شناسهٔ خبر: 35342171 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کار تحسین‌برانگیز قهرمان کونگ‌فو

از قهرمانی در المپیک تا آموزش بچه‌های بی‌بضاعت

قهرمان کونگ‌فوی ایران می‌گوید: در حال حاضر قریب به 200 شاگرد دارم و هدفم در این راه، کشف و آموزش استعداد‌های کونگ‌فو در خانواده‌های کم‌بضاعت است تا هم به مقام‌های بالا دست یابند و هم از ناهنجاری‌های امروز جامعه به دور باشند و به ورزش ترغیب شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، کونگ‌فو به معنی مهارت در انجام کاری است و از کشور چین به سایر نقاط جهان انتقال پیدا کرده است.

در ایران نیز ورزش کونگ‌فو طرفدارهای خاص خود دارد اگرچه فعالیت در این رشته به ظاهر خشمگین و سخت است اما ورزش خوبی برای استقامت و تمرین بدن به سوی زندگی سالم است و این را نیز می‌توان از مکان‌های آموزش کونگ‌فو در چین کاملا حس کرد که جدا از استقامت بدنی بر روی روحیات شاگردان کونگ‌فو کار می‌کنند.

کونگ‌فو از سال 1348با نام کونگ‌فو توا وارد ایران شد و در حال حاضر نیز افراد زیادی در پی یادگیری این رشته ورزشی هستند.

برای آشنایی بیشتر با رشته ورزشی کونگ‌فو با کیا سلیمی یکی از قهرمانان این رشته در سطح ملی و بین‌المللی گفت‌وگویی انجام  داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

جوان: انتخاب ورزش کونگ‌فو از سر علاقه بود یا..؟

بله. با توجه به علاقه‌ خودم به ورزش‌های رزمی و اینکه از همان دوران کودکی با هم‌سن و سالان خودم به سالن می‌رفتیم در نتیجه تصمیم گرفتم که ورزش کونگ‌فو را انتخاب کنم.

تقریبا از سال 78 در سالن آزادی سنندج نزد آقای باقر محمدی که بنظر خودم یکی از بهترین‌ مربیان کونگ‌فوی ایران است شروع به فعالیت کردم و در حال حاضر نیز بعد از گذشت حدود 20 سال هنوز هم به عنوان شاگرد در کنار مربی چند ساله‌ام فعالیت دارم.

جوان: آیا مشوقی هم داشتید؟

در طول این سال‌ها و از ابتدای زندگی ورزشی‌ام، پدر و مادر و خانواده‌ام بهترین مشوق‌های من بوده‌اند که با همه مشکلات من در طول این چند سال مدارا کردند و بعد از خانواده‌ام، مربی بسیار خوبم آقای باقر محمدی بیشترین زحمت را برای زندگی چه درسی و تحصیلی و چه ورزشی من کشیده و با راهنمایی‌ها و کمک‌های او به این سطح از ورزش حرفه‌ای رسیده‌ام.

جوان: برای کدام یک از تیم‌های لیگ برتر مبارزه کرده‌ای؟

در تیم‌های مختلفی لیگ برتری مانند ذوب‌آهن اصفهان، تراکتورسازی کردستان، هلال احمر کردستان، شهرداری مریوان و در تیم مازندران بازی کرده‌ام که همیشه در بین سه تیم برتر مسابقات لیگ برتر نیز قرار داشته‌ام.

جوان: آیا در سطح آسیا و یا جهانف مقام‌هایی هم کسب کرده‌اید؟

بله. کسب طلای مسابقات جهانی نوجوانان سال84 ترکیه، طلای المپیک ورزشی جهان در تایلند، نقره مسابقات بین‌المللی ارمنستان در سال88، برنز مسابقات جهانی مسکو در سال 91، نقره مسابقات جهانی شهر وارونژ روسیه، طلای قهرمانی آسیا به عنوان کاپیتان تیم ملی در سال 94، طلای مسابقات جهانی در دهلی نو در سال 95 به عنوان کاپیتان تیم ملی کونگ‌فو، و طلای مسابقات کشوری متفاوت که از رده سنی نونهالان تا بزرگسالان که 12 مدال طلا را شامل می‌شود، از افتخاراتی که طی این چند سال کسب کرده‌ام.

جوان: شرایط تیم ملی کونگ‌فو به چه صورت است؟

متاسفانه خودم به دلیل مشغله کاری که دارم در اردوهای تیم ملی شرکت نمی‌کنم اما با وجود حمایت‌های خوب فدراسیون مشکلاتی نیز وجود دارد اما در مجموع شرایط اردو و ورزشکاران تیم ملی مناسب است و استان کردستان نیز شاید در 10 وزن ممکن دو یا سه نماینده در تیم ملی داشته باشد.

جوان: شما جزو افتخارآفرینان کردستان و کشور هستید، آیا با چنین ویژگی‌هایی، هیات کونگ‌فو و یا ورزش و جوانان استان از شما حمایت‌ می‌کنند؟

رئیس هیات کونگ‌فو استان یکی از کسانی است که بیشترین حمایت‌ را از ورزشکاران در راه موفقیت انجام می‌دهد و در کنار او نیز مدیرکل ورزش و جوانان استان همیشه یار و یاور ورزشکاران استان چه از لحاظ مالی و معنوی بوده است.

