شناسهٔ خبر: 35346543 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مشق گرانی نوشت افزار برای استقبال از مهر در خراسان جنوبی

این روزها حکایت تولید لوازم التحریر و گرانی آن در آستانه سال تحصیلی جدید بسیار تلخ است چراکه افسار گسیختگی در افزایش قیمت موجب افزایش دو تا سه برابری قیمت این اقلام شده و ماه مهر را به ماه بی مهری بازار برای خانوارها تبدیل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، بازار خرید لوازم التحریر و وسایل مورد نیاز دانش آموزان همچنان گرم است هرچند که افزایش قیمت‌ها والدین و خریداران را با مشکلاتی مواجه کرده و این افزایش قیمت بر کسادی بازار این محصولات سایه انداخته است.

امسال قیمت انواع نوشت‌افزار متأثر از شرایط حاکم بر بازار، با افزایش نسبی روبه‌رو شده و انواع نوشت‌افزار تولید داخل یا وارداتی با قیمتی به‌ مراتب بیشتر از سال‌های گذشته به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. این در حالی است که نه تنها شرایط درآمدی و معیشت مردم بهتر از قبل نشده بلکه به مراتب بسیار پایین‌تر از سال‌های گذشته است.

افزایش قیمت لوازم التحریر و شرمندگی خانواده‌ها

این مشکل در میان خانواده‌هایی که یک یا چند فرزند دانش آموز دارند نمود بیشتری پیدا می‌کند.

برای بررسی وضعیت قیمت نوشت افزار به سراغ تعدادی از فروشگاه‌های عرضه لوازم التحریر در مرکز استان رفتیم.

نرگس حسینی یکی از خریداران که قصد خرید لوازم‌التحریر برای 3 فرزند دانش آموزش را داشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: امسال قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است.

وی افزود: به همین دلیل نمی‌توانیم نیمی از وسایلی را که سال گذشته برای تحصیل فرزندانمان فراهم کردم امسال خریداری کنم شرمنده فرزندانم شدم.

روی نگاه کردن به چشمان فرزندانم را ندارم

علی رضایی یکی دیگر از خریداران لوازم التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با گلایه از افزایش قیمت نوشت افزار افزود: دو فرزند دانش آموز دارم که باید برای سال تحصیلی جدید برای آنان کیف، کفش، لوازم التحریر و فرم مدرسه تهیه کنم.

وی با بیان اینکه به دلیل بالا بودن قیمت این اقلام تنها می‌توانم لوازم ضروری را خریداری کنم گفت: متاسفانه افزایش قیمت نوشت افزار باعث شده که شرمنده فرزندانم شوم و روی نگاه کردن به چشمان آنان را ندارم و باید در طول سال تحصیلی و به تدریج نیاز فرزندان خود را تامین کنم.

افزایش قیمت نوشت افزار توان خرید مردم را کاهش داده است

احسان احمدی یکی دیگر از خریداران نوشت افزار با غمی که در چهره‌اش نمایان بود گفت: افزایش قیمت توان خرید مردم را کاهش داده و پرداخت این مبالغ برای خانواده‌هایی که چند فرزند مدرسه‌ای دارند بسیار سنگین است.

وی افزود: امسال به دلیل گرانی در بازار لوازم التحریر فقط  می‌توانم برای فرزندانم دفتر و جامدادی خریداری کنم و بقیه مایحتاج آنها را به تدریج در طول سال تحصیل تهیه کنم.

افزایش 120 درصدی قیمت برخی از نوشت افزار

اسماعیل محمدنژاد یکی از فروشندگان لوازم التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با اشاره به افزایش قیمت نوشت افزار نسبت به سال گذشته اظهار داشت: به دلیل اینکه 90 درصد مواد اولیه کالای مصرفی تحریر وارداتی است و مستقیما با دلار در ارتباط است و در این مدت با افزایش شدید دلار مواجه بوده‌ایم حدود 120 تا 150 درصد افزایش قیمت در برخی از کالاها را شاهد هستیم.

وی افزود: برای مثال در بحث دفاتر دانش آموزی سال گذشته دفاتر 40 برگ دانش آموزی را یک هزار و 100 تومان عرضه می‌کردیم و امسال قیمت این دفاتر به 2 و 800 تومان رسیده است که برای مصرف کنندگان مشکل ساز شده است.

محمدنژاد از افزایش 30 درصدی قیمت کالاهای داخلی خبر داد و خاطرنشان کرد: هم تولیدکنندگان و هم دولت باید به داد مردم برسند و به مردم کمک کنند.

استقبال مردم برای خرید لوازم التحریر خوب است چون مجبور به خرید هستند

وی با بیان اینکه استقبال مردم برای خرید لوازم التحریر خوب است چون برای سال تحصیلی مجبور به خرید لوازم التحریر هستند افزود: اما به نسبت سال‌های گذشته مردم سبد کالایی خود را کوچکتر کرده و مختصر و مفید خرید را انجام می‌دهند تا بتوانند اول مهر فرزندان خود را راهی مدرسه کنند.

محمدنژاد اظهار داشت: به عنوان یک توزیع کننده کالا که حدود 22 سال است در این شغل فعالیت می‌کنم معتقدم که در بعضی از کالاهای استراتژیک مانند کاغذ و تحریر دانش آموزی دولت باید تدابیری بیاندیشد و اجازه ندهد به دست واسطه گران بیفتد.

وی یادآور شد: واسطه‌ها همیشه سود زیادی را می‌خواهند و در این جا مصرف کننده متضرر می‌شود. واسطه‍ها با دپو کردن و احتکار در یک بازه زمانی قیمت را چندین برابر می‌کنند و این اشتباه بزرگی است که در این زمینه به بخش خصوصی اعتماد کنیم.

