شناسهٔ خبر: 35332539 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چهارمین سوگواره «پرده‌خوانی قدسیان»؛ پرده‌‌خوانی خراسان رضوی در معرض فراموشی است

مسئول ستاد برگزاری چهارمین سوگواره پرده‌خوانی از برگزاری چهارمین سوگواره پرده‌خوانی (قدسیان) سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در تربت حیدریه خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تربت حیدریه اظهار داشت: به دلیل محدودیت منابع مالی، وقفه‌ای در برگزاری دوره دوم و سوم این سوگواره پرده‌خوانی داشتیم اما امسال چهارمین سوگواره پرده‌خوانی در سطح سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در تربت حیدریه برگزار شد.

وی هدف برگزاری از این سوگواره را ماندگاری این آئین کهن ایران زمین که سابقه‌ای به‌درازای تاریخ دارد را عنوان می‌کند.

رئیس اداره ارشاد تربت حیدریه خاطرنشان کرد: پس از ورود دین مبین اسلام به ایران و پس از واقعه عاشورا در دوران صفویه، آن زمانی که شیعیان به قدرت رسیدند، آئین پرده‌خوانی به شرح قصه عاشورا پرداخته و پرده‌خوانان یا همان مرشدان در کوی و برزن پرده خود را آویز و شروع به روایت داستان عظیم کربلا می‌کردند.

حسن‌زاده که خود موسس برگزاری این آئین در چهار سال اخیر در تربت حیدریه است تاکید کرد: در سال‌های نخست آئین پرده‌خوانی را در هیئات مذهبی اجرا کرده اما در سال چهارم به صورت متمرکز در چهار نقطه از شهر اعم از مزار بی بی حسنیه، نمایشگاه اربعین واقع در بازار روز، پارک پرستار و باغ ملی 7  مرشد به اجرای پرده‌خوانی خود پرداختند.

رئیس اداره ارشاد تربت حیدریه ادامه داد: امسال با استقبال بسیار خوبی توسط همشهریان از اجرای این سوگواره روبه‌رو شدیم؛ متاسفانه در سطح سه استان خراسان بیشتر از 7 پرده‌خوان نداریم و خطر به فراموش سپردن این آئین کهن احساس می‌شود.

وی گفت: ما نقال زیاد داریم و جوانان علاقه‌مند زیاد آموزش دیده‌اند، اما پرده‌خوان در نسل‌های امروزی اصلا نداریم. به این دلیل این هنر نسل به نسل از پدران مرشدان به آنها ارث رسیده است، مدتی است در تربت حیدریه دو نفر از جوانان این شهر در حال آموزش دیدن از پدران خود هستند تا در آینده امیدوار باشیم، آئین کهن پرده‌خوانی این کهن یادگار اصیل ایرانی از بین نرود.

انتهای پیام/ح

نظر شما