شناسهٔ خبر: 35309123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران یکجانبه‌گرایی را عامل رشد تروریسم دانست

نیویورک- ایرنا- دیپلمات جمهوری اسلامی ایران، رشد تروریسم و خشونت افراطی را نتیجه سیاست یکجانبه‌گرا و مداخله‌گر دانست و گفت رشد یکجانبه‌گرایی یکی از تهدیدهای روز افزون جهان کنونی است.

صاحب‌خبر -

فرهاد ممدوحی روز جمعه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع فرهنگ صلح برگزار شد، افزود: امروز ، اصول دموکراتیک جهان و قوانین بین المللی به طور فزاینده و آشکارا نادیده گرفته می شوند.

وی با بیان اینکه چالش های بزرگی برای صلح در شرایط کنونی جهان مشاهده می شود، ادامه داد: حاکمیت قانون به شدت و به طور مداوم تضعیف می شود. تهدیدهای موجود و در حال ظهور در سطح بین المللی و منطقه ای همچنان مانع تلاش دولتها برای ارتقاء صلح و امنیت می شود که شالوده توانمندسازی بشریت مبتنی بر توسعه پایدار است.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: یکی از این تهدیدات بزرگ ، رشد روزافزون یکجانبه گرایی است. در حقیقت، اقدامات تحمیل شده یکجانبه ، استفاده و تهدید به استفاده از زور و تحریم‌های اجباری یکجانبه به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاست ملی ، بر ارتقای صلح در سطح منطقه ای و بین المللی تاثیر جدی نامطلوبی دارند.

ممدوحی تاکید کرد: آنها موانع اساسی برای ایجاد جهانی صلح آمیز و مرفه و همچنین نظم بین المللی عادلانه و برابر هستند که یک پیش نیاز اساسی برای توسعه پایدار است.

وی خاطرنشان کرد: تهدید روز افزون تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز در سراسر جهان  به ویژه در خاورمیانه ، نتیجه یکجانبه گرایی همراه با سیاست های مداخله گرانه ، ناقص و کوتاه بینانه است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: خروج از سازمان های بین المللی به ویژه یونسکو و شورای حقوق بشر و همچنین توافق‌های بین المللی همچون توافقنامه پاریس ، نمونه هایی از سیاست " اول من " ، خود محورانه و متکبرانه است که ناشی از یکجانبه گرایی است.

ممدوحی تاکید کرد: تهدید حاکمیت و استقلال کشورها و همچنین آزادی تجارت و سرمایه گذاری آنها و در عین حال مانع شدن از اعمال حق آنها برای تصمیم گیری با اراده آزاد و سیستم های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود ، برخی از موانع قابل ملاحظه در زمینه "توسعه" کشورهای هدف است چه رسد به "توسعه پایدار" آنها.

وی خاطرنشان کرد: از این نظر، باید به طور مستقیم به ریشه های عامل چالش‌های صلح مورد توجه قرار گیرد. با رویکرد "خود محوری" و " اول من " که در اصل مغایر فرهنگ صلح است ، صلح پایدار حاصل نمی شود.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه صلح و امنیت می تواند براساس مشارکت جمعی و همکاری دولت‌ها با جایگاه مساوری ارتقا یابد، اظهار کرد: این امر می تواند به سادگی با تشخیص نیاز به احترام به منافع همه کشورها حاصل شود که به خودی خود به ثبات منجر می شود.

ممدوحی افزود: ما باید با ترویج و تقویت چند جانبه گرایی با یک فرآیند تصمیم سازی چند جانبه  فراگیر مبتنی بر ارزش های اخلاقی بالا و همکاری، قاطعانه به پدیده "یکجانبه گرایان افراطی" بپردازیم.

وی ادامه داد: ما باید نقش فعالانه‌ای را برای ترویج و دفاع از چند جانبه گرایی به عنوان چارچوب مناسب ارائه روش‌های پایدار برای حل چالش‌های موجود ایفا کنیم. در همین راستا، این چارچوب می تواند از طریق گفت‌وگو و همکاری، زمینه‌های اطمینان بخشی را برای تامین صلح و توسعه پایدار در سراسر جهان ارتقا بخشد.

نظر شما