شناسهٔ خبر: 35341800 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تصویب لایحه ساماندهی صنایع آلاینده دیزلی

لایحه ساماندهی منابع آلاینده دیزل در محیط های کارگاهی شهر تهران پس از بررسی و ارایه نظرات موافق و مخالف تصویب شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری شبستان، در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه شهرداری تهران در خصوص ساماندهی منابع آلاینده دیزلی در محیط های کارگاهی و عمرانی شهر تهران بررسی شد.

 

صدر اعظم نوری در خصوص ضرورت پرداختن به این لایحه گفت: منابع آلاینده شهر تهران منابع متحرک و ثابت هستند که سهم آلاینده های متحرک 80 تا 85 درصد و سهم آلاینده های ثابت 15 تا 20 درصد است.

 

وی با اشاره به قانون هوای پاک گفت: در مواد 2، 6، 17 و 29 قانون هوای پاک تکالیفی برای دستگاه ها مشخص شده است که این دستگاه ها در جهت کنترل و کاهش آلودگی ها باید اقدام کنند.

 

صدر اعظم نوری با بیان اینکه طی دو سال گذشته مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا برنامه هایی ارایه کرده است، افزود: در قالب برنامه پنج ساله سوم توسعه تهران نیز اقداماتی برای کاهش آلایندگی تعریف شده است.

 

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید کرد: اسفند سال 95 شهرداری تهران به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین آلات عمرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی و شهری را مصوب کرد و پیرو این مصوبه، لایحه ساماندهی صنایع آلاینده دیزل در محیط های کارگاهی عمرانی شهر تهران تهیه و به شورای شهر ارسال شد.

 

صدر اعظم نوری با اشاره به ماده واحده این لایحه و زیر ماده های آن گفت: در کنار کنترل منابع متحرک باید به موارد دیگر یعنی آلاینده های مربوط به ژنراتورهایی که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر آلودگی هوا آلودگی صوتی هم ایجاد می کنند، چاره ای اندیشیده شود.

 

وی تصریح کرد: شهرداری تهران موظف است با بهره گیری از اطلاعات درج شده در سامانه نسبت به کنترل برخورداری یا اعتبار گواهی محیط زیستی تحت راهبری در پروژه عمرانی اقدام کند، همچنین در صورت نیاز واحد سیار مجهز به محل اعزام و پایش انجام شود و در صورت احراز شرایط برای صدور گواهی محیط زیستی اقدام کند.

 

در ادامه، حسن خلیل آبادی به عنوان مخالف لایحه مذکور گفت: با استانداردسازی ژنراتورها مخالف نیستیم اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که سهم آنها در آلایندگی تهران زیاد نیست.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: موتورسیکلت ها، خودروها و کارخانه ها را رها کرده ایم و به ژنراتورها توجه می کنیم در حالی که بیشتر آلایندگی های ایجاد شده از سوی این سه منبع است.

 

مجید فراهانی نیز گفت: مهمترین مطالبات تهرانی ها ساماندهی آلایندگی ها به ویژه آلودگی صوتی است.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بیشترین پیامی که به سامانه های 137 و 1888 ارسال شده است، مربوط به شکایت شهروندان از صدای گوشخراش ماشین های عمرانی بوده است که یک راه مقابله با آن بازرسی و پیگیری قبل از اتفاق و دیگری پیشگیری و استانداردسازی و ضابطه مند کردن است.

 

در ادامه، محسن پورسید آقایی در خصوص لایحه ارایه شده، گفت: از هیچ موضوع کوچکی در خصوص آلودگی هوای تهران نباید عبور کنیم.

 

معاون شهردار تهران با بیان اینکه آمار دقیقی از موتورهای کارگاهی ندارم، افزود: چرا که تاکنون دستورالعملی برای ارزیابی کمیت و کیفیت آنها وجود نداشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: شهردار موظف است تا بر ماشین آلات و موتورهای ژنراتوری نظارت داشته باشد و ناظران نظام مهندسی طرف قرارداد با صاحب ملک هستند، از طرفی شاید این ناظرین سابقه فعالیت محیط زیستی نداشته باشند؛ بنابراین کنترل و نظارت را اگر به عهده آنها بگذاریم، چندان موثر نخواهد بود.

 

در ادامه، لایحه ساماندهی منابع آلاینده دیزلی در محیط های کارگاهی و عمرانی شهر تهران با 19 رای موافق تصویب شد.

 

 

 

نظر شما