شناسهٔ خبر: 35344907 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مهم‌ترین منطقه فرهنگی و گردشگری پایتخت به عضویت سازمان جهانی گردشگری UNWTO درآمد

عباس‌آباد؛ مقصد جدید گردشگران جهان

حامد فوقانی:  اراضی عباس‌آباد تهران در فهرست قطب‌های فرهنگی- گردشگری سازمان جهانی گردشگری قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

ثبت این رویداد، در بیست و سومین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) رخ داد تا دستاورد مهم دیگری برای عباس‌آباد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری ایران، به دست‌ آید. بیست و سومین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری با شعار «گردشگری برای همه» برگزار شد. این مجمع دارای ۲ رویکرد عمده بود؛ نخست برداشتن ویزا برای گردشگری و دوم ایجاد زیرساخت گردشگری برای افراد معلول و ناتوان جسمی. حالا که تهران نیز با رویکرد «تهران شهری برای همه» اداره می‌شود، منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد توانست گام بزرگی برداشته تا به مقصد جدیدی برای گردشگران جهان تبدیل شود.

با عضویت منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد در سازمان جهانی گردشگری، بیش از پیش گام‌های مهم و مؤثری به‌منظور شناخت و پیشرفت صنعت گردشگری در این منطقه برداشته خواهد شد. در این راستا مسیرهای دیگری رو به این منطقه ارزشمند پایتخت کشور باز می‌شود تا راه رسیدن به بزرگ‌ترین قطب گردشگری کشور را آسان‌تر و مطمئن‌تر بپیماید؛ چراکه براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از سوی مدیریت شهری و طبق طرح جامع عباس‌آباد، این اراضی باید در سال ۱۴۰۴به بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی کشور تبدیل شده و در گستره شهری، ملی و فراملی به ایفای نقش بپردازد.

عباس‌آباد چهاردهمین عضو ایرانی به‌حساب می‌آید که نامش در این سازمان جهانی به ثبت رسیده است. با چنین امکاناتی برای مدیریت سازمان نوسازی عباس‌آباد، دسترسی به آخرین دستاوردهای تحقیقات استراتژیک جهانی نیز فراهم می‌شود. البته فراموش نشود تلاش برای عضویت این منطقه گردشگری در UNWTO از یک‌سال پیش با تدوین راهبردهای گردشگری کلید خورد. سپس از ابتدای سال‌جاری اقدامات اجرایی زیادی با مکاتبات، ارسال اسناد و مدارک مرتبط صورت گرفت تا در نهایت نتیجه موردنظر حاصل شود.

  • فضاهای جدید در کنار ۱۶فضای بزرگ فعلی

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد هم‌اکنون ۱۶فضای همگانی اصلی دارد که هرکدام دارای کاربری‌های متنوع و خاص خود هستند. در این منطقه علاوه بر پاتوق‌های فرهنگی و بهره‌مندی از طبیعت با رصد ستاره‌ها، به تماشا رفتن یکی از بهترین موزه‌های کشور، پیاده‌روی در فضایی استاندارد و قابل استفاده برای معلولان، وجود محیطی برای ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، اسکیت و... می‌توان به این نتیجه رسید که تهران در دل خود منطقه‌ای دارد که برای گردشگران تهران به زمانی بیشتر از یک روز نیاز دارد تا بتوان با تمام مجموعه‌هایی که در این منطقه ساخته و بهره‌برداری شده آشنا شده و از خدمات آنها استفاده کنند. البته ایجاد فضاهای جدید با کاربری‌های تازه همچنان ادامه دارد که راه‌اندازی موزه اسباب‌بازی، گذر سرو، تالار شهر تهران و تهران‌سرای قرآن ازجمله پروژه‌هایی است که در آینده اجرا خواهد شد.

  •     UNWTO چیست؟

UNWTO مخفف United Nations World Tourism Organization آژانسی ویژه در سازمان ملل متحد است که وظیفه هدایت صنعت گردشگری را دارد. این سازمان به‌عنوان محل گفت‌وگوی کشورها درباره سیاست‌ها و تجارب عملی آنها درباره دانش گردشگری است. در آخرین آمار ثبت شده، اعضای وابسته به سازمان جهانی گردشگری۵۰۰ عضو هستند که ایران نیز تاکنون ۱۳عضو دارد و با اضافه شدن اراضی عباس‌آباد در بیست و سومین مجمع عمومی این سازمان در سن‌پترزبورگ این اعضا به ۱۴عضو خواهد رسید.

