شناسهٔ خبر: 35339758 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

الکا هدایت در گفتگو با مهر:

«هوشنگ لاک‌پشته» به کمک محیط زیست می‌رود/ چسبیدن آدامسی روی لاک

فریبرز دارایی

کارگردان نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» که با حضور کودکان در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون به صحنه می‌رود، عنوان کرد که این اثر به موضوع حفاظت از محیط زیست و کمک به دیگران می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

الکا هدایت کارگردان تئاتر که قصد دارد نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» را در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صحنه ببرد، درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی را با حضور هنرجوهای بخش کودک آکادمی تئاتر لیو به سرپرستی حسن معجونی به صحنه می‌بریم. سرپرستی بخش کودک آکادمی تئاتر لیو بر عهده من است و به مدت یکسال با حضور آوا شریفی، سپیده فلاح‌فر و آذرنوش خدامی با این بچه‌ها کار کرده و آنها را آموزش دادیم و در نهایت نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» را در قالب پروژه‌ای برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید کردیم.

وی درباره گروه بازیگران و اجرای این نمایش افزود: تمام گروه بازیگری این نمایش را کودکان تشکیل داده‌اند. همچنین گروه نوازندگان و طراحان ویدئوی «هوشنگ لاک‌پشته» نیز از گروه سنی کودک و نوجوان هستند.

هدایت درباره گروه سنی مخاطبان «هوشنگ لاک‌پشته»، اظهار کرد: گروه سنی مخاطب این اثر نمایشی از ۴ سال به بالا با تأکید بر مقطع دبستان است. البته انگیزه من همیشه از تولید و اجرای نمایش‌های کودک هم مخاطب کودک و هم مخاطب حرفه‌ای است.

این هنرمند تئاتر و تئاتر کودک درباره موضوع نمایش «هوشنگ لاک‌پشته»، توضیح داد: ماجرای نمایش به صورت موازی داستان یک نویسنده است که به دنبال ایده جدیدی برای نوشتن کتاب داستان جدیدش است و در این حین با دخترکی مواجه می‌شود که داستان تخیلی لاک‌پشتی را برای او روایت می‌کند که یک آدامس به لاک او چسبیده است. لاک پشت در حال سفر کردن است اما به دلیل اینکه دستان کوتاهی دارد، قادر به کندن آدامس از روی لاک خود نیست.

وی ادامه داد: در کل موضوع نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» حمایت و حفاظت از محیط زیست و اهمیت کمک به یکدیگر است.

هدایت درباره وضعیت تولید تئاتر کودک و شرایطی که برای آن وجود دارد، تأکید کرد: ما تئاتر برای کودکان و نوجوانان و تئاتر با کودکان و نوجوانان داریم که گونه دوم به دلیل حضور بازیگران کودک، کار سختی است و هر سالن و تهیه‌کننده‌ای با کارهایی که با حضور کودکان و نوجوانان تولید می‌شوند همکاری نمی‌کنند. دلایل این امر هم بر می‌گردد به شرایط و تعداد اجراها زیرا کودکان بازیگر باید استراحت لازم را داشته باشند و در ضمن تعداد اجراهای بالا برای‌شان مناسب نیست.

کارگردان «هوشنگ لاک‌پشته» تصریح کرد: این اولین همکاری من با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و تا این لحظه یکی از بهترین تجربه‌های کاری من بوده است.

وی در پایان سخنان خود متذکر شد: تولیدات تئاتر کودک و نوجوان زیاد است اما کیفیت همه آثار بالا نیست. باید روی کیفیت آثار بیشتر کار شود.

نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» بر اساس داستانی از نوید سیدعلی اکبر و توسط سپیده فلاح‌پور نگاشته شده و با حضور آوا شریفی و آوا درویشی از ۲۴ شهریور تا ۱۲ مهر و همچنین از ۲۱ تا ۲۶ مهر به صحنه می‌رود.

محمد عاقبتی مشاور کارگردان و مدیر تولید، آذرنوش خدامی موسیقی، سینا رشیدی مدیر تکنیک، گلنوش طاهری، بیتا بهارلو و نوگل طاهری ساخت اشیا و آکسسوار صحنه، ندا تسلیمیان دستیار کارگردان و مدیر صحنه، سپهر صانعی اجرای نور، ارکلیا جابری، ملیحه جعفری و حامد افرا گروه کارگردانی، آذرنوش خدامی و حدیث جمالی نوازنده عود و گلدیس نمازیان عکاس این اثر نمایشی هستند.

طراحی و ساخت ویدئوی نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» نیز توسط هنرجویان کودک تجسمی به سرپرستی طلا پریها انجام شده است.

این نمایش ساعت ۱۸ در سالن گلستان واقع در بوستان لاله، اجرا می‌شود.

عکس کنار خبر از گلدیس نمازیان است.

نظر شما