شناسهٔ خبر: 35342190 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگاهی به محرومیت گزارشگر قدیمی تلویزیون

با حذف علیفر چه چیزی درست می‌شود؟!

71442

محمدرضا منصوریان از مجریان و گزارشگران باسابقه صداوسیما درباره‌ی اینکه این رسانه برای خطای گزارشگران ورزشی چه حد و مرزی باید قائل شود و لازم است چه رفتاری در قبال خطای گزارشگران صورت بگیرد؟ می‌گوید: ضربتی عمل کردن چیزی را حل نمی‌کند؛ مثلا الان اگر آقای علیفر حذف شود چه چیزی درست می‌شود؟! مگر ما چه امتیازاتی در زمینه گزارشگری قبلا به آقای علیفر دادیم که الان انقدر راحت چکشی برخورد می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

این کارشناس برنامه‌های ورزشی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه خطای گزارشگران در سازمان صداوسیما چه حدود و مرزی دارد؟ اظهار کرد: ما اول باید تعریف جامعی داشته باشیم از اینکه کسی که گزارشگر می‌شود جایگاهش در صداوسیما باید کجا باشد. چون در صداوسیما به صورت تفکیکی چیزی به عنوان گزارشگر صرف وجود ندارد و ما نمی‌بینیم. یعنی شما یک گزارشگر را در نقش مجری هم می‌بینید، گاهی اوقات در نقش کارشناس هم می‌بینید، در نقش گوینده معمولی هم استفاده می‌شود. در حالی که در شکل حرفه‌ای در همه‌ی دنیا اینگونه است که همه این جایگاه‌ها تعریف شده است و کلا گزارشگر فقط گزارش می‌کند. یک مجری فقط اجرا می‌کند، یک کارشناس فقط کارشناسی می‌کند.

وی گفت: یکی از اشکالات در صداوسیما این است که یک گزارشگر هم گزارشگری می‌کند هم اجرا می‌کند و هم کارشناسی می‌کند. وقتی چنین تداخلی به وجود می‌آید طبیعتا شما باید منتظر چنین گاف‌ها و چنین ناملایمات و اشتباهاتی باشید. زیاد هم این مساله غیرطبیعی نیست؛ چرا که هیچ‌کس به طور واقعی در جایگاهش نیست.

این کارشناس درباره نوع اشتباهات مجریان و گزارشگران در حین گزارش گفت: ممکن است یک گزارشگر یا مجری اشتباهی کند اما بلافاصله آن را اصلاح و عذرخواهی کند، ولی این در گزارش نمود زیادی دارد و شاید گزارشگر فرصت نکند دوباره برگردد و اشتباه خود را اصلاح کند. هر کدام از این مواد برای خود جایگاهی دارند که اصول و ضوابط مشخصی هم برای آنها وجود دارد که متاسفانه در ایران همه اینها را در یک ظرف ریخته‌اند و همه هم به یک شکل از آن استفاده می‌کنند.

وی در ادامه درباره‌ی خطای گزارشگران در سازمان صداوسیما که چه حدود و مرزی می‌تواند داشته باشد؟ توضیح داد: این حدود به سطح آگاهی و دانش یک گزارشگر برمی‌گردد. اینکه یک گزارشگر با چه پیش‌زمینه‌ای گزارشگر شده است، آیا از روی ارتباط گزارشگر شده است یا از روی اصول آمده؛ یعنی سلسله مراتب را رعایت کرده است یا نه. تست‌های لازم از وی گرفته شده و آن زمینه لازم را داشته یا نه؟ دوره‌های لازم را دیده؟ زیرنظر اساتید کار کرده یا نه، از راه رسیده و میکروفن را در اختیارش گذاشتند و گزارشگر از آب در آمده است. خیلی‌ها متاسفانه در صدا و سیما اینگونه‌اند که از روی اصول و سلسله مراتب نیامده‌اند. طبیعی است که در چنین فضایی ایراد و اشکال زیاد می‌بینی.

موافق برخورد چکشی با گزارشگران نیستم

منصوریان در عین حال گفت: با این همه موافق نیستم که در قبال گزارشگران اینقدر چکشی عمل کنیم. ما از همین نیروهایی که داریم باید استفاده کنیم. نمی‌توانیم که از خارج گزارشگر داشته باشیم. منتهی باید در صداوسیما ساماندهی صورت گیرد و گروه کارشناسی شامل جامعه‌شناس و روانشناس و ... تشکیل شود که زمانی که کسی می‌خواهد گزارشگر شود به مرحله قرار گرفتن در پشت میکروفن رسید، حداقل این گروه کارشناسی نظرات خود را نسبت به صلاحیت او بدهند. همین‌طوری به کسی اجازه ندهیم که در پشت میکروفن نقش گزارشگر را ایفا کند. من ۴۰ سال قبل زمانی که در صدا و سیما استخدام شدم، یک سال طول کشید که کارم را در پشت میکروفن شروع کنم؛ البته دوره‌های ما مثل حالا آکادمیک نبود. ولی با همه‌ این اوصاف ما زیر نظر افراد بزرگ در صداوسیما آموزش دیدیم. زمانی که استخدام شدم بعد از یک سال به من اجازه دادند که بین دو گوینده شاخص بنشینم و یک اعلام زمان و یک اعلام زمان کنم. ولی متاسفانه الان اینگونه نیست و فرد بعد از مختصری کار کردن، میکروفن در اختیارش قرار می‌دهند و حرمت میکروفن را از بین می‌بریم؛ در حالی که گزارشگران باید زیر نظر آدم‌های مجرب دوره ببینند و وجودشان را نسبت به همه اصول آراسته کنند.

این کارشناس در بخش پایانی گفت: مگر ما چه امتیازاتی در زمینه گزارشگری قبلا به آقای علیفر دادیم که الان انقدر راحت چکشی برخورد می‌کنیم. صداوسیما آقای علیفر را کدام دوره‌های آکادمیک فرستاده است. کدام کلاس را دایر کردیم که بگوییم حداقل آقای علیفر بیایند و به عنوان مشاور در کلاس بنشینند. ضربتی عمل کردن چه چیزی را حل می‌کند. مثلا آلان اگر آقای علیفر حذف شود چه چیزی درست می‌شود. ما از دو سال قبل در رادیو برنامه‌ای را روی آنتن به روی آنتن بردیم که بالغ بر دو ـ سه‌ هزار نفر که علاقمند گزارشگری بودند شرکت کردند. از این تعداد زیاد که آمدند و ما تست گرفتیم و پخش شد، فقط توانستیم دو گزارشگر را جذب کنیم که الان مشغول کارند. کار ما فقط یک برنامه رادیویی بود و برنامه‌ی مدونی برای جذب گزارشگر نبود. متاسفانه این دوره‌ها برای جذب گزارشگر در صدا و سیما این روزها انجام نمی شود و زیاد تعجب آور نیست. کاری که با آقای علیفر هم می‌کنند کار درستی نیست؛ چون صداوسیما زمانی می تواند علیفر و علیفرها را بایکوت کند که از آن طرف خودش هم حرفه‌ای کارش را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، شامگاه گذشته اعلام شد، علیرضا علیفر، گزارشگر مسابقات فوتبال صداوسیما تا اطلاع ثانوی از گزارشگری محروم شده است. اشتباه این گزارشگر در حین گزارش دیدار تیم‌های رئال مادرید و لوانته، نهایتا منجر به این تصمیم شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما