شناسهٔ خبر: 35330042 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

هشدار وزیر دفاع اروگوئه در زمینه دخالت خارجی در امور ونزوئلا

خبرگزاری فارس

وزیر دفاع اروگوئه نسبت به وقوع درگیری مسلحانه در ونزوئلا و دخالت بیگانگان در امور داخلی این کشور هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، وزیر دفاع اروگوئه نسبت به شدت گرفتن اوضاع در منطقه و احتمال درگیری نظامی و دخالت برخی کشورهای حامی آمریکا در امور ونزوئلا هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» «خوزه بایاردی» وزیر دفاع اروگوئه روز جمعه در این زمینه اظهار داشت: «احتمال درگیری نظامی در ونزوئلا بالاست. تنش‌های دائمی در این زمینه وجود دارد و همزمان نیز برخی کشورهای آمریکای لاتین در پی راه حل نظامی در این زمینه هستند که این فاجعه‌ای برای منطقه و نشانه عدم مسئولیت پذیری آن‌هاست.»

این در حالی است که «خورخه آریزا» وزیر خارجه ونزوئلا نیز هفته گذشته به آمادگی نیروهای مسلح این کشور برای دفاع از ونزوئلا و بعد از اقدام تحریک آمیز آمریکا و برخی متحدانش نزدیک مرزهای کلمبیا اشاره کرد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته با استناد به پیمان مساعدت دوجانبه کشورهای آمریکایی با 10 کشور آمریکای لاتین و «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا، در بیانیه‌ای مدعی شد که مادورو نه تنها تهدیدی برای مردم ونزوئلاست، بلکه اقدامات وی، صلح و امنیت کشورهای همسایه را نیز تهدید می‌کند.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوآیدو»، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی ونزوئلا را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

به نوشته اسپوتنیک، وزیر دفاع اروگوئه وضعیت ونزوئلا را یک بحران سازمان یافته عنوان کرد، و اظهار داشت که مخالفان این کشور به طور جدی خواستار مداخله نظامی در ونزوئلا هستند. وزیر دفاع اروگوئه از دولت ونزوئلا و مخالفان خواست که راه‌های برون رفت حل بحران را جستجو کنند.

وزیر خارجه ونزوئلا، اقدام اخیر واشنگتن در فعال کردن پیمان نظامی کشورهای قاره آمریکا را «میراث شرم آور استعمارگری نو در آمریکای لاتین» توصیف کرد. (جزئیات بیشتر)

نظر شما