شناسهٔ خبر: 35366209 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آموزش عالی چالش‌های زیادی دارد/ سوره دانشگاه نظام اسلامی است

آیین تکریم و معارفه رؤسای سابق و کنونی دانشگاه سوره در ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس؛ آیین تکریم و معارفه رؤسای سابق و کنونی دانشگاه سوره با حضور حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در محل این سازمان برگزار شد.

در این مراسم شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما طی سخنانی با اشاره به اینکه هنر در کشور ما مظلوم واقع شده است، گفت: دولت فرانسه سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سینما هزینه می‌کند در حالی که این مبلغ در کشور ما یک دهم کمتر است.

وی ادامه داد: همچنین فرایند سختی است که بخواهیم یک رشته هنری جدید به دانشگاه اضافه کنیم و ضروری است شورای ویژه برای رشته‌های هنر و رسانه در دانشگاه‌ها ایجاد شود. البته من این پیشنهاد را به وزیر علوم ارائه کردم و امیدوارم محقق شود.

اسفندیاری با اشاره به توانمندی دانشگاه سوره در زمینه ایجاد رویش‌های جدید در ادبیات و هنر گفت: دانشگاه سوره باهدف در انداختن طرحی نو راه‌اندازی شده و امروز شاهد به وجود آمدن گرایش‌ها و ژانرهای جدید هستیم که البته دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند این گرایش‌ها و ژانر‌ها را به ادبیات و مکاتب هنری تبدیل کنند و این رسالتی است که بر عهده ماست و باید انجام دهیم. همه جای دنیا ژانرها و مکاتب ادبی توسط دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رئیس جدید دانشگاه سوره به خوبی توان مدیریت این دانشگاه را دارد، گفت: از دست دادن دکتر ساعی برای دانشگاه صدا و سیما خسارت بزرگی بود و من ویژگی‌های ممتازی که در ایشان دیدم در کمتر کسی دیده‌ام. از نظم و برنامه‌ریزی تا اهل هنر و مطالعه بودن و بسیاری ویژگی‌های دیگر

در ادامه محمدحسین ساعی رئیس جدید دانشگاه سوره درسخنانی با اشاره به اینکه حیات‌بخشی محرم برای ما ثمرات و برکاتی داشته گفت: برگزاری این مراسم را در ماه محرم به فال نیک می‌گیرم. حیات امروز من ثمره تلاش معلم‌هایی است که کارشان حیات‌بخش است و زندگی می‌بخشند. ۳۰ سال قبل که در مدارس سمپاد درس می‌خواندم و یا ۲۰ سال قبل که در دانشگاه اصفهان مشغول تحصیل بودم معلمان و اساتیدی داشتم که امروز به برکت تلاش آنها توانستم در این نقطه بایستم.

وی با تقدیر از زحمات دکتر روشن رئیس سابق دانشگاه سوره گفت: تصاویر قدیمی را که می‌دیدم موی سر و محاسن دکتر روشن سیاه بود و امروز سفید شده ایشان تلاش زیادی برای ارتقای دانشگاه‌ سوره داشتند و ما قدردان زحمات ایشان هستیم.

ساعی با اشاره به لزوم توجه به سه ایده در رأس دانشگاه سوره گفت: اولین ایده انقلاب اسلامی است که یک اتفاق بزرگی است که ضروریست ادبیاتی برای آن تعریف شود تا بتوان این انقلاب را به خوبی معرفی کرد. مفهوم دین به خودی خود قدرت معنی‌سازی دارد و می‌تواند خود را نشان دهد و این انقلاب هم بر مبنای دین نهاده شده و باید از قدرت معنی سازی آن استفاده کرد.

رئیس دانشگاه سوره ایده دانشگاه را دیگری ایده مورد توجه دانست و گفت: در قرن ۲۱ اصلی دانشگاه با چالش مواجه است در کتابی از رئیس دانشگاه هاروارد می خواندم که نوشته بود با این روش دانشگاه داری به جایی نمی‌رسیم کشور ما هم در این حوزه بسیار عقب است و در فناوری اداری دانشگاه با مشکل مواجه هستیم و ضروری است وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه کاری کنند.

ساعی ایده هنر را سومین ایده مورد توجه برشمرد و گفت: سؤالی که مطرح است این است که هنر چیست؟ آیا هنر از فرهنگ مستقل است؟ و یا هنرمندان می‌خواهند مستقل شوند؟ نگاه صرف هنر برای هنر چگونه است؟ آنچه مسلم است این است که هنر باید مقصد و قبله داشته باشد. حال این مقصد چیست و ما باید برای این مقصد کار جدی انجام دهیم.

وی سوره را دانشگاه نظام معرفی کرد و گفت: باید به این مجموعه از طرف نهادهای مختلف نظام از جمله وزارت علوم سازمان تبلیغات اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک شود. ظرفیتی در هر صورت وجود دارد که می تواند در حوزه فرهنگ و هنر کشور تحول ایجاد کند رهبر معظم انقلاب هم به همگرایی دانشگاه سوره و حوزه هنری تاکید دارند.

انتهای پیام/

نظر شما