شناسهٔ خبر: 35331597 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

از «مارتین ایدن» تا روایت درماندگی رییس‌جمهور آمریکا/ گزارش اختصاصی خبرآنلاین از جشنواره تورنتو

امروز چهل و چهارمین جشنواره فیلم تورنتو به کار خود پایان می‌دهد و مهمترین جایزه این جشنواره که جایزه فیلم منتخب مخاطبان است نیز معرفی خواهد شد. تا الان تکلیف جایزه ۲۰ هزار دلاری جشنواره مشخص شده که به فیلم «مارتین ایدن» رسید.

صاحب‌خبر -

چنگیز محمودزاده: «ماریتن ایدن» برداشتی آزاد از کتابی به همین نام از جک لندن است و داستان یک جوان دریانورد و از طبقه کارگر را روایت می‌کند که دلباخته دختری از طبقه ثروتمند می‌شود. ادن برای به دست آوردن دختر مورد علاقه خود شروع به خواندن کتاب می‌کند و در این مسیر عقایدش بر ضد طبقه ثروتمند شکل می‌گیرد.
 
مارچلو داستان فیلم را به شکلی روایت می‌کند که گویی بخش‌هایی از آن در ایتالیای پیش از جنگ جهانی دوم، ایتالیای دهه ۱۹۷۰ و سال‌های ابتدایی قرن بیستم می‌گذرد. همین شیوه روایت جذابیت بصری ویژه‌ای به اثر می‌دهد که مخاطب را تا پایان نمایش فیلم در سالن سینما نگه می‌دارد. ضمن اینکه فراز و فرودهای سرگذشت مارتین ایدن نیز در تبدیل شدن این فیلم به یک اثر سینمایی دلنشین تاثیر فراوانی دارد.
 
علاوه بر فیلم‌های داستانی فراوان، آثار مستند متنوعی نیز در این دوره از جشنواره تورنتو به نمایش درآمدند که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به «روزگاری برادر بودند...» ـ که فیلم افتتاحیه جشنواره بود - «صحرا یک» در مورد حادثه طبس در ایران و «این یک فیلم نیست» در مورد رابرت فیکس نام برد.
 
فیلم «صحرا یک» به کارگردانی باربارا کوپل ساخته شده که تا کنون با دیگر آثار مستند خود توانسته دوبار جایزه اسکار را به دست بیاورد. کوپل برای ساخت این فیلم به ایران آمد و علاوه بر مصاحبه با سیاستمدرانی که در جریان اشغال لانه جاسوسی حضور داشتند، به طبس نیز سفر کرده است. یکی از جذابیت‌های اصلی این فیلم مصاحبه‌ای است که کوپل با جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده انجام داده. علاوه بر آن در بخش‌های دیگری از فیلم مکالمات تلفنی لحظه به لحظه کارتر با فرمانده عملیات حمله ارتش آمریکا به صحرای طبس پخش می‌شود که به خوبی نشانگر درماندگی کارتر از شرایطی است که در آن گرفتار شده.
 
«این یکی فیلم نیست» یکی دیگر از آثار ستایش شده این دوره از جشنواره بود به کارگردانی یونگ چانگ از کشور کانادا. چانگ در این مستند همراه می‌شود با رابرت فیسک خبرنگار سرشناس انگلیسی که در طول چهار دهه گذشته مهمترین وقایع خاورمیانه را پوشش داده است و در حال حاضر نیز در شهر بیروت زندگی می‌کند.
 
در این فیلم، فیسک در مورد زمانی توضیح می‌دهد که کشتار آوارگان فلسطینی در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا را به گوش جهانیان رساند. ضمن اینکه به بیان این می‌پردازد که با چه تحقیقات گسترده‌ای موفق شد نشان بدهد استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی را جنگ سوریه محل تردید بسیار است.

۲۴۱۲۴۱
 

نظر شما