شناسهٔ خبر: 35354922 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس‌من| مردم روستای قره‌باغ ارومیه خود عامل قطعی مکرر آب هستند

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه گفت: وفور آب از دیرباز در منطقه قره‌باغ ارومیه سبب ایجاد عادات غلط و شیوع فرهنگ مصرف‌گرایی نادرست، بدون توجه به واقعیات آبی منطقه شده و بنابراین یک علت قطعی مکرر آب این روستا خود مردم هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من، مطلبی را با نام« سریالی تکراری قطعی آب شرب اهالی روستای قره باغ را کلافه کرد» به ثبت رسانده‌اند که خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع به سراغ، مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه رفته است.

سیدمهدی عصمت ساعتلو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار کرد: مجتمع قره‌باغ شامل پنج روستای قره‌باغ، قالقاچی، نجف‌آباد، گورچین قلعه و مقیطالو است.

وی افزود: به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی منطقه و تغییرات آب و هوایی رخ داده در سال‌های اخیر که نُمود بارز آن خشکیدن دریاچه ارومیه، کاهش آبدهی و خشک شدن چشمه‌ها، همچنین افت تراز آبهای زیرزمینی است که در نهایت سبب دشواری دسترسی به آب با کمّیت و کیفیت مناسب در منطقه شده، استفاده از آب خارج از شهرستان ارومیه را اجتناب ناپذیر کرده است.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی ارومیه گفت: اصلی‌ترین منشاء تأمین آب مجتمع آبرسانی مذکور، چاه آغ اسماعیل واقع در شهرستان سلماس است و مقدار آب انتقال یافته به سمت مجتمع قره‌باغ برابر 23 لیتر برثانیه بوده و همچنین طول خط انتقال از چاه مذکور تا نخستین ایستگاه پمپاژ بین راهی مجاور روستای قره‌باغ، بیش از 17 کیلومتر است.

وی تصریح کرد: علاوه بر چاه آغ اسماعیل سلماس، از سه چاه دیگر در منطقه با آبدهی 8.5 لیتر بر ثانیه نیز استفاده می‌شود.

عصمت ساعتلو با اشاره به اینکه جمعیت مجتمع براساس آخرین سرشماری رسمی در سال 1395 برابر یک هزار و 956 نفر بوده است افزود: جمعیت روستای قره‌باغ نیز به عنوان بزرگترین روستا، برابر یک هزار و 130 نفر بوده و به استناد دستورالعمل­‌های وزارت نیرو، نیاز آبی مجتمع برابر پنج لیتر بر ثانیه است.

وی بیان کرد: بنابراین با در نظر گرفتن اینکه منشاء تأمین آب شرب دیگری در منطقه موجود نیست، مقدار پنج لیتر دیگر برای تأمین آب شرب احشام و سایر موارد لحاظ شده و با این حساب، مقدار نیاز آبی، در حدود 10 لیتر بر ثانیه خواهد بود.

آب مجتمع قره‌باغ بیش از سه برابر نیاز آبی است

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی ارومیه گفت: آنچه محرز است در مجتمع مذکور، نزدیک به 32 لیتر آب تولید و توزیع شده که بیش از سه برابر نیاز آبی است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در این زمینه سبب گله‌مندی اهالی روستا شده است اظهار کرد: به استناد بررسی‌های صورت پذیرفته، عمده مشکلات، ناشی از پنج مورد بوده که یکی از آنها مشکلات ناشی از مسائل فنی است.

عصمت ساعتلو بیان کرد: وقوع مشکلات فنی ناخواسته از جمله از کارافتادگی الکتروپمپ‌­ها، ترکیدگی لوله و خرابی تجهیزات اجتناب­‌ناپذیر است و طولانی بودن خط انتقال و نیاز به سه مرحله پمپاژ آب، نیاز به برقراری شرایط آرامش مجدد و ثابت در وضعیت توزیع آب را با چالش مواجه می‌سازد و هرگاه این رخدادها به صورت متناوب در فواصل زمانی کم اتفاق بیافتد، مشکلات را مضاعف خواهد کرد.

 وی به مشکلات ناشی از مسائل فرهنگی اشاره کرد و افزود: آذربایجان‌غربی و منطقه انزل به تبع مجاورت با دریاچه ارومیه از دیرباز به عنوان یکی از پرآب­ترین مناطق ایران شناخته شده و وفور آب، سبب ایجاد عادات غلط و شیوع فرهنگ مصرف‌گرایی نادرست، بدون توجه به واقعیات آبی منطقه شده است و مثال موردی آن، عدم تناسب و توازن در مقدار آب استحصال و توزیع شده در مجتمع 32 لیتر بر ثانیه و حداکثر نیاز آبی 10 لیتر بر ثانیه است.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه گفت: همچنین مشکلات ناشی از افزایش بی‌سابقه دمای هوا نیز مزید بر علیه بوده و بنا به اعلام هیأت بین‌دول تغییرات اقلیمی، گرمای هوا تابستان امسال، در 140 سال گذشته، بی‌سابقه بوده و این امر سبب افزایش مصرف آب در کل کشور شده است و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، اعلام کرده که مقدار آب مصرف شده در سال 98، نسبت به سال گذشته، بیش از 4.5 درصد بوده است.

عصمت ساعتلو با اشاره به مشکلات ناشی از عملکرد سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان اظهار کرد: منطقه مورد نظر در منتهی علیه شبکه توزیع برق آذربایجان‌غربی و سلماس قرار گرفته و این امر گاهی سبب نوسان و افت ولتاژ برق می‌شود که متعاقب آن از کار افتادگی و کاهش راندمان و عملکرد الکتروپمپ­‌ها محتمل اسن و این مهم نهایتاً منجر به عدم تأمین آب در آن مواقع می‌شود.

وی مشکلات ایجاد شده توسط دامداران منطقه را از دیگر مشکلات دانست و گفت: خرابکاری مکرر عده از دامداران روستای قره‌باغ برای سیراب کردن گوسفندان که منجر به ترکیدگی خط انتقال و آسیب جدی به تأسیسات شده بود، در چند نوبت و طی چند روز از سال جاری، سبب اخلال در تأمین آب شرب روستای قره‌باغ شد.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان ارومیه افزود: با این حال شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی، درصدد است با ایجاد تغییرات ساختاری و بهبود مسائل اجتماعی و فنّی، نسبت به ارتقای ارائه خدمات، اقدام کند.

عصمت ساعتلو با بیان اینکه هم‌اکنون، وضعیت تأمین آب شرب در تمامی روستاهای مجتمع قره‌باغ به ویژه روستای قره‌باغ از وضعیت مطلوبی برخوردار است تصریح کرد: امید است رسانه ها با یادآوری این مهم که سازگاری با تغییرات اقلیمی و کم آبی به عنوان یگانه راهبرد موثر در برون رفت از چالش‌های موجود است، یاری­‌گر شرکت‌های آب و فاضلاب باشند.

انتهای پیام/61024/ن

نظر شما