شناسهٔ خبر: 35329810 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

وبدا-زنجان

مسجد "طه" دانشگاه علوم پزشکی زنجان؛ میزبان عزاداران حسینی

صاحب‌خبر -


              آلبوم تصاویر

ویژه مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبداله الحسین (ع) و یاران با وفایش در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان باحضور مسئولان، مدیران، دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی در مسجد "طه" واقع در پردیس اصلی دانشگاه برگزارشد.


پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وب‌دا _ زنجان _ آیت الله خاتمی ظهر پنجشنبه بیست و یکم شهریورماه، همزمان با سومین روز شهادت حضرت اباعبداله الحسین (ع) و یاران با وفایش با بیان اینکه عمر جهان طولانی است و حوادث کوچک و بزرگ زیادی اتفاق افتاده است اظهارداشت: در جنگ‌های طولانی مدت انسان‌های زیادی کشته شدند و گاهی در جنگ‌ها میلیون‌ها انسان کشته شدند و حتی سیل، زلزله و طوفان نیز باعث کشته شدن انسان‌های زیادی می‌شوند.
امام جمعه زنجان ادامه داد: جنگ جهانی دوم یک و نیم برابر برابر جنگ جهانی اول کشته و ۲ برابر جنگ جهانی اول خسارت و ویرانی داد که این خاصیت پدیده‌های مادی است.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه زمان هم خاصیت پدیده‌های مادی را دارد و یک چیزی به نام گذر زمان و کهنگی وجود دارد که این خاصیت در ارتباط با حوادث هم هست و حوادث هم مشمول گذر زمان است.
آیت اله خاتمی بااشاره به حوادث سنگین عاشورا اظهارداشت: امام خمینی (ره) نیز در دوران دفاع مقدس چند پیام کلیدی عنوان فرمودند و ازجمله آنها اینکه: "شما مامور به تکلیف هستید نه مامور به نتیجه" و این پیام یعنی اینکه ما باید تکلیف و وظیفه مان را درست انجام بدهیم .
امام جمعه زنجان تصریح کرد: زینب (س) شریک غم حسین (ع) است و ولایت حریه الهی بعد از شهادت سیدالشهدا علیه السلام تا مراجعت به مدینه بر دوش زینب (س) است .
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به فرموده شهید مطهری: "ما از عاشورا فقط یک صفحه اش را می‌خوانیم و آن مصیبت سخت، سخت و دشوار است درحالی که صفحات بعد هم دارد و آن صفحات را زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) در تاریخ برای رهایی بشریت باز نگه داشتند که کوبیدن ظالم است و حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در خطبه‌هایی در کوفه و شام آنها را بیان کردند" اظهارداشت: ما هم باید از عاشورا درس بگیریم و فقط به ذکر مصیبت‌های آن اکتفا نکنیم.
از برنامه‌های این مراسم معنوی قرایت آیاتی از کلام الله مجید توسط استاد رنگرز و قنبری، مداحی توسط حاج آقا شبیری و جمالی، سینه زنی و اقامه نماز بود.


در پایان این مراسم معنوی دانشگاهیان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در راستای تبیین اهداف قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام پیمان بستند که در انتهای مراسم عزاداری قرائت شد .
ایفای نقش اجتماعی بیش از پیش دانشگاه، تبیین اهداف بلند قیام خونین کربلا از قبیل ظلم ستیزی، نفاق زدایی و احیای دین و اصلاحگری از بدعت‌ها، خرافات و انحرافات، تلاش در راستای ترویج فریضه الهی نماز و امر به معروف و نهی از منکر، تولید و توسعه علم به عنوان عامل قدرت و قوت و سرآمدی ایران اسلامی و تربیت دانشجویان متعهد و متخصص از جمله بندهای این پیمان نامه بود که توسط دکتر مصطفی محمدی جانشین معاون فرهنگی و امور دانشجویی و مدیر فرهنگی دانشگاه قرائت شد.
 
متن پیمان نامه دانشگاهیان عزادار امام حسین علیه السلام که در مراسم قرائت و منتشر شد
متن پیمان نامه عزاداران حسینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان که در مراسم سوگواری حضرت سیدالشهدا و یاران با وفایشان که ظهر روز پنجشنبه مصادف با سوم شهادت امام حسین و روز شهادت حضرت امام زین العابدین در مسجد طه پردیس دانشگاه برگزار شد بدین شرح است :

اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَهَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَ اَصْحابِ الْحُسَیْنِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ
اکنون که در محضرشریفتان ایستاده‌ایم، عزادار جهالت‌ها، خرافه پرستی و تظاهر به دینداری مردمانی هستیم که در بازار مکاره دنیاطلبی حریم پاکان و برگزیدگان را به مسلخ کشاندند و گمان بردند که در دفتر تاریخ رنگ خون خدا به فراموشی سپرده خواهد شد. آن نابخردانی که از هیچ ظلمی در حق شما و خاندان رسالت و یاران وفادارتان دریغ نکردند و لعن الهی را تا ابد به جان خریدند و قلب آزادگان جهان را برای همیشه داغدار و سوگوار مرثیه‌های جان سوزتان نمودند
نامردمانی که بنا به فرموده امیرمومنان حضرت علی (ع) به مثابه « اشبح الرجالانی» بودند که حرمت و شرافت انسانی را از دم تیغ گذراندند. سال‌هاست بر سر هر کوی و برزنی از دیواره‌های سرزمین قلب و شهر و دیارمان تمثال یاد مبارکتان را آویخته‌ایم تا هر هروز جانمان به نور هدایت و راهتان منور گردانیم. اما امروز ما دانشگاهیان دانشگاه همانند هر سال آمده‌ایم تا سند استواری خود بر میثاق ابدی‌مان را بر سفینه النجاه بشریت عرضه کنیم و آن گاه پیمان ابدی خود را با شما وراه جاویدانتان تجدید کنیم و یاد آور می‌شویم
- ما اعضای هیات علمی، مدیران، کارکنان، دانشجویان و خانواده بزرگ دانشگاه به عنوان خادمین حوزه سلامت، عمیقا و قویا اعلام می‌کنیم ارادتمند و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت و حضرت ابا عبدالله الحسین ع هستیم
- به خود می‌بالیم که عشق و ارادت به امام حسین (ع) در دل و شور حسینی در سرداریم .
- ضمن درک پیام قیام عاشورا با تجدید مجدد عهد و پیمان برای ایفای نقش اجتماعی و تبیین اهداف بلند قیام خونین کربلا از قبیل بدعت شکنی، احیای دین رسول اکرم ص و اصلاحگری در دین اسلام از خرافات و انحرافات و مبارزه عالمانه با ظلم و ستم زورگویان و ستمگران عالم با تولید و توسعه علم به عنوان عامل قدرت و قوت و سرآمدی ایران اسلامی و تربیت دانشجویان متعهد و متخصص بر امامت و ولایت پای‌بند بمانیم.
- وظیفه و تکلیف خود می‌دانیم تا در تبیین و ترویج و نهادینه کردن پیام نجات بخش محرم و عاشورا وشعائر و ارزش‌های اسلامی مورد تاکید همانند وفای به عهد و فریضه نماز گام‌های بلند عملی و اجرایی برداریم
- متعهد می‌شویم تا همچون حسین ابن علی (ع) و یاران وفادارشان فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در همه سطوح و رده‌های دانشگاه بیش از پیش ترویج و تبیین و تبلیغ نماییم
 
والسلام علیکم و رحمته الله وبرکاته
عزاداران حسینی با لبیک یا حسین مهر تایید بر این پیمان نامه زدند

نظر شما