شناسهٔ خبر: 35337610 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفربه زندگی سنتی دراقامتگاه های بومگردی

گچساران - ایرنا - اسکان در اقامتگاه های بومگردی تجربه دلچسب زندگی سنتی در دنیای مدرن است،خانه های قدیمی با محیطی آرام، اسباب و لوازم ساده و سنتی حس تازه ای به انسان می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،جاذبه های طبیعی بکر و استفاده از صنایع دستی برای تزئین از ویژگی های اقامتگاه های بومگردی است که انسان را هر چند برای مدتی کوتاه به  یک زندگی سنتی می برد.

اسکان در هتل های بزرگ شهری هر چند دارای امکانات خوب و دسترسی به مکان های تفریحی است اما گردشگر در مسیر سفر تا مناطق گردشگری در خیابان های شلوغ،پر ترافیک و ساختمان های بلند آنقدر خسته می شود که زمانی برای آرامش واقعی نمی یابد اما در اقامتگاه های بومگردی مسافر با مردمی مهمان نواز و صمیمی، صدای آب چشمه ساران و نغمه پرندگان و ده ها زیبایی طبیعی آرامشی به یاد ماندنی را تجربه می کند.

کارشناسان گردشگری سفرهای ارزان قیمت، توزیع سفر به مناطق مختلف کشور و کاهش تمرکز سفرها در جاده های خاص و پایین آمدن ریسک حوادث و رونق فروش صنایع دستی را از حداقل مزایای اسکان گردشگران در اقامتگاه های بومگردی می دانند.
تجربه هایی مانند آشنایی با فرهنگ بومی،آسمان پرستاره، غذاهای لذیذ همراه با شنیدن موسیقی محلی در اقامتگاه های بومگردی حس غریبی به انسان دست می دهد که سبب شده روز به روز استقبال از این مکان ها بیشتر شود.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران به دلیل اقلیم چهار فصل، وجود کوهساران، طبیعت بکر،هوای پاک و آبشار و چشمه سارها ،ظرفیت های خوبی برای توسعه اقامتگاه های بومگردی دارد.
وجود یک هزار و ۷۵۰ روستا با صدها جاذبه چون بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای متنوع، بستر مناسبی را برای جذب ایرانگردان و جهانگردان در قالب بومگردی فراهم کرده است.

آشنایی با چند اقامتگاه بومگردی پذیرای مسافران

اقامتگاه بومگردی غریب در باشت

وجود کلبه سنتی،عرضه غذاهای سنتی،نوشیدنی های محلی، نان محلی و دمنوش های گیاهی با سبزی های معطر کوهی با داشتن زیرساخت هایی مانند کلبه محلی برای تورگردانان، امکاناتی مانند اسب سواری، سفر با نیسان و راهنمای بومی برای گردشگران باعث شده این اقامتگاه پذیرای صدها مسافر به ویژه در فصول بهار و تابستان باشد.

کوه سه هزار متری خامی، رود رونه، چشمه سارهای پرآب و پوشش گیاهی متنوع از مناطق دیدنی نزدیک به این اقامتگاه است.

اقامتگاه کاکان

این اقامتگاه تفریحی خدماتی مانند آموزش طبخ غذاهای بومی، آموزش سوارکاری،برگزاری جشن های بومی ،آلاچیق های بزرگ و کوچک در کنار سیاه چادرهای عشایری فرصتی بی نظیر برای تجربه های نو از سفر در مناطق گردشگری بکر ایجاد می کند.

اقامتگاه بومگردی رئیس سی سخت

اقامتگاه بوم گردی رئیس یک خانه بومی با دیوارهای خشتی،در و پنجره های چوبی و دارای سبکی کاملا سنتی است که چون پنجره ای رو به بهشت است.

پارکینگ اختصاصی، سرویس دهی اینترنت و پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، آشپزخانه عمومی جهت پخت و پز مستقل گردشگران و راهنمای تور های گردشگری محلی از دیگر امکانات این مجتمع رفاهی تفریحی رفاهی است.

در نزدیکی این اقامتگاه صنایع دستی مانند جاجیم، گلیم، نمد و آینه دان نیز به مسافران عرضه می شود.

آبشار تنگ نمک، چشمه میشی، گردنه بیژن و دشت لاله های واژگون از مهم ترین جاذبه های طبیعی نزدیک به این اقامتگاه است.

