شناسهٔ خبر: 35342140 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ابوالفضل خراسانی:

هنوز نتوانسته ایم منطق امام حسین(ع) را معرفی کنیم

ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: هنوز نتوانسته ایم منطق امام حسین(ع) را معرفی کنیم و بهترین چیز برای معرفی مکتب امام حسین(ع) خود سخنان آن حضرت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست بررسی آراء و اندیشه های آیت الله جوادی آملی با موضوعات «مولفه های تقویت سرمایه های اجتماعی در نهضت حسینی» و «شکوفایی عقل در پرتوی نهضت حسینی» با حضور ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و عضو دفتر مرکزی مرجعیت دینی و علمی آیت الله جوادی آملی با حضور شخصیت های حوزوی و دانشگاهی صبح امروز یکشنبه ۲۴ شهریورماه در سالن همایش های شهرداری منطقه ۱۲ تهران برگزار شد.

این نشست با تلاوت آیاتی از کلام وحی و عرض خیر مقدم توسط حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، مدیر روابط عمومی دفاتر تهران آیت الله جوادی آملی آغاز شد و در ادامه یوسفی از شاعران آیینی به مناسبت ماه محرم به شعرخوانی درباره حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت.

در ادامه سخنران ویژه این نشست ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به ایراد سخن پرداخت.

ابوالفضل خراسانی در این نشست با اشاره به مولفه های تقویت سرمایه های اجتماعی در نهضت حسینی گفت: در بین بزرگان، نویسندگان و حتی شاعران در  موضوع مولفه های تقویت سرمایه های اجتماعی نهضت حسینی کسب به آن نپرداخته و با این نگاه کمتر کسی به نهضت حسینی اشاره کرده است، که لازم است علاوه بر این نشست، همایش های مختلفی از این منظر برگزار شود.

معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء به بحث موضوع سرمایه اجتماعی در یکی از دانشگاه های آمریکا اشاره و بیان کرد: بحث سرمایه اجتماعی در سال ۱۹۱۶ میلادی در یکی از دانشگاه های آمریکا برای اولین بار مطرح شد و به ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی در کنار سرمایه های سیاسی، اقتصادی در توسعه و پیشرفت جامعه پرداختند و این بحث سرمایه اجتماعی را با نگاه های سیاسی و اجتماعی بررسی کردند و بحث های زیادی شد.

بررسی بحث تقویت سرمایه های اجتماعی در نهضت حسینی از منظر آیت الله جوادی آملی

معاون فرهنگی دفتر مرکزی مرجعیت دینی و علمی آیت الله جوادی آملی با اشاره به بحث این موضوع در آثار و اندیشه های آیت الله جوادی آملی گفت: اما در مورد بحث سرمایه های اجتماعی در نهضت حسینی از منظر آیت الله جوادی آملی، ما دو سال قبل از اندیشه ها و آثار حضرت استاد را بررسی کردیم و در یک پرونده علمی با این موضوع کار شد و به دنبال آن یکی از طلاب خواهر یک پایان نامه ای با پیشنهاد بنده در این زمینه تهیه نمود که چند روز پیش این پایان نامه به پایان رسید و دفاع هم شد.

آثار و تألیفات آیت الله جوادی آملی درباره نهضت حسینی

خراسانی به آثار و تألیفات آیت الله جوادی آملی درباره امام حسین(ع) اشاره و اظهار کرد: استاد جوادی آملی درباره نهضت حسینی چندین کتاب تألیف کرده اند که از جمله آنها کتاب «شکوفایی عقل در پرتوی نهضت حسینی»، «حماسه و عرفان»، «کوثر اربعین» است. همچنین کتاب «گنجور عشق» که اشعاری در این باره از شاعران مختلف تهیه شده و استاد در مقدمه ای بر این کتاب مرقوم داشته و این اشعار را تأیید نموده اند.

وی ادامه داد: توصیه می شود برای شناخت دقیق و بهتر قیام و نهضت حسینی اقشار مختلف جامعه، خصوصاً جوانان، طلاب و دانشجویان این آثار و اندیشه های استاد را در زمینه نهضت حسینی مطالعه کنند که بهتر با هدف قیام امام حسین(ع) آشنا شوند.

شروع نهضت حسینی از قبل از کربلا

خراسانی آغاز نهضت حسینی را از مدینه دانست و گفت: اصل این نهضت از قبل از کربلا شروع شد و به طور رسمی می توان گفت از مدینه تا کربلا از یک طرف و از کربلا تا به امروز از یک طرف این نهضت آغاز شد و مجموعه آن را به عنوان نهضت امام حسین(ع) نام برد و به تعبیر بهتر مکتب امام حسین(ع) است که باید از جنبه های مختلف مورد مطالعه و تحقیق قرار بگیرد.

نقش مهم پیام رسانی و ادامه نهضت حسینی بعد از شهادت حضرت

خراسانی به نقش مهم پیام رسانی حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بعد از شهادت امام حسین(ع) اشاره و بیان کرد: دشمن فکر می کرد با کشته شدن امام حسین(ع)، هدف و راه امام را هم از بین برده است در صورتی که به محض به شهادت رسیدن حضرت، پرچمدار نهضت حسینی،  حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) شدند. دقیقا همان پرچم امام حسین(ع) را آنها برداشتند و پرچمدار نهضت حسینی بعد از شهادت حضرت شدند.

وی ادامه داد: نقش پیام رسانی نهضت حسینی یک مسئله جدی و مهم بود و آن نکته ای که نهضت امام را امروز در اختیار ما قرار داد، همین نقش حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) است.

ادامه پیام رسانی نهضت حسینی

معاون فرهنگی دفتر مرکزی مرجعیت دینی آیت الله جوادی آملی بیان کرد: نهضت حسینی به برکت حرکات حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) امروزه به دست ما رسید و امام به اهداف خود رسیدند. این پیام رسانی از همان گودال قتلگاه شروع شد و حضرت زینب(س) در تمام ماه صفر و دوران اسارت نهضت حسینی را ادامه دادند و آن هدف ناتمام امام حسین(ع) توسط حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) به نتیجه رسید و در اصل مسئولیت امام سجاد(ع) شروع شد.

وی ادامه داد: خون امام حسین(ع) یک سرمایه است و باید از این سرمایه حراست و حفاظت می شد که حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در همان لحظات ابتدایی به شهادت رساندن امام حسین(ع) از همان گودال قتلگاه این وظیفه را انجام دادند و به نحوی فعالیت تبلیغی را از همان گودال قتلگاه شروع کردند.

لزوم پیام رسانی نهضت و منطق حسینی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با تأکید بر لزوم پیام رسانی نهضت حسینی توسط اقشار مختلف مردم بیان کرد: یکی از بزرگان مسیحیت می گوید اگر ما شخصیتی مثل حسین بن علی(ع) داشتیم، در هر کوه و برزنی یک پرچمی بر می افراشتیم و دنیا را مسیحی می کردیم! پس ما هنوز خوب کار نکردیم و وظیفه داریم نهضت حسینی را ترویج کنیم.

وی ادامه داد: هنوز نتوانسته  ایم آن منطق امام حسین(ع) را معرفی کند و بهترین چیز برای معرفی مکتب امام حسین(ع) خود سخنان حسین بن علی(ع) است که در هر بخش یک نکته مهمی را حضرت بیان کرده است.

نظر شما