شناسهٔ خبر: 35326027 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بحران جدیدی که نتانیاهو برای صهیونیست‌ها بوجود آورد

فارس

برخی منابع موثق صهیونیستی از بروز بحران شدید بین امان و تل‌آویو به دنبال اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص الحاق «دره اردن» به این رژیم خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برخی منابع موثق در رژیم صهیونیستی گفتند که در پی اظهارات هفته گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره الحاق «دره اردن» و بخش‌هایی از کرانه باختری به این رژیم، بحران دیپلماتیک شدیدی بین امان و تل‌آویو به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید:

بیانیه ۵ کشور اروپایی در واکنش به اظهارات نتانیاهو

وقتی تل‌آویو از خطوط قرمز عبور می‌کند

به گفته این منابع اختلافاتی بین محافل سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی درباره روابط این رژیم با اردن وجود دارد اما سانسور نظامی در تل‌آویو اجازه انتشار جزئیات این اختلافات در رسانه‌ها را نمی‌دهد.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با اعلام این مطلب نوشت که «آمون آبراموویچ» تحلیلگر اسرائیلی جمعه شب در برنامه گزارش هفتگی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که اظهارات نتانیاهو درباره الحاق دره اردن و شمال بحر المیت به اسرائیل خسارت‌های استراتژیک به این رژیم وارد آورده که نمی‌توان آن را افشا کرد.

وی افزود که «نداف ارگمن» رئیس سرویس امنیت عمومی (شاباک) به عنوان تنها مسئول روابط بین تل‌آویو و امان با مشکلاتی برای تعامل با اردنی‌ها به دلیل اظهارات تحریک‌آمیز نتانیاهو مواجه است.

آبراموویچ فاش کرد که تلاش‌های ارگمن برای برگزاری نشستی بین نتانیاهو و «عبدالله دوم» شاه اردن با شکست مواجه شده است و شاه اردن حاضر به دیدار با نتانیاهو نیست و دلیل آن مخالفت عبدالله دوم با اظهارات اخیر نتانیاهو و نیز مذاکرات سری تل‌آویو و ریاض درباره قیمومیت عربستان سعودی بر اماکن مقدس اسلامی در قدس اشغالی است.

این تحلیلگر اسرائیلی با اشاره به تبعات شدید و خطرناک اظهارات نتانیاهو، از افشای ماهیت این تبعات خودداری کرد اما در عین حال گفت که سخنان نتانیاهو درباره الحاق دره اردن و منطقه شمال بحر المیت به اسرائیل، از جمله مناقشات بین اردن و تل‌آویو است که در سال‌های اخیر تأثیرات منفی بر روابط دو طرف داشته است و گذشته از آن اردنی‌ها تا به این لحظه اقدام نتانیاهو در استقبال گرم از نگهبان سفارت اسرائیل در اردن که دو شهروند اردنی را به قتل رسانده بود، فراموش نکرده‌اند.

اگرچه با وساطت رئیس شاباک این نگهبان سفارت آزاد شد(مرداد ماه ۱۳۹۶) و به سرزمین اشغالی بازگشت اما استقبال نتانیاهو از او به گونه‌ای که گویی از یک قهرمان استقبال می‌کند، خشم اردنی‌ها را برانگیخت.

از سوی دیگر «یوسی میلمن» تحلیلگر امور امنیتی در روزنامه صهیونیستی «معاریو» به نقل از برخی منابع عالی‌رتبه در تل‌آویو گزارش داد که وضعیت قدس همچنان متشنج است و با وجود گذشت چند ماه از بروز بحران اخیر در خصوص باب‌الرحمه اما همچنان احتمال انفجار اوضاع وجود دارد که ممکن است بنا به دو علت رخ دهد: یکی به دلیل تجاوزات پلیس اسرائیل و دومی تبانی افسران ارشد پلیس و رهبران گروه‌های دینی یهودی در خصوص تأسیس معبد سلیمان کذایی بر روی مسجدالاقصی.     

نظر شما