  • خلاصه‌ای از قطب گردشگری جهانی در تهران

پل طبیعت: پلی که با ارتفاع ۴۰متر روی بزرگراه مدرس و بین دو پارک بی‌نظیر آب و آتش و طالقانی قرار گرفته است. پل طبیعت جوایز بسیاری را پس از ساخته شدن دریافت کرده است. این پل انتخاب اول مردم و جزو ۵انتخاب برتر۳۰۰معمار برجسته جهان در مسابقه معمار شهری (A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد. همچنین در سال۹۲ به‌عنوان سازه برتر فولادی ایران شناخته شد و بعد از آن در سال۹۳جایزه بین‌المللی خشت‌طلایی را گرفت. پل طبیعت در کنار ۵پل دیگر به‌عنوان پل‌های برتر کشور شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۶جایزه معماری آقاخان را از آن خود کرد. این پل که به نماد جدید تهران و مقصد نخست گردشگری شهر تهران مبدل شده است در شبکه‌های مجازی گردشگری بیشتر از ۹۰ درصد اقبال دارد.

  بوستان آب و آتش: این بوستان به‌دلیل ویژگی‌های خاص و تلفیق برج‌های آتش و میدان آب‌ معروف شده ‌است. آب‌نماهایی که در برخی از روزها دم غروب به‌کار می‌افتند و فواره‌هایی با ارتفاع حتی ۱۰متر را هم ایجاد می‌کنند و چه لذتی بالاتر از آب بازی در روزهای گرم تابستان می‌تواند عطش گرمای تابستانی را از یاد ببرد. اجرای موسیقی و روایت زندگی حضرت ابراهیم(ع) در قالب قطعه آب و آتش در ساعت ۲۱ از دیگر جاذبه‌های این بوستان است. میزان رضایتمندی از پارک آب و آتش در وب‌سایت‌های تخصصی گردشگری توسط گردشگران (۸۴ درصد رضایت در Google Reviews، ۹۲ درصد رضایت در Foursquare و ۹۰ درصد رضایت در Trip Advisor  )به ثبت رسیده است.

  پل ابریشم: پلی که بوستان‌های بنادر و بوستان نوروز را به‌هم پیونده زده و دارای چادری ۷۰۰متری با رویگردان ۳۷۰نفری است. فانوس دریایی ۱۲متری را هم می‌توانید در اینجا ببینید.

  باغ کتاب: باغ کتاب کاملا خیال‌گونه است و یک فضای کارتونی، خیالی و مدرن را در اختیارتان قرار می‌دهد و می‌تواند شما را تا ساعت‌ها سرگرم نگه دارد. مخصوصا که «پردیس سینمایی باغ کتاب» با ۱۰سالن سینمایی نیز انتظار شما را می‌کشد و می‌توانید خود را مهمان یک فیلم سینمایی به روز هم بکنید.

  باغ هنر: با ۳.۲هکتار وسعت و «دریاچه هنر» با ۲۵۰۰مترمربع مساحت با این هدف در اراضی عباس‌آباد راه‌اندازی شده‌اند تا محفل فرهنگی این محدوده را تکمیل کنند. باغ هنر شامل ۴ساختمان «خانه شعر و ادبیات»، «خانه نقش»، «کوشک مرکزی» و «خانه موسیقی» است.

  گنبد مینا: گنبد مینا هم یکی از بزرگ‌ترین آسمان‌نماهای خاورمیانه است که در طراحی خود نشانه‌هایی از گنبد معروف مراغه را هم دارد. این مجموعه، برنامه رصد در هوای آزاد را دارد و سالن نمایش آن، فیلم‌های دوبعدی و سه‌بعدی به نمایش می‌گذارد.

  برج پرچم: این پرچم بزرگ‌ترین پرچم کشور و خاورمیانه و البته سومین پرچم بزرگ جهان با وسعت ۱۰۰۰ متر مربع است؛ پرچمی که در دل بوستان طالقانی در ارتفاع ۱۵۰متری نصب شده است.

  میدان مشاهیر، تندیس سیاوش، کتابخانه ملی، پارک فناوری اطلاعات، گذر غذا و پاتوق‌های بسیار، از دیگر فضاهای تفریحی- فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به‌حساب می‌آیند.

نظر شما