شناسهٔ خبر: 35342569 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

"دختر آبی" قربانی آتش کینه‌توزی دشمنان خارجی و تعلل مسئولان داخلی

در مسابقات لیگ جهانی والیبال (سال۹۰)در ورزشگاه آزادی،به‌دلیل سابقه حضور بانوان در مسابقات والیبال تعدادی از بانوان حضور داشتند که پس از ناهنجاری‌هایی که رخ داد،آقای مطهری از وزیر ورزش سؤال کرد که چرا گروهی از خانم‌ها با آقایان موج مکزیکی ایجاد کردند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ در چند روز گذشته با خبر خودسوزی خانم علاقه‌مند به تماشای مسابقه فوتبال در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی، تحلیل‌های متفاوتی مطرح شده است. با اینکه اساساً در مواجهه با اینگونه حوادث، تحلیلگران و حتی متولیان امر با نوعی فشار پارادوکسیکال مواجه هستند. یعنی اینکه هم به لحاظ رده‌بندی رویدادهای اجتماعی و ضرورت میزان توجه به آن و از  بابت اینکه خودکشی‌های متعدد  ممکن است در طول سال در ایران و سایر کشورهای جهان اتفاق بیفتد به لحاظ واکاوی اجتماعی، توجه و انعکاس آن تابع قواعدی منطقی است که چقدر از ظرفیت‌های رسانه‌ای و اجتماعی به آن اختصاص می‌یابد. از طرفی  در مقابل هجمه‌های سنگینی از اهداف و اغراض سیاسی و دشمنی‌های فرصت‌طلبانه دشمنانی که منتظر بسترسازی از هر حادثه ای هستند، چه رفتار هوشمندانه‌ای را می طلبد؟

ضمن چند وجهی بودن این رویداد، به دلیل زاویه ورزشی این حادثه و حواشی و تاثیرگذاری آن در جامعه، می‌توان آن را یک رویداد حاشیه ورزش نامید و از طرفی چگونگی مواجهه با این جریان از طرف دشمنان ملت و در حقیقت مهندسی کینه‌توز رسانه دشمن و بعضا افرادی که آنتن تحلیلی آنها در داخل بیشتر با نظام رسانه‌ای این دسته از دشمنان ملت همراهی دارد، این جریان  موضوعی است سیاسی که حتی می‌تواند بهانه یک جنگ رسانه‌ای علیه کشور باشد. انعکاس معنادار حادثه در سایت وزارت خارجه اسرائیل جنایتکار، بی.بی.سی، صدای آمریکا، رسانه‌های فارسی زبان و حضور فعال رسانه‌ای منافقین، حتی افراد چهره منحوس نیم‌پهلوی طاغوت و گروه  هم‌نوا و آماده فرصت طلبان علیه منافع و آرامش کشور و دروغ‌هایی که با این عنوان مطرح شد، موید این ادعاست. هرگونه همراهی و هم‌رازی با چنین مراکز کثیفی و تبدیل کاذب آن به مساله اصلی کشور از طرف هر گروه و فردی که باشد نوعی رفتار منافقانه است که ممکن است عده‌ای داخل مرتکب شوند؛ بعید است افراد مطلع و منصفی از هر گروه درباره این بخش از تحلیل یعنی ضرورت خنثی‌‌سازی فرصت‌طلبی رسانه‌ای مخالفان نظام و دشمنان ملت تردیدی داشته باشند. در این حادثه خانواده این مرحومه با بصیرت لازم مانع سوء استفاده های سیاسی شدند.

همانطور که گفته شد هر روز خبر خودکشی‌های متعددی در جهان مخابره می شود که در ایران هم با وجود کمتر بودن آن با متوسط جهانی ، متاسفانه هر از چند گاهی شنیده می شود. همانطور که نماینده محترم قم در مجلس شورای اسلامی در برنامه تحلیلی سیما گفتند تقریبا همزمان با خودسوزی مرحومه سحر خدایاری، شهر قم  شاهد خودکشی غمناک فرزند یک شهید هم بوده است. اما هیچ رسانه خارجی یا غوغای داخلی به مطالبه این جوان نپرداخت. وجه دیگر این حادثه، ارزیابی آن از منظر یکی از مطالبات اجتماعی در جامعه است که مدتی در رسانه‌ها با عناوین مختلف مطرح و گاهی بهانه فرصت‌طلبانه گرایشات سیاسی عده‌ای هم می شود.

با اینکه باید مطالبه اجتماعی در ورزشگاه‌ها را جدی گرفت اما جوانان مطالبات مهم دیگری مانند فرصت‌های اشتغال، ازدواج و مسکن و ...که با تورم موجود کمر خانواده‌ها را خم و زمینه  یأس جوانان کشور را فراهم می‌کند هم دارند؛ پس غفلت از محتوای اصلی  مطالبات مهم  جوانان کشور و بزرگنمایی بخشی از نیازهای تفریحی و ترجیح آن بر رفع نیازهای واقعی توسط هر فرد و رسانه‌ای حتما بازیگری سیاسی به نام جوانان است. بررسی مواردی که منجر به حالات روحی این جوان فارغ‌التحصیل در رشته دانشگاهی شد نشان می‌دهد قبل از مطالبه تماشای فوتبال مشکل اصلی او و خانواده‌های مشابه آن بیکاری این دسته از جوانان است که آقای روحانی در عوض پرداختن به این مشکل هر از گاهی در جایگاه اپوزوسیون قرار می‌گیرد تا از پاسخگویی به اینگونه مطالبات فرار کند.

