شناسهٔ خبر: 35363654 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون وزیر اقتصاد:

رشد اقتصادی منوط به رفع موانع کسب و کار است

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت با مشکل محدودیت بودجه ای مواجه است و بخش خصوصی از طریق سرمایه گذاری و خرید کالای سرمایه ای نیز به دلیل تلاطم اقتصادی نزول کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبر، محمدعلی دهقان درباره اتخاذ سیاست های رونق تولید در حوزه اقتصاد، اظهار داشت: به دلیل اینکه در وسط جنگ اقتصادی هستیم و محدودیت های زیادی برای کشور وجود دارد باعث شده از لحاظ تورم و رکود اقتصادی وارد شرایط نامساعدی شویم که برنامه و عزم جدی برای رفع مشکلات بر سر راه تولید را نیاز دارد.

معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در سمت تقاضا دولت با مشکل محدودیت بودجه ای مواجه است و بخش خصوصی از طریق سرمایه گذاری و خرید کالای سرمایه ای نیز به دلیل تلاطم اقتصادی نزول کرده و از طرفی مردم نیز به دلیل فشار ناشی از تورم در معرض تهدید هستند که نیاز به اتخاذ سیاست هایی برای اثر گذاری در اقتصاد و کمک به رشد اقتصاد دارد. 

وی ادامه داد: با تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد بستر لازم برای تولید و جلوگیری کردن از تعطیلی بنگاه ها می توان به سمت عرضه اقتصاد در جهت روان شدن تولید کمک کرد. 

دهقان دهنوی گفت: در سمت عرضه با تسهیل تامین مالی و تامین سرمایه در گردش بنگاه ها و پذیرش بیشتر شرکت ها در بورس برای ایجاد سرمایه گذاری ها دنبال شده که مجموعه سیاست ها به گونه ای بوده که شرایط به سمت بهبود حرکت کند. 

رشد ۳۴ درصدی تسهیلات پرداختی بانک ها

وی درباره مستنداتی که نشان می دهد عملکرد سیاست ها در شش ماهه نخست سال مثبت بوده است، اظهار داشت: برای بررسی این موضوع باید این مساله را در نظر داشته باشیم که مجموعه سیاست هایی که می توانند به کار گرفته شوند با محدودیت مواجه هستند به طور مثال؛ در پرداخت سرمایه در گردش بانک ها به واحد های تولید امارها نشان می دهد ۳۳.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تسهیلات پرداختی بانک ها را داشته ایم اما در مقابل در مقایسه با افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های بنگاه ها رشد قابل توجهی نخواهد بود.

معاون وزیر اقتصاد افزود: در شرایطی که با تورم مواجه هستیم اتخاذ انبساط سیاست های تشویقی منجر به تورم بیشتر می شود، بنابراین در کنار این ۳۴ درصد رشد تسهیلات پرداختی بانکی، جهت دهی رشد تسهیلات پرداختی و نقدینگی باید به سمت واحدهایی باشد که ظرفیت بیشتری دارند و می توانند اشتغال بیشتر تولید می کند. 

موانع اقتصاد کشور شناسایی شده است

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع ستاد تسهیل نمی تواند بنگاه ها را از مشکلات رهایی بخشد بنابراین افزایش پراختی وام به بنگاه ها باید به بخش هایی معطوف شود که بیشترین تاثیر را داشته باشد. 

دهقان دهنوی گفت: اگر منابع مالی محدود را در قالب زنجیره تولید بین بنگاه ها داشته باشیم با تامین مالی، بهره وری بهتری از منابع مالی خواهیم داشت. 

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه بخش هایی از اقتصاد صدمه دیده و باید سرمایه گذاری ها به سمت مزیت های جدید اقتصادی برود، افزود: شناسایی مزیت ها به وسیله بخش خصوصی به دقت انجام می شود و ما باید با مهیا کردن شرایط و برداشتن موانع فضای کسب و کار را تسهیل کنیم. 

وی ادامه داد: با ابلاغ بخش نامه های گمرک و تولید موانع شناسایی شد بنابراین با فراهم کردن زمینه رشد اقتصادی و برداشتن موانع فعال اقتصادی به سمت تولید خواهد رفت. 

دهقان دهنوی گفت: بنگاه های کوچک در همه جای دنیا زمینه اشتغال و تولید هستند که نیاز به حمایت دارند بنابراین آرامش در اقتصاد نتیجه سیاست های بانک مرکزی است.

نظر شما