شناسهٔ خبر: 35349326 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

افراد بیگانه نمی‌توانند در ایران اموال غیرمنقول خریداری کنند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در واکنش به خریداری زمین توسط خارجی‌ها در شمال کشور گفت: به موجب قانون مدنی افرادی که تابعیت ایرانی ندارند نمی‌توانند اموال غیرمنقول خریداری کنند.

صاحب‌خبر -




به گزارش میزان، ذبیح‌اله خداییان در حاشیه مراسم تودیع و معارفه تعدادی از مدیران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مطرح شده است که در شمال کشور خارجی‌ها اقدام به خریداری زمین می‌کنند، آیا به موجب قانون سند رسمی ‌به نام آنها صادر می‌شود؟ اظهار داشت: خیر، افرادی که تبعه ایران نباشند طبق قانون مدنی حق خرید اموال غیرمنقول را ندارند. بنابراین اگر کسی هم اموالی همچون زمین و مسکن خریده باشد سند رسمی ‌داده نمی‌شود. ممکن است با سند عادی باشد که بارها تأکید کرده‌ایم که بایستی مجلس و دولت برای اعتبار اسناد رسمی ‌با ما همراهی کنند.
خداییان درباره روند سند‌دار کردن و تثبیت مالکیت‌ها برای جلوگیری از زمین‌خواری گفت: ما با تک‌تک سازمان‌هایی که باید به موجب قانون جامع حدنگاری نقشه املاکشان را به ما تحویل دهند صحبت و پیگیری کردیم، آنها بعضا معذوریت‌هایی همچون کمبود اعتبار دارند ولی باید این موضوع را در اولویت اصلی قرار دهند که هر چه سریع‌تر املاک را به‌صورت کاداستر سنددار کنند.
وی افزود: قانون در این زمینه مهلت پنج ساله تعیین کرده است که تقریباً رو به اتمام است اما به لحاظ کمبود اعتبار متأسفانه طرح کاداستر به‌طور کامل اجرا نشد.

نظر شما