شناسهٔ خبر: 35349991 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

طبل توخالی عربستان برای نابودی ایران/ عربستان می‌خواست ۸ ساعته ایران را نابود کند

یک شاهزاده سعودی در صفحه اجتماعی خود مدعی شده است که عربستان می تواند در کمتر از 8 ساعت ایران را نابود کند.

صاحب‌خبر -

طبل توخالی عربستان برای نابودی ایران/ عربستان می خواست 8 ساعته ایران را نابود کندبه گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، اخیرا یک شاهزاده سعودی در توئیتر ادعا کرده است که؛ عربستان می‌تواند در کمتر از ۸ ساعت ایران را نابود کند، اما روز گذشته (شنبه ۲۳ شهریور ۹۸) نیرو‌های یمنی توانستند بزرگترین عملیات پهپادی را در عمق خاک عربستان ترتیب دهند و صنعت نفت عربستان را فلج کنند.

از این رو اگر بخواهیم به بررسی و تحلیل این اتفاق بپردازیم، می‌توان گفت.

این حمله سومین حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در کمتر از یک سال گذشته محسوب می‌شود که؛ درنخستین حمله ۷ پهپاد یمنی سه ایستگاه پمپاژ نفت را هدف قرار دادند.

حمله دوم در ۱۷ آگوست علیه میدان نفتی شیبه صورت گرفت که روزانه نیم میلیون بشکه تولید می‌کند و این علاوه بر حمله بامداد دیروز است که تاکنون مهمترین حمله به شمار می‌آید؛ و در نهایت سومین حمله در روز گذشته که؛ پهپاد‌های یمنی دو میدان نفتی بقیق و خریص که حدود ۱۳۰۰ کیلومتر از شهر صنعا فاصله دارند را مورد هدف قرار دادند و می‌توان گفت، این از یکطرف نشانه تقویت توان هوایی و موشکی انصارلله است و از دیگر سو نشان از ناکارآمدی سیستم پدافند هوایی عربستان را دارد.

این حملات نه تنها آسیب‌پذیری عربستان سعودی در جنگ علیه حوثی‌ها را بیش از پیش آشکار کرد، بلکه نشان داد که انجام چنین حملات مهمی تا چه حد برای یمنی‌ها آسان شده است.

این روز‌ها باید از جنگ مغلوبه‌ای سخن گفت که بنا بود سه هفته‌ای و با برتری ائتلاف تمام شود، اما حالا وارد چهارمین سال خود شده و البته مدعیان برتری به دنبال راه فراری از این جنگ می‌گردند.

مهم‌تر از نحوه عملکرد سامانه‌های پدافند هوایی سعودی، آینده آرامکو است که در نوع خود در جهان یکی از بزرگترین تاسیسات نفتی و ستون عربستان و محور چشم‌انداز بن سلمان برای رسیدن به سلطنت است که تنها با یک عملیات پهپادی یمنی‌ها زمین گیر شد.

همچنین رویترز امروز گزارش داده است که؛ بازگشت شرکت آرامکو عربستان به ظرفیت کامل خود برای کامل کردن ظرفیت صادرات ممکن است چند هفته بطول بیانجامد و نه چند روز!

از طرفی بازار‌های سهام سعودی امروز بلافاصله پس از باز شدن، در واکنش به حمله پهپاد‌های یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو که نیمی از تولید نفت عربستان را متوقف کرد، ۲.۳ درصد سقوط کردند.

با توجه به توضیحات فوق و شکنندگی سعودی‌ها در مقابل تنها چند پهپاد یمنی، سعودی‌ها چگونه به خود اجازه می‌دهند که درباره جمهوری اسلامی ایران این گونه سخن بگویند؟!

 

منبع: العالم

انتهای پیام/

نظر شما