محمدنژاد به طرح تعاونی دولت اشاره کرد و گفت: امسال دولت طرحی دارد که با دلار 4 هزار و 200 تومان دفاتری را تولید کند اما هنوز به دست مصرف کننده نرسیده است.

وی بیان کرد: این دفاتر به صورت تنظیم بازار است که سوبسیتی دولت به آن تعلق نمی‌دهد و حاشیه سود آن بسیار پایین است و به دلیل اینکه مشتریان اول مهر سبد کالایی خوبی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند این امر در سراسر ایران توزیع می‌شود که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

افزایش قیمت کاغذ، علت اصلی گرانی دفاتر

محمد عباس زاده یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: حدود 20 سال است در این صنف مشغول فعالیت هستم.

وی افزود: قیمت نوشت افزار به خصوص قیمت دفاتر امسال نسبت به سال گذشته حدود 2 تا 3 برابر شده و علت این امر بیشتر به دلیل افزایش قیمت کاغذ بوده است.

عباس‌زاده اظهار داشت: در بحث اجناس ایرانی امسال تولید نسبت به 2 سال گذشته افزایش یافته و کیفیت برندهای ایرانی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه مزیتی که امسال شاهد بودیم این است که تولیدات داخلی بیشتر شده است خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته شاید 80 تا 90 درصد اجناس چینی بوده اما در حال حاضر می‌توان گفت 50 درصد اجناس چینی و 50 درصد ایرانی هستند.

نایب رئیس و بازرس اتحادیه لوازم‌التحریر بیان کرد: این نشان می‌دهد بحث حمایت از تولیدات داخلی رشد خوبی داشته و در بحث کیفیت نیز برخی برندهای ایرانی کیفیت خوبی دارد.

عباس زاده گفت: استقبال مردم در خرید نوشت افزار خوب است چون مجبور هستند اقلام ضروری را فراهم کنند اما در بحث خرید برخی اجناس فانتزی خرید کمتر شده است.

برگزاری طرح فروش فوق العاده لوازم التحریر، کیف و کفش در شهریورماه

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند از برگزاری طرح فروش فوق‌العاده لوازم التحریر، کیف و کفش در شهریورماه خبر داد و افزود: این طرح از 13 شهریور ماه آغاز و تا 31 شهریور ماه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 104 واحد صنفی در طرح فروش فوق العاده لوازم التحریر، کیف، کفش و لوازم خانگی مشارکت کردند.

علیزاده اظهار داشت: در این راستا واحد‌های صنفی متقاضی فروش عرضه کالا در طرح فروش فوق العاده باید از اتحادیه مجوز فروش را دریافت کنند و از مزایای فروش فوق العاده استفاده کنند.

وی با اشاره به بحث نظارت و کنترل بر اقلام مورد نیاز دانش آموزان یادآور شد: در این راستا هم بازرسی اتاق اصناف استان گروه نظارت و بازرسی را تشکیل داده و هم سازمان صنعت و معدن بر این اقلام نظارت دارند.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی بیان کرد: این بازرسان روزانه به بازار مراجعه و بر قیمت‌ها نظارت و رصد دارند و با متخلفان برخورد می‌کنند.

خبری از بوی ماه مهر نیست 

مسئول اتحادیه نوشت افزار شهرستان بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به بحث بازرسی و نظارت بر اقلام نوشت افزار اظهار داشت: در حال حاضر گروه‌های بازرسی در سطح بیرجند مشغول بازرسی هستند.

مهدی راستگومقدم افزود: برابر نرخ مصوبی که وجود دارد همکاران توجیه شدند که نرخ مصوب و هزینه‌های جاری که بابت حمل و نقل کالا تعلق می‌گیرد و همچنین 15 درصدی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان قرار داده را اضافه کنند و نرخ عرضه کالا را داشته باشند.

مسئول اتحادیه نوشت افزار شهرستان بیرجند بیان کرد: در حاضر به مدت 10 تا 15 روز بازرسی به صورت ویژه بر روی فروشگاه‌های نوشت افزار انجام می‌شود.

راستگومقدم با اشاره به فروش لوازم التحریر خارجی اظهار داشت: هم فروش لوازم التحریر ایرانی و هم فروش لوازم التحریر خارجی بلامانع است مگر اینکه شکل‌های خاصی بر روی جلد دفاتر وجود داشته باشد که مورد تایید اماکن نباشد که با این اقلام برخورد و جمع‌آوری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بازار لوازم التحریر با کمبودی مواجه نیستیم و همه اقلام در بازار موجود است.

مسئول اتحادیه نوشت افزار شهرستان بیرجند گفت: تاکنون مراجعه کننده بسیار کم داشته‌ایم و همکاران گلایه‌مند هستند که امسال خبری از بوی مهر نیست و استقبال مردم بسیار کم شده است.

قطعا افزایش قیمت‌ها تاثیر بسیار زیادی بر قدرت خرید والدین دانش آموزان گذاشته است و چه بسا که حال اقتصادی خانواده‌ها از افزایش قیمت طلا و ارز، مرغ و تخم مرغ، میوه، لاستیک، آهن، مصالح ساختمانی، پوشاک و مواد غذایی کم بد نبود که در آستانه بازار بی‌مهر این روزهای مانده به مهر، از گرانی چند برابری نوشت افزار نیز به کما هم خواهد کشید.

گزارش از فاطمه واعظی نسب

 انتهای پیام/ ت

نظر شما