شناسهٔ خبر: 35331539 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نمایش کهن‌ترین نقاشی دیواری صدر اسلام در موزه ملی ایران

نقاشی دیواری «تپه تاکستان» نیشابور که در زمان کاوش‌های موزه متروپولیتن در نیشابور کشف شده بود، در موزه ملی ایران به نمایش درآمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما؛ مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی درباره نقاشی دیواری که روی گچ کشیده شده گفت: به اعتقاد پژوهشگران، این نقاشی، احتمالاً یکی از امرای سامانی را به تصویر کشیده یا صرفاً یک نگاره‌ی نمادین با مضمون سنت شکار در این دوره را یادآوری می‌کند.

 

کرم میرزایی افزود: مرد «قوشچی» جزو کهن‌ترین نقاشی‌های دیواری پس از اسلام در ایران است که در هنگام کاوش‌های موزه‌ «متروپولیتن» نیویورک در نیشابور کشف شد و این نقاشی، نمایشگر یک صحنه‌ شکار مربوط به سده‌ سوم قمری است که در محدوده‌ تپه‌ تاکستان نیشابور به دست آمد.

وی ادامه داد: این نقاشی در کادر مربع مستطیلی با بلندی۱۴۰ سانتی متر و پهنا۱۲۰ سانتی متر ساخته شده است و ساختار نقاشی سوارکار نیشابور صرف نظر از صورت مَرد، با خطوط محیطی پر رنگ و قلمی محکم و استوار روی گچ کشیده که یادآور نقش برجسته‌های دوره ساسانی است.
به گفته‌ مسئول موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی، این مرد که چهره‌اش تخریب شده، دو شمشیر و سه تسمه‌ چرمی مرصع است که از کمربند وی آویخته است. روی زین اسب پوششی از پوست پلنگ با حاشیه‌ گوهر نشان و جزییات کاملی از نقش‌های آذینی روی جبه با گل‌های چهار برگ محاط شده در دایره‌ها و نقش شبیه خط کوفی روی بازوبند دیده می‌شود.

همچنین روابط عمومی موزه ملی ایران گفت: این اثر متعلق به دوره‌ی سامانیان است که به شماره‌ی موزه ۳۲۸۱ در تالار صدر اسلام موزه‌ باستان شناسی و هنر دوران اسلامی موزه‌ ملّی ایران به نمایش درآمده است.

نظر شما