شناسهٔ خبر: 35354196 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

طی یک گفتگو مطرح شد:

امام خمینی(ره) انقلاب را به هاشمی سپرد!/ فاطمه هاشمی: پدرم در برابر آل سعود تواضع کرد/ آیت الله هاشمی به امام گفته بودند که مشکل مذاکره با آمریکا را حل کند

يکي از دستاوردهاي همين تواضع اين بود که در ملاقات آيت‌ا... هاشمي از اميرعبدا... خواستند که موافقت عربستان و کشورهاي همراه، با برگزاري کنفرانس سران کشورهاي اسلامي در تهران اعلام شود که اميرعبدا... هم اين درخواست را مي‌پذيرد

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: فاطمه هاشمی در گفتگو با روزنامه نزدیک به خود ادعاهای جالبی را مطرح کرده که جدای از اینکه تا چه میزان به واقعیت نزدیک هست، قابل تامل هم است. وی گفته است که دلیل موفقیت پدرش در برابر آل سعود، تواضع او بوده است و آیت الله هاشمی به امام خمینی (ره) گفته بودند که مشکل مذاکره با آمریکا را در زمان حیات شان حل کنند!

به گزارش جهان نيوز، گزیده اظهارات فاطمه هاشمی در گفتگو با روزنامه آرمان به شرح ذیل است:

*افرادي مي‌گويند مکان‌هاي ورزشي جاي مناسبي براي خانم‌ها نيست. چنين سخناني مي‌تواند توهين به آقاياني تعبير شود که در ورزشگاه‌ها حضور مي‌يابند. به اين دليل که به آساني آنها را بي‌اخلاق مي‌ناميم. بايد بدانيم که اين مشکل از ابتداي انقلاب در موارد زيادي تاکنون وجود داشته است.

*همسر حضرت امام(ره) از آيت‌ا... هاشمي درخواست کردند که به منزل ايشان بروند. چون به‌صورت مرتب هر چند وقت يکبار آيت‌ا... هاشمي به منزل حضرت امام(ره) رفت و آمد کرده و جوياي احوال همسر حضرت امام(ره) بودند. ايشان گفتند من شنيده‌ام شما (آيت‌ا... هاشمي) نمي‌خواهيد در انتخابات شرکت کنيد. آيت‌ا... هاشمي هم صراحتا گفتند من قصد شرکت در انتخابات را ندارم. ايشان گفتند شما چطور نمي‌خواهيد در انتخابات شرکت کنيد. شما اين انقلاب را مي‌خواهيد به دست چه کساني بسپاريد؟ مگر امام(ره) انقلاب را به شما نسپرد. اينجا بود که آيت‌ا... هاشمي به درخواست همسر حضرت امام(ره) تصميم گرفتند وارد صحنه رقابت‌هاي انتخاباتي شوند. البته سيل درخواست‌هاي مردمي، دانشگاهي و نخبگان و حتي مراجع در قم، مشهد و... شرايط روز کشور نيز از ديگر دلايل است.

* به‌خاطر دارم اين مساله را يک بار از آيت‌ا... هاشمي سوال کردم که چگونه يخ روابط ميان تهران-رياض شکسته شد؟ شما چه کاري انجام داديد؟ ايشان گفتند تواضع در عين اقتدار، ايشان تعريف کردند که در آن زمان من رئيس‌جمهور و امير عبدا... وليعهد عربستان بود. در حاشيه اجلاس‌ها و کنفرانس‌هاي بين‌المللي مقامات کشورهاي مختلف با يکديگر بر اساس عرف رايج ديپلماتيک ديدار مي‌کنند. اجلاس کشورهاي اسلامي در سنگال برگزار شد. امير عبدا... گفته بودند که آيت‌ا... هاشمي مي‌بايستي به اتاق من بيايند. آيت‌ا... هاشمي به اتاق ايشان مي‌روند با اينکه گفته مي‌شد از نظر پروتکل‌هاي ديپلماتيک بهتر مي‌بود که ايشان نروند. اين تواضع آيت‌ا... هاشمي و اقتدار در استدلال‌ها و مباحث في‌مابين آغازي بر ارتباط ميان تهران-رياض مي‌شود. آيت‌ا... هاشمي گفتند در نتيجه اين مذاکرات هر دو طرف به اين نتيجه رسيديم که در بسياري از موارد هر دو ديدگاه‌هاي بسيار نزديکي نسبت به يکديگر و جهان اسلام داريم. اين سخنان فتح بابي براي آغاز روابط شد. به‌گونه‌اي که آيت‌ا... هاشمي صراحتا مي‌گفتند که ايران هيچ‌گونه درگيري با همسايگان خود ندارد.

بیشتر بخوانید:
خواب بابا را دیدم/ گفت هرکاری می‌توانی بکن به دانشگاه آزاد برگرد!
بابا می‌گفت آرزوهای بزرگي برای ايران داشتم؛ نگذاشتند


*يکي از دستاوردهاي همين تواضع اين بود که در ملاقات آيت‌ا... هاشمي از اميرعبدا... خواستند که موافقت عربستان و کشورهاي همراه، با برگزاري کنفرانس سران کشورهاي اسلامي در تهران اعلام شود که اميرعبدا... هم اين درخواست را مي‌پذيرد و اين موفقيت بزرگ ديپلماسي در اوج فشارهاي دهه هفتاد در سياست خارجي براي ايران به‌دست مي‌آيد، البته اين اجلاس پس از پايان دوره رياست جمهوري آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني و در دوره مسئوليت رئيس دولت اصلاحات در تهران برگزار شد اما اميرعبدا... که شخصا در اين اجلاس شرکت کرده بود در مذاکرات و جلسات با مقام معظم رهبري و رياست جمهوري صراحتا اعلام کرد که به‌خاطر آقاي هاشمي، با برگزاري اين اجلاس در تهران موافقت کردم.

*ايشان- آیت الله هاشمی- بارها مي‌گفتند که در زمان حيات حضرت امام(ره) خدمت ايشان رفته و 7 مورد را خدمت ايشان مطرح کرده و گفتم اگر شما اين موارد را در زمان حيات خود انجام ندهيد پس از شما کسي اين موارد را انجام نخواهد داد. يکي از اين موارد گفت‌وگو با آمريکا بود. ايشان مي‌گفتند کسي که منطق و استدلال قوي دارد مذاکره را بد نمي‌داند، اما مهم اين است که از اين مذاکرات چه دستاوردهايي مي‌خواهيد داشته باشيد.

نظر شما