شناسهٔ خبر: 35357787 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

سعودی ها، ۱۴۰ تبعه پاکستانی را اخراج کردند

رسانه های پاکستان اعلام کردند، روز گذشته ۱۴۰ تبعه و کارگر پاکستانی از سوی سعودی ها به کشورشان بازگردانده شدند؛ این در حالی است که طی ماه های اخیر نیز صدها تبعه پاکستانی از عربستان اخراج شده اند.

صاحب‌خبر -

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش روز دوشنبه رسانه های پاکستان، روند اخراج اتباع پاکستانی شامل کارگران مشاغل سخت و طاقت فرسا از عربستان ادامه دارد و ریاض تمایلی به رسیدگی به وضعیت اسفناک کارگران و زندانیان پاکستانی در عربستان با وجود درخواست اسلام آباد، ندارد.

منابع خبری اعلام کردند: بیش از یک و نیم میلیون تبعه پاکستان در عربستان با شرایط دشوار مشغول کار هستند؛ همچنین بر اساس آمار رسمی بیش از ۳ ھزار پاکستانی در زندان های عربستان هستند و هر سال تعدادی از آنها بدون اینکه محاکمه شوند، به دست جلادان سعودی گردن زده می شوند.

این مهم به چالشی برای جامعه کار پاکستان تبدیل شده تا جایی که خانواده های کارگران و زندانیان پاکستانی در عربستان، همواره در اسلام آباد و دیگر شهرهای پاکستان دست به تجمع زده و از دولت کشورشان می خواهند تا به وضعیت این افراد در عربستان رسیدگی کند.

در اخبار رسانه های پاکستان، دلیل اخراج اتباع این کشور از عربستان را اعلام نشده اما با توجه به تداوم روند کسری بودجه عربستان که بیشتر به دلیل سیاست های دردسر ساز این کشور در پایین آوردن بهای نفت بازارهای جهانی بوده تاکید کرده اند و به نظر می رسد اوضاع اقتصادی عربستان از جمله دلایل اخراج کارگران خارجی از این کشور است.

ولیعهد سعودی ۲۹ بهمن سال گذشته، سفر دو روزه رسمی به پاکستان انجام داد و در پایان دو کشور چند قرارداد و یادداشت تفاهم نامه همکاری برای سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری ریاض در پاکستان امضا کردند.

بن سلمان همچنین بنا به درخواست عمران خان نخست وزیر پاکستان مبنی بر ارائه تسهیلات به کارگران و زندانیان پاکستانی موجود در عربستان، دستور آزادی دو هزار و ۱۰۷ زندانی پاکستانی را صادر کرد.

این دستور آزادی در حالی صادر شد که با وجود گسترش روابط سیاسی و اقتصادی ریاض و اسلام آباد در سال های اخیر، تاکنون تغییری در وضعیت اتباع و کارگران پاکستانی در این کشور ایجاد نشده است.

هر چند عربستان سعودی با برنامه های بلند پروازانه محمد بن سلمان ولیعهد این کشور میلیاردها دلار در بخش ساخت و ساز و زیربنایی سرمایه گذاری کرده ولی تعداد کارگران پاکستانی در این کشور در سالجاری نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۱ درصدی روبرو بوده است.

دوگانگی سیاست ریاض در قبال اسلام آباد تنها به همین جا ختم نمی شود، پس از تشدید وضعیت اسفناک کارگران پاکستانی در عربستان و اعتراض های فراوان به بدرفتاری و نقض حقوق این افراد از سوی کارفرمایان آنان، نه تنها این معضل حل نشد بلکه ماه گذشته زمزمه هایی از تکاپوی سعودی ها برای اخراج پزشکان و جراحان متخصص پاکستانی به گوش رسید.

به گزارش ایرنا، براساس گزارش های منتشر شده در رسانه های پاکستان، دولت سعودی بیش از ۵۰ هزار نفر از کارگران پاکستانی را در سال گذشته بدون پرداخت حقوق و دستمزدشان از این کشور اخراج کرده است.

منابع خبری نوشتند: نخست وزیر پاکستان قرار است ۲۸ شهریورماه (۱۹ سپتامبر) پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، به ریاض سفر کند تا بتواند بن بست ایجاد شده در مسیر همکاری های دو کشور و عدم تحقق وعده های عربستان برای سرمایه گذاری در پاکستان و عدم پیشرفت در روند آزادی زندانیان پاکستانی را حل کند.

نظر شما