شناسهٔ خبر: 35309214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

رایزنی آمریکا و عربستان پیرامون ساخت رآکتور هسته‎ ای

خبرگزاری مهر

وزیر انرژی آمریکا دوشنبه آینده در دیدار با همتای سعودی خود پیرامون طرحهای عربستان برای ساخت رآکتورهای هسته ای در این کشور گفتگو می کند.

صاحب‌خبر -
به نقل از الجزیره، «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد که روز دوشنبه با وزیر جدید انرژی عربستان دیدار و با وی در مورد طرح‌های این کشور ساخت رآکتور‌های هسته‌ای گفتگو خواهد کرد.

ریک پری همچنین گفت که پیش از دستیابی به هر توافقی، پادشاهی عربستان باید با «استاندارد‌های منع اشاعه» موافقت نماید. به گفته یک مقام آمریکایی، دیدار وزرای انرژی عربستان و آمریکا احتمالاً در حاشیه نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی در شهر وین برگزار می‌شود.

گفتنی است که پادشاهی عربستان تاکنون در برابر پذیرش استاندارد‌های منع اشاعه که توان و ظرفیت این کشور را برای غنی سازی اورانیوم و فرآوری مجدد پلوتونیوم محدود می‌کند، مقاومت کرده است.

روز دوشنبه، شاهزاده عبدالعزیز اعلام کرد که دولت عربستان خواستار غنی سازی اورانیوم برای برنامه هسته‌ای است که این امر بطور بالقوه، گفتگو‌ها با دولت ترامپ در مورد قرارداد هسته‌ای و نقش شرکت‌های آمریکا را پیچیده می‌سازد.

گفتنی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی سال گذشته ادعا کرد که پادشاهی عربستان خواهان توسعه تسلیحات هسته‌ای نیست؛ اما در صورتی که ایران، رقیب منطقه‌ای عربستان به سلاح هسته‌ای دست یابد، این کشور نیز همین مسیر را طی خواهد کرد.

نظر شما