یک پژوهشگر بومگردی می‌گوید: کهگیلویه و بویراحمد با وجود طبیعت زیبا،اقلیم چهارفصل، صنایع دستی متنوع، عشایر کوچرو و غذاهای محلی ظرفیت های خوبی برای توسعه اقامتگاه های بومگردی دارد.

عشرت عسکری افزود:در صورت تحقق اقامتگاه های بومگردی در بیشتر روستاها اهالی با توجه به تولیداتی مانند عسل کوهی،تخم مرغ محلی،کره محلی و انواع نان شامل نان شل شلی، نان تیری، نان برکو، نان زیرچاله می تواند وعده های صبحانه های به یادماندنی برای مسافران با سلیقه های مختلف عرضه کند که فرصتی برای چشیدن میزبانی اصیل ایرانی از مهمانان است.

وی تصریح کرد: دمپخت گوشتی، آبگوشت، آش ماست و انواع پلو با سبزی های معطر از دیگر غذاهای محلی کهگیلویه و بویراحمد است که می تواند برای وعده های اصلی عرضه شود.

وی افزود: آجیل‌های محلی با ترکیبی از مویز، گندم برشته، کلخنگ، کنجد نیازمند بسته بندی‌های زیبا و تبلیغات برای معرفی به گردشگران است.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: با توجه به اهمیت بوم گردی در توسعه گردشگری دولت از سرمایه گذاری چنین طرح‌هایی حمایت می کنند.

سلمان خوش قدم توضیح داد: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از مهمترین این حمایت هاست. وی عنوان کرد: برای احداث هر واحد اقامتگاه بومگردی یک میلیارد تا چهار میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

وی تخفیف در هزینه زیرساخت‌هایی مانند آب و برق، کمک به تبلیغات و جذب گردشگر و اعطای مجوز در کمترین زمان را از دیگر حمایت‌های دولت برای توسعه این اقامتگاه‌ها ذکر کرد.

خوش قدم تصریح کرد: هم اکنون ۱۰ طرح اقامتگاه بومگردی در استان با پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۷۰درصد در حال ساخت است.
سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که تاکنون هشت واحد بوم گردی در سطح استان و بیشتر در مناطق روستایی بهره برداری شده است.

وی روستاهای کریک، تمنک، ده شیخ، قلات بویراحمد و دامنه‌های خامی را ازمناطقی ذکر کرد که اقامتگاه‌های بومگردی در آنها در جال بهره برداری هستند.

دیگر اقدامات برای توسعه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۴ طرح گردشگری با یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در استان در حال اجراست.

سلمان خوش قدم اظهار داشت: پارک آبی در یاسوج،مجتمع  های رفاهی تفریحی در گچساران، دهدشت،سی سخت از طرح های مهم گردشگری در حال اجرای کهگیلویه و بویراحمد است.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی طرح های گردشگری استان را بیش از ۴۰ درصد ذکرکرد.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از آغاز عملیات اجرایی ساخت تله کابین در منطقه گردشگری آبشار یاسوج در آینده نزدیک خبر داد.

خوش قدم تصریح کرد: ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای ایجاد این زیرساخت گردشگری تصویب شده است.وی عنوان کرد: هم اکنون ۱۸ اردوگاه تفریحی رفاهی در مناطق مختلف استان در حال ساخت است.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل ۱۰ اردوگاه گردشگری استان در سال جاری پیش بینی شده که هم اکنون در حال تبادل موافقت نامه ها برای اختصاص اعتبار است.

خوش قدم از پیش بینی سه تا چهار میلیارد ریال برای معرفی جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری خبر داد.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این اعتبار برای تهیه کتابچه،فیلم و پوستر در نظر گرفته شده است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

این استان دارای ۲ منطقه سردسیری و گرمسیری است.

شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته‌اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده‌اند.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با داشتن چشمه‌ها و تفرجگاه‌های بکر، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان همراه با مناظر بدیع گردشگری از مقاصد گردشگری مهم در جنوب کشور است.

دریاچه‌های طبیعی، پوشش جنگلی درختان سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته‌های کوهساران، جلوه‌هایی از طبیعت سحرانگیز این استان است.

استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالانه پذیرای افزون بر سه میلیون گردشگر است که صدها جهانگرد هم در میان آنها به چشم می‌خورد.

/۱۶۶۲/۸۱۴۳/

نظر شما