شناسهٔ خبر: 35340540 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

استاندار خراسان جنوبی :

حل معضل زباله گردان نیازمند کار اورژانسی است

استاندار خراسان جنوبی گفت: مصادیقی چون زباله گردان را در سطح شهر بیرجند باید حل کنیم و این نیازمند کار اورژانسی است چون با وجود روحیه خدمت رسانی مردم و مسئولین استان، چهره زشتی از شهر معرفی می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی صبح امروز در نشست اعضای قرارگاه نهضت خدمت رسانی استان اظهار داشت: از لحاظ درآمدی جزو سه استان کم درآمد کشور هستیم و هر چند از نظر آمار، اشتغال بالا داریم اما درآمدها پایین است و روحیه خدمت رسانی و خیر رسانی بین مردم استان بسیار بالا است.

 

 وی عنوان داشت: افرادی که در مناطق دور دست زندگی می کنند و محرومند؛ عمدتاً تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند و دغدغه دارند که دیده شوند و به آنها کمک شود.

 

 استاندار خراسان جنوبی افزود: در استان با نگاه به آمار خدمت رسانی زحمات زیادی کشیده شده اما متاسفانه جمعیت افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هر سال افزایش پیدا کرده است. 30درصد جمعیت استان  تحت پوشش هستند که جزو اولین استانها هستیم و بیش از 100هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد داریم.

 

معتمدیان خاطرنشان کرد: ما باید به دنبال ایجاد اشتغال، درآمد و ثروت برای مردم باشیم و بتوانیم هم افزایی بین نهادهای دولتی، مجموعه ها، خیرین و سمن ها انجام دهیم اما به دلیل عدم هماهنگی بعضی جاها موازی کاری می شود یا خدمت رسانی بر اساس سیاست های کلان نظام نیست.

 

وی با بیان اینکه پیشنهاد ستاد استانی به مسئولیت معاونت عمرانی را دادیم تا بین دستگاه ها تقسیم کار و سیاستگذاری صورت گیرد تصریح کرد: دنبال ایجاد ساختارها و ماموریت های جدید نیستیم و برای ایجاد سامانه در کشور و در هیچ استانی به تمرکز نرسیدند چون با موانع قانونی روبه رو می شوند.

 

استاندار با اشاره به اینکه برای حفظ اصل کرامت مردم و همچنین نگه داشتن اطلاعات افراد ایرادات قانونی دارد متذکر شد:  ایجاد سامانه ها زمانبر و هزینه بر است و نیاز به زیرساخت دارد اما دستگاه ها در مورد اطلاعات مردم محدودیت حفاظتی دارند و دستگاه ها وظایف ذاتی خودشان را انجام می دهند.

 

وی با تاکید بر اینکه باید جلسات مستمر داشته باشیم ادامه داد: ما باید در این ستاد راه کارهای بومی استانی را بررسی کنیم تا هماهنگی های بیشتری بین نهادهای خدمت رسان انجام شود و این نهادها را برای کمک به محرومیت های ناشناخته یاری رسانیم.

 

معتمدیان گفت: در 20 مناسبت مختلف در طول سال که بسته های معیشتی و لوازم التحریر بین محرومین توزیع می شود در برخی موارد تداخل ایجاد می شود و باید تقسیم کار صورت گیرد و وظیفه ها بین دستگاه ها تفکیک شود اما تجمیع نشود.

 

وی اظهار داشت: جلسات ستاد مرتب برگزار، آسیب ها شناسایی ، راهکار برای حل مسائل ارائه و بین دستگاه ها تقسیم کار انجام شود. سیاستگذاری کنیم تا نهضت خدمت رسانی و مردمی کردن کارها  را پیش ببریم.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مهمترین بحث در استان افزایش معیشت و درآمد زایی برای مردم است  گفت: مهمترین چالش در روستاهاست که مردم بنا به دلایلی در خشکسالی های 20 ساله اخیر به حاشیه شهر بیرجند عزیمت کردند و با مشکلات زیادی مواجه هستند.

 

وی حل معضل زباله گردی را از اولویت های ستاد دانست و تصریح کرد: مصادیقی چون زباله گردان را در سطح شهر باید حل کنیم و این نیازمند  کار اورژانسی است چون با وجود روحیه خدمت رسانی مردم و مسئولین استان، چهره زشتی از شهر معرفی می کند.

 

معتمدیان اظهار داشت: مهمترین دغدغه ما این است که مردم را در روستاها ماندگار کنیم و لازمه ماندگاری مردم ایجاد شغل است.  با وجود اینکه 40 سال است در این مناطق کار عمرانی انجام دادیم و بیش از 90درصد روستاها امکانات زیرساختی دارند اما مردم محرومیت دارند و زمین، آب، دامداری و مرتع ندارند و تنها منتظر کمک نهادهای حمایتی هستند.

 

وی متذکر شد: باید مردم روستاها را به سمت شغل های جدید هدایت کنیم چون هرچه رو به جلو می رویم از نظر اقلیمی و شرایط آب و هوایی امکانات برای کشاورزی و دامداری بدتر می شود.

 

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: نهضت خدمت رسانی خوبی در استان انجام گرفته و بسته هایی اجرایی شده است. 10هزار مسکن توسط کمیته امداد، بهزیستی و دولت در استان ساخته می شود که در برخی موارد مهاجرت معکوس در روستاها رخ داده است.

 

وی اضافه کرد: برای توانمند سازی محرومین  25 تا 35 میلیون تومان کمیته امداد و بنیاد مسکن در ساخت مسکن کمک بلاعوض و 45میلیون تومان وام قرض الحسنه می دهند و در ایجاد شغل نیز در برنامه ای 2 ساله با 500میلیارد تومان سرمایه گذاری که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) انجام می شود در روستاها 12هزار شغل ایجاد می شود که در فاز اول 25هزار گوسفند مولد از افغانستان و 10هزار شتر از پاکستان وارد استان می شود.

 

معتمدیان، توانمندسازی، ایجاد شغل، کسب درآمد و کاهش وابستگی مردم روستا از نهادهای حمایتی را اولویت ستاد دانست و خاطرنشان کرد: حضور موثری که سپاه در مناطق محروم دارد از جمله قرارگاه  های پیشرفت و آبادانی و خاتم منشأ خدمات بودند.

 

 وی تاکید کرد: باید در جهت اولویت های استان جهت گیری کنیم و با همفکری، هم افزایی، هماهنگی و با حفظ شأن مردم شاهد کاهش محرومیت ها در استان باشیم.

 

وی یادآور شد: در جریان سیل امسال که رخ داد شاهد انسجام، حضور و خدمات رسانی به موقع به مردم بودیم که در استان ما برآورد خسارت ها به حداقل رسید.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما