شناسهٔ خبر: 35354731 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایجاد ۱۶ هزار شغل در بخش دامپروری کرمانشاه برنامه‌ریزی شده است

کرمانشاه - ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه براساس برنامه ارائه شده سه ساله بخش دامپروری، ایجاد اشتغال بیش از ۱۶ هزار نفر در این بخش تدوین شده است، گفت: با اجرای این برنامه تولیدات این بخش در پایان برنامه یعنی سال ۱۴۰۰ به بیش از ۶۷۱ هزار تن خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

بهرام خانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

وی اظهار داشت: در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزارکلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

به گفته او در استان کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می‌شود.

او در ادامه سخنان تصریح کرد که برای اجرای برنامه سه ساله بخش دامپروری، شرایط مناسب اخذ مجوز، استفاده از تسهیلات بانکی، مشاوره فنی و هدایت سرمایه گذاران و دانش آموختگان در بخش فراهم شده است.

وی ایجاد واحد پرورش گاو شیری بزرگ سه هزار راسی شرکت شیر و لبنیات بنیاد ماهیدشت، تجهیز کشتارگاه زنجیره تولید گوشت مرغ طیور بهاران به خط ۰۲ در راستای توسعه صادرات، احداث واحد گاوداری شیری ۵۰۰ راسی فرخی در اراضی شهرستان روانسر و ایجاد واحد پرورش گوسفند داشتی سه هزار راسی در شهرستان اسلام آبادغرب را از جمله طرح‌های اجرا شده دانست.

وی سپس از تشکیل پرونده تسهیلاتی طرح‌های بخش دام و طیور و تصویب در میز مشترک از محل کمک‌های فنی و اعتباری به مبلغ ۴۸۰ میلیارد ریال که به طور سرمایه‌ای و سرمایه در گردش بوده خبر داد.

او همچنین به طرح‌های دامپروری شاخص در دست اقدام اشاره کرد که شامل شروع عملیات اجرایی مجتمع پرورش گوسفند و بز نژادهای پر تولید( سانن و رومن) به ظرفیت ۱۵ هزار راس در شهرستان صحنه و در بخش دینور و بهره برداری از فاز اول، شروع عملیات اجرایی واحد پرورش دام سبک از نژادهای پربازده در ماهیدشت کرمانشاه به ظرفیت پنج هزار راس، افزایش ظرفیت گاوداری شیری شرکت شیر و دام بنیاد در شهرستان کنگاور به میزان ۳۰۰ راس و شروع عملیات اجرایی واحد مرغ تخمگذاری ۱۲۰ هزار قطعه‌ای در شهرستان اسلام آبادغرب می‌باشد.

وی همچنین از ایجاد و بهره‌برداری از ۲ مجتمع دامپروری ویژه دانش آموختگان در شهرستان‌های هرسین و روانسر خبر داد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به موضوع طرح‌های راکد در حوزه دامپروری پرداخت و گفت: با توجه به زمینه مناسب برای فعالیت در بخش دامپروری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات منظم با حضور مجریان طرح‌ها در حال بررسی و رفع مشکلات واحدهایی که به هر دلیل راکد، غیرفعال و یا زیر ظرفیت هستند و بازگشت آنها به چرخه تولید به صورت مستمر می‌باشد را در دستور کار قرار داده است.

خانی افزود: در توسعه بخش دامپروری آماده پذیرش پیشنهادات، راهکارها و نظرات سازنده تمام متخصصین و دست‌اندکاران این حوزه بویژه دانشجویان و اساتید فرهیخته می باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش دامپروری استان در سال‌های اخیر با شتاب در مسیر پیشرفت، توسعه و ایجاد اشتغال قرار گرفته است، گفت: بخش دامپروری استان از سال ۹۶ به بعد با توجه به پتانسیل‌های موجود در توسعه دامپروری و جذب سرمایه گذاری در این بخش با ایجاد واحدهای دامپروری صنعتی و همچنین ایجاد واحدهای کوچک روستایی و استفاده از تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه و اشتغال پایدار روستایی و عشایری شاهد رونق و تولید پایدار است.

وی اضافه کرد: بیشترین متقاضیان اخذ مجوز مربوط به احداث واحدهای دامپروری و بیشترین جذب تسهیلات و سرمایه گذاری در بخش دامپروری استان گزارش شده است به گونه‌ای که در سال ۹۷ با تولیدات دامی بیش از ۴۵۲ هزار تن در کشور، از استان‌های فعال و مطرح در بخش دامپروری کشور بوده ایم.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

نظر شما