شناسهٔ خبر: 35354973 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرمانده آمریکایی: ترکیه برای ناتو اهمیت زیادی دارد

آنکارا- ایرنا- فرمانده نیروی هوایی ارتش آمریکا در اروپا، آفریقا و ناتو با وجود اختلافات روزافزون بین ترکیه و آمریکا گفت: ترکیه برای ناتو بی‌نهایت مهم است و ما دارای روابط مستحکمی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش رسانه های ترکیه، جفری ال.هاریگیان فرمانده نیروی هوایی ارتش آمریکا در اروپا، آفریقا و ناتو روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در مرکز رسانه ای خارجی نیویورک درباره روابط میان ترکیه و ناتو گفت: ترکیه برای ناتو بی نهایت مهم است.

هاریگیان در پاسخ به پرسشی درباره خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه اظهار داشت: عضویت بی نهایت مهم ترکیه در ناتو و نزدیکی ما به ترکیه به عنوان متحد ادامه خواهد داشت. همیشه مسائلی وجود خواهد داشت که کار کردن بر روی آنها سخت است. اما مطمئن باشید که اقدامات ما با متحدین ترک خود بسیار تاثیرگذار است. ما دارای روابط مستحکمی هستیم.

وی در مورد ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز توضیح داد: ما باید به درک مشترکی از اقدامات پیشرو که در کجا و به چه شکلی انجام بگیرند دست می‌یافتیم و این نیز مسئله زمان بری است. اما موفق به تشکیل کارگروه شدیم.

این ژنرال آمریکایی در بخش دیگری از سخنانش به پایگاه هوایی اینجرلیک اشاره کرد و گفت: اینجرلیک برای ما یک مکان استراتژیک و بی نهایت مهم است و در آنجا از سوی شرکای ترک خود کمک بسیاری دریافت می‌کنیم.

این در حالی است که ترکیه بر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اصرار می کند، اما مقامات آمریکایی وضعیت بوجود آمده در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را مکانیستم امنیتی می دانند و تاکید دارند که اقدامات مشترک واشنگتن و آنکارا در شمال سوریه صرفا مکانیستم امنیتی است.

ترکیه برای دور کردن کردها از مرزهای جنوبی از بیم ایجاد منطقه خودمختار در شمال سوریه و تحریک کردهای کشورش پس از ماهها تلاش، آمریکا را راضی کرد تا مشترکا اقدام به ایجاد منطقه امن در شمال سوریه کنند، چرا که آنکارا همواره نسبت به تحولات شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و خواستار قطع روابط آمریکا با نیروهای کُردهای موسوم به «ی. پ.گ» بود.

همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز سال گذشته به دنبال اعلام خروج نیرهای آمریکایی از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه از ایجاد منطقه امن در مرز سوریه با ترکیه خبر داده بود.

ترکیه و مقام‌های نظامی آمریکایی هفتم اوت (۱۶ مرداد) توافق کردند تا منطقه ای امن در شمال شرق سوریه ایجاد کنند. دو طرف همچنین در مورد ایجاد یک مرکز عملیات‌های مشترک توافق کردند.

به نظر می رسد هدف ترکیه از ایجاد منطقه امن دور کردن کردهای سوریه از مرزهای خود به عمق ۳۰ کیلومتر است در حالی که آمریکا و کردهای سوریه حداکثر با عمق ۱۵ کیلومتر موافقت کرده اند. آنکارا بر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اصرار دارد در حالی که مقامات آمریکایی می گویند اقداماتی که مشترکا با ترکیه در شمال سوریه در حال اجراست صرفا « مکانیسم های امنیتی» است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفت که به نظر می رسد که آمریکا نه برای ما بلکه برای گروه های تروریستی در پی ایجاد منطقه امن است.

وی افزود: آمریکا بدنبال "ایجاد یک منطقه امن برای مدیریت خودگردان شمال سوریه در برابر ترکیه است"

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز گفت: "درصورت تاخیر یا کوچکترین شکی مبنی بر اینکه هدف واقعی آمریکا ایجاد منطقه امن جدید برای گروه تروریستی در فاصله‌ ۱۰-۲۰-۳۰ کیلومتری پایین‌تر از مرز سوریه است، ترکیه امکان و توانایی لازم برای ایجاد منطقه امن را دارد".

در همین حال برخی منابع از تلاشها و گام های آنکارا برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ سوریه جهت نزدیک شدن به دولت این کشور با دعوت از برخی شخصیت های سوری برای شرکت در گردهمایی بین المللی تحت عنوان آینده جهان اسلام و فلسطین خبر می دهند که در صورت به نتیجه رسیدن این تلاشها ،‌ توافقات ترکیه با آمریکا نیز بی نتیجه خواهد ماند.

نظر شما