لذا اگر این جریان در حد مطالبات ورزشی و برخورداری از تسهیلات تفریحی تلقی شود، از این جهت انتظار از دولت است که با انگیزه تمام در رفع اینگونه مضایق در تامین شرایط بهره مندی از امکانات ورزشی تلاش کرده و پاسخگو باشد به عنوان اولین وزیر ورزش و جوانان کشور که در کنار مسائل ورزشی، با سایر مطالبات جوانان را در یک مجموعه وسیعی از انتظارات مواجه بوده ام، راهکار مواجه شدن با اینگونه مسائل را تامین امکانات و ایجاد زمینه‌های فرهنگی و ایمنی‌های اجتماعی و حتی سازوکارهای تقنینی برای  بهره‌مندی از فرصت های ورزشی می دانم.

برای استفاده از ظرفیت‌های ورزشگاهی برای بانوان با رعایت ضوابط آن منع شرعی اعلام نشده بلکه تابع فراهم شدن شرایط آن است

متأسفانه دشمنان سمت و سوی عدم بهره‌مندی از این گونه فرصت‌ها را به مسائل شرعی و محدودیت‌های دیگر نظام منتقل می‌کنند در حالی که به لحاظ شرعی استفاده صحیح از این فرصت‌ها و حضور مردان و زنان در ورزشگاه‌ها با رعایت قوانین و قواعد ممنوعیتی ندارد. همان‌طوری که ریاست دفتر رئیس جمهور مصلحت نبودن حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را به دلیل آماده نبودن شرایط تلقی کرده‌اند، خوب است دولت  به وظیفه خدمات رسانی در این زمینه از جمله ایمنی فرهنگی و بسترسازی لازم بپردازد، به طریقی که خانواده‌ها دغدغه‌ای از حضور فرزندان خود در این اماکن نداشته باشند.کما اینکه سالهاست به دلیل وجود شرایط لازم حضور خانم ها حتی خانواده ها در دیدار مسابقات ورزشی غیر از فوتبال انجام می‌گیرد بدون اینکه حساسیت و ممانعتی باشد. در ایران بعد از انقلاب نه نگاه‌های مردم سالارانه تایید شده و نه خودباختگی های فمینیستی افراطی زنانه مورد پسند و گرایش ملت ایران بوده است.

مجلس باید در رفع چالش قانونی استفاده از این اماکن و ضوابط آن اقدام کند

مجلس شورای اسلامی باید خلاء تقنینی ضوابط حضور و تخلفات ناشی از آن را بر طرف کرده و  برای متولیان قضایی و انتظامی تعیین تکلیف کنند.در جریان مسابقات لیگ جهانی والیبال  که در آذر سال 90 در سالن دوازده هزار نفری آزادی برگزار شد، به دلیل اینکه قبلا هم حضور خانم‌ها در مسابقات والیبال محدودیت نداشته است،مسئولین فدراسیون از حضور خانم‌ها در سالن ممانعت نکردند. اما کثرت جمعیت موجب ناهنجاریهایی در سالن شد که اتفاقاً حسب اعتقاد و مسئولیت تقنینی آقای علی مطهری به عنوان نماینده مجلس ، از وزیر ورزش سوال کردند که چرا گروهی از خانمها باتفاق جمعی از آقایان در سالن موج مکزیکی ایجاد کردند. بر خلاف برخی از سوالات نمایندگان که به انگیزه جناحی یا منافع فردی و منطقه ای همراه هست، به نظر من این سوال از سر اعتقاد آقای مطهری نسبت به چرایی حضور بانوان در این مسابقات و بقول ایشان ایجاد موج مکزیکی بود.با اینکه خود من هم به عنوان وزیر ورزش از بروز چنین اتفاقاتی ناراضی بوده ام،اما در مقام پاسخ در کمیسیون مربوطه حضور یافته و عرض کردم که مگر شما قانونگذارنیستید؟ خوب بفرمایید در همین مجلس مفاد و موادی که حد و مرز، حدود و قواعد حضور و عدم حضور خانم‌ها را در مسابقات و ورزشگاه‌ها مشخص می کند، تعیین کنید که اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن ناخرسندی ازبروز چنین مواردی،از  پاسخ وزیر قانع شدند.  

ظرفیت های رسانه ای، خبری و فرهنگی باید رویکرد فعال را به اقدامات منفعلانه ترجیح دهند

اما از وجه مطالبه‌گری اجتماعی باید گفته شود که عاقلانه است در واکاوی های اجتماعی اندازه و وزن حوادث و رویدادها در قواعد به خوبی پرداخته شود. خودسوزی یک نفر ضمن اینکه یک نوع اقدام منفی فرهنگی تلقی می‌شود تاسف بار بوده و باید به خانواده داغدار این مرحومه تسلیت گفت اما خوب است برای همه حوادث مشابه آن متاسف بود و  غصه خورد. همراهی غیرعقلانی بعضی از چهره های هنری و  رسانه‌های الکترونیکی و مکتوب که با بزرگنمایی از اصل خبر، حقیقت موضوع جور دیگری نمایانده می شود و با فضاسازیهای کاذب جوری باز نشر می‌شود که رویداد اجتماعی آنجوری فهمیده شود که دشمنان می‌خواهند و طراحی می‌کنند. عیب بزرگی است که باید پژوهش‌های اجتماعی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها راهکارهای مواجهه با آن را پیدا کنند. در این میان نقش فعال رسانه ملی و شخصیت های علمی و فرهنگی در ایجاد آگاهیهای اجتماعی و رساندن اخبار و تحلیل های بموقع ودرست محرز است. بدیهی است که ظرفیت های رسانه ای، خبری و فرهنگی باید رویکرد فعال را به اقدامات منفعلانه ترجیح دهند.

محمد عباسی_ وزیر اسبق  ورزش و جوانان

انتهای پیام/

نظر شما