شناسهٔ خبر: 35337700 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دبیر علمی سومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا مطرح کرد

۲۰ اثر منتخب در سومین جایزه کتاب سال عاشورا/ لزوم نگارش مقتل نو

سنگری خواستار تولید آثار عاشورایی برای کودکان از سوی حوزه علمیه شد و گفت: کتابچه ای شامل موضوعات پژوهشی مورد نیاز در عاشورا را تقدیم نویسندگان می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،« محمدرضا سنگری» صبح امروز در نشست «سومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا» که در سالن جلسات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد، گفت: در این دوره 35 داور داشتیم که عمدتا تجربه داوری در دوره های پیشین جایزه کتاب سال عاشورا را داشتند. داوری ها از خرداد 98 شروع شد. 140 عنوان در داوری اولیه از گردونه خارج شد و 130 اثر به مرحله دوم راه یافت. در داوری مرحله دوم 86 اثر حذف شد و 44 اثر به عنوان نامزد به مرحله نهایی راه یافت. در سه رشته عکس، تجسمی و تصحیح با وجود راه یابی به مرحله دوم هیچ اثری شایسته نامزدی شناخته نشد.

 

دبیر علمی سومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا با بیان اینکه در این دوره از جایزه 20 اثر منتخب داریم، عنوان کرد: اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب عاشورا 27 شهریور ساعت 16 در سالن فردوسی واقع در نجات اللهی، ضلع جنوبی پارک ورشو برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه در جایزه کتاب سال عاشورا به چند مسئله توجه داریم، بیان کرد: در درجه اول آثار برتر را شناسایی می کنیم. بسیاری از ذاکران، اهل منبر و نسل جوان مدام از ما می خواهند که کتاب های خوب در زمینه عاشورا و امام حسین را به آنها معرفی کنیم. نکته دوم شناخت نویسندگان برتر و توانمند است. گاهی در شهرها با نویسندگان گمنامی مواجه هستیم که آثار شاخصی در حوزه عاشورا دارند. شخصا با بسیاری از این نویسندگان ارتباط برقرار کردم و کار پژوهشی به آنها سپردم.

سنگری ادامه داد: نکته سوم این است که فرصتی برای نقد آثار فراهم کنیم. در سال قبل جلسات نقد و بررسی در مورد آثار شاخص در حوزه عاشورا در بنیاد دعبل داشتیم. آثار عالمانه و دقیق نقد شدند و هیچ ملاحظه ای نیز نداشتیم، به عنوان مثال کتابی از آیت الله بهجت، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله جاودان نقد و بررسی شد که بازتاب بسیار خوبی داشت.

 

این نویسنده و عاشوراپژوه اظهار داشت: مسئله چهارم برای ما کشف حوزه های کمتر مطالعه شده است. متاسفانه در عرصه عکاسی، خوشنویسی و کودک و نوجوان خوب کار نشده است. این مسئله را کتاب سال عاشورا برای ما معلوم کرد. چرا برای نسل آینده کار نمی شود و تولید اثر نداریم؟ چرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نباید به طور ویژه به مسئله عاشورا و امام حسین بپردازد؟ چرا انتشارات تربیت، انتشارات برهان مدرسه و وزارت آموزش و پرورش نباید به این حوزه بپردازند؟ از حوزه علمیه می خواهیم برای خلق تولید آثار عاشورایی برای کودکان کاری کند و حتی گروهی در این زمینه تشکیل دهد.

 

دبیر علمی سومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا با بیان اینکه تشویق نویسندگان از دیگر اهداف ماست، عنوان کرد: ما چیزی درخور نداریم که تقدیم این نویسندگان کنیم. فقط می توانیم از آنها قدردانی و سپاسگزاری کنیم تا کارشان دیده شود و این دیده شدن کار و نقش خواهندگی داشتن موثر است. می توانیم خلاهای موجود در حوزه عاشورا را به آنها پیشنهاد داد. کتابچه ای شامل موضوعات پژوهشی مورد نیاز در عاشورا را تقدیم نویسندگان خواهیم کرد. بسیاری از حوزه ها و راه های نرفته در حوزه عاشورا برای ما معلوم است. برای مقوله ها دشوار هستند و همین دشواری کار باعث می شود کسی نزدیک آنها نرود.

 

سنگری خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات دیگر ما تلاش در شبهه زدایی است. متاسفانه مدام در حوزه عاشورا شبهه ایجاد می شود. باید خیلی به روز و به هنگام به پرسش ها و شبهات جواب دهیم، نسل کنونی پرسشگر است و اگر جواب عمیق، مستند و قانع کننده به آنها ندهیم، مقاومت می کنند و نمی پذیرند. جایزه کتاب سال عاشورا به ما خط می دهد و افق ها را روشن می کند که از چه ظرفیت هایی باید استفاده کنیم تا این راه را با شتاب بیشتری طی کنیم.

وی با بیان اینکه در شیعه دو بال داریم، اظهار داشت: این دو بال پشتوانه بودن و شدن ماست که یکی محبت و دیگری معرفت است. کوشش و تلاش ما این است که در محبت افزایی و معرفت افزایی نقش داشته باشیم. شیدایی و دانایی باید با هم باشند و تلاش بنیاد دعبل همین است.

 

دبیر علمی سومین جایزه کتاب سال عاشورا با اشاره به اینکه پنج شاخه در حوزه بررسی کتاب سال عاشورا داریم، گفت: فرهنگ و تاریخ، ادبیات، هنر، کودک و نوجوان و ترجمه شاخه های این جایزه هستند. در بخش فرهنگ و تاریخ پنج زیرمجموعه با عناوین مقتل تالیفی، تصحیح، پژوهش فرهنگی، پژوهش تاریخی و پژوهش اجتماعی داریم. در مقتل تالیفی فقط یک مورد منتخب داشتیم،؛ این نشان می دهد که در این حوزه کم کاری داریم ما نیاز به مقتل نو داریم.در پژوهش فرهنگی 64 آثار داشتیم که 15 اثر به مرحله دوم رسید، در پژوهش تاریخی 15 اثر داشتیم که یک اثر کاندید شد. در پژوهش اجتماعی نیز 10 اثر داشتیم.

 

سنگری با بیان اینکه امسال یک شاخه جدید در ادبیات با عنوان شعر هیئت داشتیم، افزود: 51 اثر در بخش شعر و 20 اثر در بخش شعر هیئت داشتیم. ادبیات شامل شاخه های شعر، شعر هیئت، ادبیات داستانی، ادبیات غیر داستانی، ادبیات نمایشی و پژوهش ادبی است. بخش هنر نیز شامل چهار زیرمجموعه با عناوین خوشنویسی، عکس، تجسمی و پژوهش های هنری است که تنها در پژوهش های هنری دو اثر منتخب داشتیم. بخش کودک و نوجوان شامل شعر کودک، داستان کودک و نوجوان و تصویرگری کودک است. بخش ترجمه شامل ترجمه از فارسی به زبان های دیگر است که در این دوره هیچ اثری نداشتیم. در بخش دوم ترجمه از زبان های دیگر به فارسی است که 15 اثر داشتیم که دو اثر منتخب شدند.

 

این نویسنده و عاشوراپژوه با اشاره به اینکه امام حسین متعلق به همه رنگ ها و نژادهاست، گفت: امام حسین متعلق به همه است بی هیچ حد و مرزی. امام حسین زینت آسمان ها و همچنین مصباح هدایت برای تمام انسان هاست. ما به حسین نیاز داریم زیرا حسین چراغ راه و سفینه نجات ما است.

 

 

نظر شما