شناسهٔ خبر: 35319375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

‏بعیدی‌نژاد: معاندین، تعهد ایران درباره آدریان دریا ۱ را به اشتباه تفسیر کردند

لندن – ایرنا – سفیر ایران در انگلیس گفت:‌ زمانیکه مقامات انگلیس و جبل الطارق بعد از تصمیم به رفع توقیف نفتکش، به تعهد ایران اشاره کردند، برخی از معاندین که نمی‌توانستند آزادی نفتکش در سایه اقتدار سیاسی و دیپلماتیک ایران را باور کنند، این تعهد را به‌دروغ، به سپردن ضمانت‌های سنگین ایران نزد دولت انگلیس و زد و بند سیاسی تفسیر کردند.

صاحب‌خبر -

حمید بعیدی نژاد روز شنبه با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود توضیح داد:‌ فابیان پیکاردو رئیس دولت جبل الطارق تاکید کرده که ایران اعلام کرده بود نفت ایران به مقصد کشور تحت تحریم اتحادیه اروپا نخواهد رفت، اما تعهدی به ما نداده بود که نفت ایران از سوریه سر در نیاورد. لذا با فروش نفت به شرکت خصوصی حتی اگر نفت از سوریه سر در بیاورد نمی توان ایران را متهم به نقض موضع رسمی خود کرد.

وی افزود: ⁦لازم میدانم این توضیح را اضافه کنم که اظهارات پیکاردو موید همان مواضع و توضیحات اعلام شده از سوی کشورمان است. وقتی مقامات انگلیس و جبل الطارق بعد از تصمیم به رفع توقیف نفتکش، به تعهد ایران اشاره کردند، برخی از معاندین که نمی‌توانستند آزادی نفتکش در سایه اقتدار سیاسی و دیپلماتیک ایران را باور کنند، این تعهد را به‌دروغ، به سپردن ضمانت‌های سنگین ایران نزد دولت انگلیس و زد و بند سیاسی تفسیر کردند.

سفیر کشورمان عنوان کرد: ‏ولی امروز خوشحالیم که برای همه کاملا مشخص گردید منظور طرف انگلیسی از تعهد ایران همان اظهارات رسمی و متن یادداشت رسمی سفارت ایران بود و مشخص گردید که ایران نفت خود را به یک شرکت خصوصی در دریا فروخته که این‌هم نقض اظهارات رسمی مقامات کشور مورد اشاره در یادداشت سفارت نمی‌باشد.

کشتی آدریان دریا یک که پیش از این گریس یک نام داشت، پیشتر توسط نیروهای انگلیسی در تنگه جبل الطارق توقیف شد.مقامات انگلیسی هنگام توقیف ابرنفتکش ایرانی، نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را به‌عنوان توجیهی برای اقدام غیرقانونی خود مطرح کردند، در حالی که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه تنها منحصر به کشورهای اتحادیه اروپاست و دیگر کشورها وظیفه‌ای در قبال آن ندارند.

همچنین بررسی سند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه نشان می‌دهد که ادعای دولت انگلیس حتی به اتهام حرکت کشتی ایرانی به مقصد سوریه مبنای حقوقی ندارد. بر اساس سند ضمیمه تدابیر محدود کننده اتحادیه اروپا علیه سوریه، کشورهای اروپایی فقط موظف به بازرسی محموله‌هایی به مقصد سوریه هستند که ظن حمل تسلیحات نظامی به این کشور وجود داشته باشد.

همینطور طبق این سند «واردات» نفت خام و محصولات پتروشیمی از سوریه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع و اشاره ای به محدودیت در صادرات نفت خام به این کشور نشده است.

بر این اساس دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق ۲۴ مرداد طی حکمی دستور رفع توقیف آدریان دریا را صادر و اعلام کرد که دیگر دلیلی برای نگه داشتن این نفتکش وجود ندارد.

دامینیک راب وزیر خارجه انگلیس چهارشنبه گذشته سفیر ایران را در واکنش به آنچه عدم پایبندی ایران به تعهدات در مورد نفتکش «آدریان دریا1» خواند، احضار کرد.

بعیدی نژاد درباره حضورش در وزارت خارجه انگلیس نوشت: در جلسه با وزیر خارجه انگلیس، تاکید گردید که اقدام مقامات انگلیس علیه نفتکش حامل نفت ایران خلاف حقوق بین الملل بود. تحریم های اتحادیه اروپا قابل تعمیم به کشورهای ثالث نیست.علیرغم تهدیدات بیشمار آمریکا،نفتکش نفت خود را در دریا به یک ‌شرکت خصوصی فروخت و تعهدی را هم نقض نکرده است.

نظر شما