دانش مربیان کونگ‌فو در استان باید بیشتر شود

جوان: دلیل ضعف ورزش کونگ‌فوی استان را در چه می‌بینید؟

متاسفانه نمیدانم چرا کونگ‌فوی استان کردستان که خود زمانی به عنوان قطب ورزش کونگ‌فو در کشور شناخته می‌شد در مسابقات استعداد‌های برتر که چند روز پیش در سنندج برگزار شد نتیجه‌ای بهتر از مقام دوم را به دست نیاورد و این نشانه ضعف در دانش مربیان است و البته این را نیز باید مد نظر داشت که کونگ‌فو به عنوان ورزش اول استان خانه‌ای تخصصی ندارد و این موارد خود دلیلی قانع‌کننده در افت ورزش کونگ‌فو استان است.

یکی دیگر از مشکلات در ورزش کونگ‌فو نبود امکانات سخت‌افزاری ورزشی است که می‌تواند سیر پرورش یک ورزشکار را مختل کند البته این نیز مهم است باید یک نونهال که به این رشته سوق پیدا می‌کند پرورش داد و از استعداد و پتانسیلی که دارد حتما به نحو احسنت استفاده کرد.

جوان: برای یک نونهال که می‌خواهد به یک ورزشکار موفق تبدیل شود چه مشوق‌هایی لازم است؟

به نظر من همه چیز از خانواده شروع می‌شود که چگونه از یک ورزشکار حمایت‌ می‌کنند و البته باید شرایط مناسبی را برای قهرمانان چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی فراهم کنیم تا اگر نونهال و یا نوجوانی خواست تا راه قهرمانی در ورزش را پیش بگیرد دغدغه‌ای نداشته باشد که آینده‌ی من هم با ادامه ورزش نامعلوم است و این امر تنها با همت و حمایت مسئولان استان از ورزشکاران محقق خواهد شد.

جوان: چه حمایت‌هایی از ورزشکاران و قهرمانان استان صورت گرفته است؟

تقریبا حمایت‌های خوبی از قهرمانان ورزشی در حال انجام است و البته جا دارد که بیش از پیش به قهرمانان چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی توجه شود و اینکه خوشبختانه آقای جولایی به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان همیشه یار و یاور ورزشکاران استان بوده است.

استان کردستان به این عظمت شاید تنها 10 نفر بازیکن تیم ملی داشته باشد که توجه خاصی باید به آنها شود تا شوق و ذوق لازم را برای ادامه تمرینات و تلاش برای قهرمانی‌های بیشتر را داشته باشند.

جوان: مهم‌ترین راه‌حل پیشرفت ورزش استان را در چه می‌بینید؟

به نظر من اسپانسرینگ تیم‌های ورزشی یکی از راه‌حل‌های پیشرفت و ترقی ورزش در استان است چرا که اگر ورزشکارو مربی دغدغه مالی نداشته باشند با خیال راحت و بدون دغدغه فکری تنها به ورزش قهرمانی فکر می‌کنند که متاسفانه این امر در استان ما به این گونه نیست.

هدف من آموزش کونگ‌فو است

جوان: مربی‌گری هم می‌کنید؟

بله. بنده در حال حاضر قریب به 200 نفر شاگرد دارم و هدفی که در این راه دارم این است که استعداد‌های کونگ‌فو را در خانواده‌های کم‌بضاعت کشف و پرورش دهم تا هم به مقام‌های بالا دست یابند و هم از یک‌سری ناهنجاری‌هایی که امروز به کرات در جامعه شاهد آن هستیم دور باشند و ورزش دغدغه آنها شود.

اگر بچه‌های مستعد که از لحاظ شرایط مالی خانواده ضعیف‌ هستند و نمی‌توانند به دلیل مسایل کوچکی مانند خرید حتی یک لباس ورزشی با وجود استعدادی که دارند ورزشی را ادامه دهند را حمایت کنیم مطمئن هستم که در آینده قهرمانان بسیار با ارزشی را در این شهر و دیار با وجود مربیان بسیار فعال و موفق خواهیم داشت.

جوان: وسخن پایانی؟

تنها خواهشی که از مسؤولان استان دارم این است که از ورزشکاران حمایت کنند تا هم جامعه‌ سالم‌تری داشته باشیم و هم شاهد حضور فعال‌تر ورزشکاران استان در تیم ملی باشیم و البته اینکه سایت‌های ورزشی را در محلات با حضور مربیان استعداد‌یاب فعال کنیم تا استعداد‌های پنهان کشف شوند و در پایان این را نیز بگویم که مدیون زحمت‌هایی هستم که خانواده و مربی‌ام طی این سال‌ها برای پیشرفت من انجام داده‌اند نهایت تشکر را دارم.

انتهای پیام/79/2330

نظر شما