شناسهٔ خبر: 35365078 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال احمر:

چهار هزار متاثر از خشکسالی خدمات فرهنگی و اجتماعی دریافت کردند

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به چهارهزار آسیب‌دیده از تغییرات آب و هوایی و خشکسالی در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان خبر داد.

صاحب‌خبر -

علی گنج‌کریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: پویش ملی نذرآب از جمله طرح های بشر دوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است که با نیت کمک رسانی به مردم آسیب دیده مناطق متاثر از خشکسالی در کنار تمام طرح های فرهنگی دولت تدبیر و امید در سطح کشور برای دومین سال متوالی با محوریت سازمان داوطلبان در حال اجراست که در این طرح تلاش شده اهمیت موضوع آب به عنوان مایه حیات و صرفه جویی در مصرف آن مورد توجه قرار گیرد. پویش ملی نذرآب به عنوان یک سیاست راهبردی مورد توجه مدیران ارشد کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به حضور موفق و درخشان تیم های حمایت فرهنگی و اجتماعی (سحر) در حوادث بزرگ گذشته همچون زلزله استان کرمانشاه و سیل استان های گلستان، لرستان و خوزستان و همچنین پویش نذر آب در سال گذشته، قرار شد تیم های یادشده طبق زمان‌بندی تعیین شده از استان های معین به مناطق آسیب دیده اعزام و به ارائه خدمات مورد نیاز اقدام کنند.

سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال احمر توضیح داد: طبق گزارش های واصله تا کنون ۶ تیم به مناطق آسیب دیده استان های سیستان و بلوچستان (شهرستان های هیرمند، ایرانشهر، فنوج، میرجاوه، سرباز و نیمروز)، خراسان جنوبی (شهرستان سربیشه) و هرمزگان (بندرعباس) اعزام و چهار هزار نفر از مردم این مناطق از برنامه ها و فعالیت های مختلف ارائه شده توسط تیم های فرهنگی و اجتماعی بهره‌مند شده‌اند.

گنج کریمی اضافه کرد: آموزش های مختلفی همچون امداد و کمک‌های اولیه، مفاهیم قرآنی و قصه‌های قرآنی، آشنایی با تاریخچه و فعالیت های هلال احمر، مهارت های زندگی، کارآفرینی و نکات بهداشتی و مسابقات ورزشی، فرهنگی و مذهبی و همچنین انجام بازی های هدفمند، مشاوره های فردی و گروهی، تشویق مردم به مشارکت در فعالیت های اجتماعی و اجرای تئاتر و جُنگ از مهمترین فعالیت هایی انجام شده از سوی تیم های حمایت فرهنگی و اجتماعی(سحر) در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان بوده است که در حاشیه برگزاری و اجرای آنها اقلام اهدایی شامل لوازم التحریر، لباس فرم مدرسه، اسباب بازی، کیف مدرسه، لوازم نقاشی، وسایل بهداشتی و نظایر آن در بین کودکان و نوجوانان توزیع شده است.

دومین مرحله «طرح نذر آب» در ۱۱ شهرستان هیرمند، نیکشهر، سیب و سوران، هامون، مهرستان، ایرانشهر، خاش، فنوج، میرجاوه، سرباز و نیمروز استان سیستان و بلوچستان، چهار شهرستان زیرکوه، سربیشه، نهبندان و طبس استان خراسان جنوبی، ۲ شهرستان رودبار جنوب استان کرمان و یک شهرستان بندرعباس استان هرمزگان که تنش های آبی دارند، در حال اجرا و برگزاری است که در اجرای این طرح ملی از توان استان های برخوردار از جمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، البرز، زنجان، مرکزی، قزوین، گیلان، اردبیل، یزد، همدان، اصفهان، تهران، فارس، مازندران، قم، گلستان و خراسان رضوی به عنوان استان های معین شهرستان های یاد شده و استان های ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، سمنان، بوشهر و کیش نیز به عنوان استان های پشتیبان استفاده می شود.

ارائه خدمات سلامت محور، ارائه خدمات معیشتی، تامین آب شرب و هم افزایی و حضور سازمانهای مردم نهاد و موسسات خیریه از محورهای مورد نظر در طرح نذر آب ۲ است.

سال گذشته با هزینه ای نزدیک به ۸۰ میلیارد تومان و مشارکت پذیری جمع زیادی از اعضا و داوطلبان جمعیت هلال احمر در قالب اجرای مرحله نخست طرح «نذر آب»، اتفاق های خوبی در آبرسانی، تامین معیشت، خدمات بهداشتی- درمانی و توانمندسازی سیستان و بلوچستان رقم خورد.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.
این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، احترام به انسان ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تاسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

نظر شما