شناسهٔ خبر: 35363539 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

رقابت پرتناقض رسانه‌های غربی در مقصر جلوه دادن ایران؛

ای‌بی‌سی نیوز: حمله به عربستان از خاک ایران و با شلیک ده‌ها موشک کروز و ۲۰ پهپاد انجام شده است

پس از حملات گسترده به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که موجب از دست رفتن نیمی از تولید این کشور و ۵ درصد تولید نفت جهان شد، سخنگوی «انصارالله» یمن با اشاره به جزئیات این حمله، مسئولیت آن را به عهده گرفت. با این وجود در روز‌های گذشته مقامات و رسانه‌های آمریکایی با ارائه داده‌های متفاوت تلاش می‌کنند ایران را مقصر جلوه دهند.

صاحب‌خبر -
ای‌بی‌سی نیوز: حمله به عربستان از خاک ایران و با شلیک ده‌ها موشک کروز و ۲۰ پهپاد انجام شده است
 
به گزارش خبرنگار «پارسینه»، «ای بی سی نیوز» به نقل از یک مقام ارشد دولت ترامپ نوشت ایران با شلیک نزدیک به ۱۲ موشک کروز و بیش از ۲۰ پهپاد از خاک خودش عامل حمله به پالایشگاه نفتی «بقیق» در عربستان سعودی بوده است.

این مقام آمریکایی ادعای حوثی‌ها درباره حمله را رد کرد و اظهار داشت: «این ایران بود. حوثی‌ها مسئولیت کاری را پذیرفته اند که انجام نداده اند.»

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم پیش از این توییت کرده بود: «هیچ شاهدی مبنی بر انجام حملات از یمن وجود ندارد.»

مقام آگاه دولت آمریکا همچنین مدعی شده است که دونالد ترامپ کاملا از این که ایران مسئول حمله بوده آگاه است، اما می‌خواهد سعودی‌ها آن را اعلام کنند، اگر مایل به دریافت کمک از آمریکا هستند.

ترامپ صبح امروز در توییتر خود نوشت: «دلیلی برای این باور وجود دارد که می‌دانیم [حمله]کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آن‌ها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!»

این اظهارنظر ترامپ با انتقاد سیاستمداران آمریکایی مواجه شد. جاستین آماش، نماینده میشیگان در مجلس نمایندگان، به رئیس جمهور آمریکا یادآوری کرد که بر اساس قانون اساسی، اجازه آغاز جنگ در دستان کنگره است، نه در در دست رئیس جمهور و قطعنا نه عربستان سعودی.

گزارش «ای بی سی نیوز» مبنی بر حمله از خاک ایران با ده‌ها موشک کروز و پهپاد در حالی منتشر شده است که روز گذشته یک مقام ارشد آمریکایی گفته بود حمله به تاسیسات نفتی عربستان از سمت ایران و «احتمالا» با موشک کروز انجام شده است. او هیچ اشاره ای به پهپادها نکرده بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام که نخواسته است نامش فاش شود، نوشت که در حمله به تاسیسات سعودی‌ها ۱۹ نقطه هدف قرار گرفته‌اند و شواهد حاکی از آن است که منطقۀ پرتاب، جایی در غرب یا شمال‌غربِ اهداف و از جانب ایران بوده است و نه از جنوب یمن.

او گفته بود بنا بر اعلام مقامات سعودی، آن‌ها نشانه‌هایی دیده‌اند که حاکی از استفاده از موشک‌های کروز در این حملات بوده است؛ چیزی که با ادعای حوثی‌ها مبنی بر حمله با ۱۰ فروند پهپاد همخوانی ندارد.

او می‌افزاید: «شکی نیست که ایران مسئول این امر است... نمی‌توان از این موضوع فرار کرد. هیچ احتمال دیگری وجود ندارد.»

از طرف دیگر یک منبع آگاه روز شنبه به پیتر برگن، تحلیل گر امنیتی ملی سی ان ان، گفته بود بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهند که پهپاد‌ها نه از یمن، بلکه احتمالا از عراق بلند شده اند. یک منبع دیگر هم در منطقه خلیج فارس اظهار داشته بود اگر چه هنوز اثبات نشده است، اما آثاری وجود دارند که نشان می‌دهند حمله پهپادی از جنوب عراق صورت گرفته است. این بار صحبتی از موشک کروز و ایران نیست.

در خبری دیگر هم «بی بی سی» اعلام کرد گزارش دولت آمریکا درحال انتشار تصاویر ماهواره‌ای است که مقام‌ها می‌گویند حداقل ۱۹ نقطه محل اصابت مهمات در دو تاسیسات انرژی عربستان سعودی را نشان می‌دهد.

به گفته این مقام‌ها همچنین دستگاه‌هایی که ظاهرا در این حمله به مقصد نرسیده جمع آوری شده و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و عربستان در حال تحلیل آن‌ها هستند.

ضد و نقیض گویی رسانه‌ها مقامات آمریکایی درباره حمله به تاسیسات سعودی در حالی صورت می‌گیرد که حوثی‌ها مسئولیت آن را پذیرفته اند و ایران هم آن را قویا تکذیب کرده است.

حتی با فرض این که آمریکایی‌ها بخواهند ایران را مسئول جلوه دهند، مشخص نیست این موضوع چه گره‌ای از مشکلات آنها باز خواهد کرد. زمانی که یک حمله پهپادی یا حتی موشکی می‌تواند نیمی از تولید نفت عربستان سعودی را از مدار خارج کند، درگیری نظامی تمام عیار با ایران که آماده شلیک هزاران موشک به اهداف از پیش تعیین شده است، نتیجه‌ای جز فلج شدن اقتصاد جهانی نخواهد داشت.
 
حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان موجب افزایش ۲۰ درصدی قیمت نفت شد و آمریکا و عربستان برای جبران آن مجبور به آزاد کردن ذخایر استراتژیک خود شدند. حال از دست رفتن حجم بیشتری از تولید عربستان به همراه اختلال در تولید و انتقال نفت دیگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس به شدت بر اقتصاد به هم پیوسته جهان تاثیر خواهد گذاشت و هیچ کس، حتی بزرگترین اقتصاد جهان که بی نیاز از واردات نفت است، از تبعات آن در امان نخواهد بود و این آخرین چیزی است که ترامپ یک سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری به آن نیاز دارد.

نظر شما