg

«علی اکبر صالحی»، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی که برای شرکت در اجلاس کنفرانس سالانه عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین به سر می‌برد، با آلکسی لیخاچف، رییس روس اتم، دیدار کرد.

 

در این دیدار که در محل نمایندگی دائم کشورمان در وین انجام شد، دو طرف درخصوص توسعه همکاری‌ها و روابط دوجانبه و همچنین تعاملات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رایزنی کردند.

 

ادامه موضع‌گیری‌های متناقض ترامپ درباره «ملاقات با ایران»

دونالد ترامپ در توئیتی نوشته است: اخبار جعلی اعلام می‌کند که من مایلم با ایران «بدون هیچ شرطی» ملاقات کنم. این یک گزاره غلط است (مثل همیشه!).

 

طبق خبر ایسنا، با وجود تأکید مسئولان کشورمان بر ممکن نبودن مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی بار دیگر مدعی شده بود که مقامات ایرانی خواهان دیدار و مذاکره با آمریکایی‌ها هستند.

 

وزیر خزانه‌درای آمریکا هم روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که کشورش برنامه‌ای برای دیدار میان روسای جمهوری ایران و آمریکا مهیا نکرده است.

 

ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار کاخ سفید که در خصوص دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل سوال می‌کرد، گفت: هر چیزی ممکن است!

 

انتقاد از سیاست غیرسازنده کاخ سفید در قبال آمریکای لاتین بویژه کوبا و ونزوئلا

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه کوبا با امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کرد. امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار بر تقویت و گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و کوبا در زمینه‌های گوناگون تاکید نمود و گفت: روابط دوستانه و پایدار دو کشور پشتوانه محکمی برای ارتقاء سطح مناسبات فی‌مابین در زمینه‌های سیاسی، پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی است.

 

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل بین‌الملل ضمن تبریک چهلمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کوبا تصریح کرد: همکاری‌های بسیار خوبی میان دو کشور در این چهار دهه وجود داشته است.

 

امیرعبداللهیان با انتقاد از سیاست غیرسازنده کاخ سفید در قبال آمریکای لاتین بویژه کوبا و ونزوئلا افزود: ما با حساسیت تحولات منطقه آمریکای لاتین از جمله اقدامات خصمانه دولت آمریکا علیه کوبا و ونزوئلا را دنبال می‌کنیم.

 

امیرعبداللهیان در پایان با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشور‌های آمریکای لاتین گفت: آمریکای لاتین و کشور‌های پیشرو این منطقه از جمله کوبا در مرکز توجه سیاست خارجی ایران قرار دارند.

 

وزارت میراث فرهنگی با هماهنگی با متولیان امر در بازسازی و مرمت مساجد تاریخی گام جدی بردارد

«محمد اسماعیل سعیدی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با تاکید بر لزوم توجه وزارت میراث فرهنگی به بازسازی و مرمت مساجد تاریخی گفت: بخشی از آثار و ابنیه تاریخی ما مساجد ما هستند و عمدتا مساجد در مرکز شهرها و به عنوان محور تجمع و حضور مردم فعالیت داشته اند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در شهرهای اصفهان، شیراز، یزد و تبریز مساجد تاریخی برجسته ای وجود دارد که این مساجد جزو آثار تاریخی منحصر به فرد قلمداد می شوند و همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. متاسفانه بخشی از این مساجد بر اثر غفلت دچار تخریب شده اند و نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

 

نمایند مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تبریز مسجد حسن پاشا یکی از مساجد برجسته است که در آن دوران یعنی دوران قزون حسن که سلسله مشهوری در ایران بوده است به عنوان مسجد برجسته جهان اسلام از نظر معماری قلمداد می شد و این مسجد در حال حاضر نیاز به بازسازی و مرمت دارد.

 

وی با اشاره به بازدید کمیسیون فرهنگی از مساجد اصفهان، شیراز، یزد و تبریز گفت: تمامی مساجد تاریخی که در این شهرها وجود دارند، نیاز به مرمت و بازسازی دارند و ما این موضوع را در زمانی که سازمان میراث فرهنگی هنوز تبدیل به وزارتخانه نشده بود به مسئولان این سازمان انتقال دادیم. در حال حاضر نیز به شدت پیگیر بازسازی و مرمت این مساجد هستیم./

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما