شناسهٔ خبر: 35365218 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گردوی تویسرکان به پژوهشکده می‌رود

تویسرکان در تولید گردو به لحاظ عملکرد مقام نخست و به لحاظ سطح رتبه دوم کشور را دارد، همین موضوع و برگزاری جشنواره ملی این محصول در این شهرستان فرصتی را فراهم کرده تا ایجاد پژوهشکده گردو و برندسازی آن در دستور کار قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، گردو محصول استراتژیک تویسرکان است که امروز برای مردم در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از آن شناخته شده، با آغاز به کار جشنواره ملی گردو در این شهرستان گستردگی معرفی این محصول به عنوان هدف اصلی از سال 80 به بعد رقم خورد.

عامل مهمی که مبنای این حرکت مستمر بر برگزاری جشنواره ملی گردو برای دهمین سال شده، کیفیت و ژنوتیپ منحصر به فرد گردوی تویسرکان است. ضمن اینکه شهرستان تویسرکان در خصوص تولید گردو به لحاظ عملکرد مقام نخست و به لحاظ سطح رتبه دوم کشور را دارد.

علمی شدن جشنواره ملی گردو بعدها از اهداف اصلی این آیین تدوین شد، به نحوی که علاوه‌ بر حضور مسوولان کشوری به عنوان سخنران، اساتیدی چون پرفسور وحدتی و صلاح‌الدین ایلماز در مباحث تخصصی محصول گردو کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان برپا کردند.

پیوند تویسرکان به ایران با زنجیره پیوندی نهال گردو

امسال جشنواره گردو به بهانه تقارن با ماه عزای حسین(ع)، به همایش گردو تبدیل شده که فرصت ارزشمندی برای پژوهش و تحقیقات علمی درباره این محصول مهیا کرده است.

همایش ملی گردو روز سه‌شنبه آغاز به کار می‌کند؛ البته با محوریت کارگاه‌های علمی و آموزشی با تدریس استاد ایلماز از ترکیه.

برگزاری غرفه‌های آموزشی و ترویجی از ویژگی‌های شاخص نمایشگاه دستاوردهای تویسرکان است که در مدت زمان چهار روزه همایش فعال خواهد بود.

از دستاوردهای 10 ساله جشنواره ملی گردو اجرای طرح زنجیره تولید پیوندی گواهی شده آن و طرح سرشاخه‌کاری است که امروز امید را در دل باغداران و کشاورزان ایجاد کرده است؛ این زنجیره پیوندی تویسرکان را به عنوان مرکز آموزشی به نقطه نقطه کشور پیوند زده است.

همایش ملی گردو، مبل و منبت و فرش اصیل دستباف از 26 تا 29 شهریورماه در بلوار ورودی آرامگاه حبقوق نبی(ع) برگزار می‌شود، این اتفاق مهم بهانه‌ای برای گفت‌وگو با مسوولان ذیربط شد.

 راه‌اندازی پژوهشکده گردو در تویسرکان /تهیه بانک اطلاعات علمی گردو

فرماندار تویسرکان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه گردوی تویسرکان یک محصول استراتژیک است اظهار کرد: گردو یک برند در عرصه فراملی برای تویسرکان محسوب می‌شود.

سیدرسول حسینی با اشاره به 10 ساله شدن جشنواره گردو در سال جاری افزود: همایش گردو از 26 تا 29 شهریورماه امسال در بلوار ورودی بارگاه حضرت حبقوق نبی(ع) برگزار می‌شود.

وی درباره دلیل تبدیل عنوان جشنواره به همایش گردو گفت: وجه تسمیه جشنواره برای برندسازی یک موضوع و پرداختن بیشتر بر آن، همراه با جشن و سرور است؛ بر همین اساس به دلیل تقارن این مراسم با ماه‌ محرم و صفر این عنوان به همایش تبدیل شد که شاید تا 6 سال آینده به همین عنوان و محتوا برگزار شود.

فرماندار تویسرکان با تاکید بر اینکه یکی از اهداف ما تهیه بانک اطلاعاتی علمی‌ و کاربردی‌تر از گردو در شهرستان برای معرفی بهتر این برند است ادامه داد: تلاش می‌کنیم همایش گردو مبانی علمی‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به پیگیری راه‌اندازی پژوهشکده گردو در تویسرکان بیان کرد: صحبت‌های اولیه با دانشگاه علمی ـ کاربردی استان به منظور تعریف یک سرفصل برای این موضوع شده؛ البته تحقق این امر مستلزم پیگیری است که در دستور کار قرار دارد.

حسینی افزود: اگر پژوهشکده فعال شود و کار علمی‌تری صورت بگیرد می‌توانیم،کاری کنیم واردات گردوی دیگر نقاط و بعضا کشورهای دیگر به اسم تویسرکان، باعث آسیب برند گردوی شهرستان نشود؛ البته اجرای طرح به همایش امسال نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی همایش ملی گردو شناساندن این محصول با برند و کیفیت خاص شهرستان با بهره‌مندی از فضای رسانه است یادآور شد: دهمین همایش ملی گردو، مبل‌و منبت و فرش دست‌باف تویسرکان در قاب رسانه ملی همانند جشنواره مبل و منبت روستایی پوشش داده خواهد شد.

 فرماندار تویسرکان از ویژگی‌های همایش ملی گردو را میزبانی تویسرکان از کارشناسان و مدیران مجموعه کشاورزی ترکیه دانست و از برگزاری کارگاه علمی برای کارشناسان جهاد کشاورزی، گردو‌کاران، مجموعه دانشجویان و فارغ‌التحصیل جهاد کشاورزی خبر داد.

رونق صنعت گردشگری با برگزاری همایش ملی گردو

حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه وجود یک ظرفیت شاخص در هر منطقه مانند آثار تاریخی، ابنیه، محصولات کشاورزی و... می‌تواند در جذب توریست داخلی، سیار و خارجی موثر باشد تصریح کرد: تویسرکان با توجه به توانمندی‌های متعدد با محوریت گردو می‌تواند در جذب توریست موفق باشد.

وی از ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دائمی گردو در شهرستان تویسرکان خبر داد و اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما نمی‌توانیم محصولات را خوب به جامعه هدف عرضه کنیم، نبود نمایشگاه و فروشگاه دائمی در شهرستان است.

فرماندار تویسرکان با تاکید بر اینکه اکنون وضعیت عرضه گردو به ویژه در بافت مرکزی شهر، یک وضعیت نابسامانی است تاکید کرد: قول می‌دهم نمایشگاه و فروشگاه دائمی گردو در تویسرکان را ایجاد کنیم؛ زیرا هم زمین داریم و هم بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است.

وی اضافه کرد: تلاش ما بر ایجاد نمایشگاه دائمی است در غیر این صورت نمایشگاه به شکل فصلی در زمان برداشت گردو یعنی از نیمه شهریور تا پایان آبان‌ماه برگزار ‌می‌شود.

حسینی ادامه داد:‌ برپایی نمایشگاه عرضه محصولات در مسیر محورهای اصلی «مبادی ورودی شهر» شهرستان در تحقق هدف بیشتر کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: البته برای استقرار بازارچه ثابت گردو در شهرستان به منظور عرضه بهتر و درست گردو به همت جمعی نیاز است؛ این موضوع را پیگیری خواهیم کرد، امیدواریم که منتج به نتیجه شود.

 زنجیره تولید نهال پیوندی گواهی شده، شاخص‌ترین دستاورد همایش ملی گردو

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان نیز تقویت گردشگری کشاورزی، ارتقا‍ سطح بهره‌وری کشاورزان و فعالان این عرصه، افزایش کیفیت محصول گردو، تقویت برند گردو، تقویت بازار تجاری گردو در شهرستان را برخی از اهداف همایش ملی گردو در تویسرکان معرفی کرد.

مسعود اکبری با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره گردو در سال 80 و ایجاد وقفه دوساله در برگزاری این برنامه افزود: طی پنج سال گذشته با عنایت پروردگار جشنواره بیشتر رویکرد علمی گرفته و از هزینه‌ها و تشریفات دور شده است.

وی کمک به ارتباط باغداران و کارشناسان، تبادل تجربه و علم و  ارتقای سطح دانش باغداران و کارشناسانی که صرفا تحصیلات دانشگاهی دارند را از مزایای همایش گردو دانست و گفت: امروز تا حدودی نتایج جشنواره در شهرستان مشهود است.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از باغات کشور به خصوص استان کرمان در پنج سال گذشته بر اثر مشکلات آفات بیماری، خشکسالی رو به اضمحلال‌اند باغات شهرستان تویسرکان رو به پویایی است.

وی افزود: ارتقای کیفیت گردو و برندسازی آن در قالب این برنامه برای شهرستان مهم است، برهمین اساس اولویت نخست همه اعم از محققین دانشگاهی، بازرگانان و گردشگران ارتقای محصول گردو است.

اکبری ادامه داد: کاهش مراجعه کشاورزان به بذرهای محلی، حرکت به سوی مدرن‌سازی شامل نظم در فاصله، تغذیه مناسب، آبیاری به موقع، استفاده از نهال‌های اصلاح شده و...، از دستاوردهای جشنواره و اقدامات انجام شده کارشناسان در سال‌های گذشته است.

وی یکی از شاخص‌ترین دستاوردهای جشنواره ملی گردو را ایجاد زنجیره نهال گردوی پیوندی که در خاورمیانه نظیر ندارد، دانست و تاکید کرد: اگر امروز محور آموزش، پیوند، اصلاح باغات گردوی کشور، تویسرکان است به خاطر هم‌اندیشی و تلاش مضاعف مسوولان، دانشگاهیان، باغداران و... بوده و هست.

گردوی تویسرکان دارنده جایگاه برتر کشور

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به 5 هزار و 500 هکتار اراضی مثمر گردو در شهرستان، جایگاه تویسرکان را از نظر عملکرد مقام اول و از نظر سطح مقام دوم کشور دانست و یادآور شد: سال زراعی 96 – 97 میزان 17 هزار و 500 تن گردوی خشک در تویسرکان برداشت داشتیم.

وی با اشاره به تاثیرگذاری حوادثی مانند خشکسالی و سرمازدگی محصولات گردوی تویسرکان گفت: امسال هم باغات گردوی شهرستان از سرمازدگی در امان نبودند و برآورد ما این است که حداقل 50 تا 60 درصد محصول گردوی تویسرکان بر اثر سرمازدگی از بین رفته باشد.

برگزاری کارگاه‌های علمی کارشناس ترکیه در دهمین همایش ملی گردو

وی در ادامه به استقبال بسیار خوب مردم در زمینه طرح‌های اجرایی جهاد برای محصول گردو، به ویژه طرح سرشاخه‌کاری اشاره کرد و افزود: اگر عمل به موقع و درست مسوولان باشد مردم آماده همه گونه همکاری هستند.

اکبری با بیان اینکه در دو سال اخیر آنقدر متقاضی سرشاخه‌کاری زیاد بود که بیشتر از یک سوم آن‌ها را نتوانستیم پاسخ دهیم تاکید کرد: ممکن است کم‌کاری من مسوول و امثال بنده و یا اجرای ناصحیح طرح به این موضوع لطمه بزند؛ بنابراین تلاش داریم سال به سال نواقص طرح را رفع کنیم.

وی در مباحث تولید سنتی با اشاره به اینکه هنوز تولید نهال سنتی توسط باغداران در تویسرکان ادامه دارد، بیان کرد: نهالستان پرورش و تولید میوه و گردو به صورت تخصصی آقای مومیوند از سال‌های گذشته در روستای سگاوی احداث شده و امروز توسعه یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با تاکید بر اینکه آنچه زنجیره نهال گردو را شاخص می‌کند، تولید نهال کشت بافتی است افزود: تولید نهال در این نهالستان با روش‌های آزمایشگاهی و دقیق، خالص‌سازی شده و از نظر ژنتیکی دقیقا مشابه آن رقمی که ما می‌خواهیم، تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه زنجیره گردو سالانه حدود 2 میلیون شاخه پیوندک یعنی حدود 6 میلیون چشمه پیوند تولید می‌کند اضافه کرد: حداقل 150 هزار نهال پیوندی و حداکثر 250 هزار نهال پیوندی در نهالستان تولید می‌شود که کشت بافتی است.

پیش‌بینی 60 غرفه ظرفیت‌ها و دستاوردهای شاخص تویسرکان

اکبری با اشاره به اختصاص چند غرفه از نمایشگاه همایش ملی گردو به کارگاه‌های علمی آموزش ترویجی باغداران، پیوند زدن، سرشاخه‌کاری و دفع آفات یادآور شد: نمایشگاه همایش ملی گردو در قالب حداقل 60 غرفه در بلوار ورودی آرامگاه حضرت حبقوق نبی(ع) به مدت چهار روز فعال و پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

وی به حضور  چهار تا پنج مهمان از شهر نیکسار ترکیه در همایش ملی گردو و وجود مشترکاتی بین تویسرکان و این شهر ترکیه تاکید کرد: هدف از حضور مهمانان ترکیه‌ای در همایش، ایجاد پیوند اقتصادی و علمی بین تویسرکان و ترکیه است.

همت مسوولان تویسرکان در راستای برندسازی گردوی تویسرکان و حفظ این جایگاه، به ویژه در چند سال اخیر که جشنواره ملی گردو مبنای علمی و پژوهشی پیدا کرده، قابل تحسین است، به امید روزی که فرآوری گردوی تویسرکان به عنوان یک هدف راهبردی در برنامه‌های همایش ملی گردو قرار گیرد.

گزارش از؛ فاطمه صلح‌میرزایی

انتهای پیام/89010/

نظر شما