شناسهٔ خبر: 35309099 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

اختلاف علنی در تیم ترامپ؛ چرا بولتون از کاخ سفید اخراج شد؟

اختلاف در نزدیکان رئیس جمهور آمریکا بر سر مسائل گوناگون از جمله موضوعاتی است که پیش از این نیز مطرح بوده، اما این روز‌ها با اخراج جان بولتون از کاخ سفید و مشخص شدن تنش میان او و مایک پمپئو این دو دستگی و اختلاف تا حد بسیار زیادی آشکارتر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ تنها چند روز پس از انتشار گزارشی از سوی شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا درباره تنش میان «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا و «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا که از ماه‌ها پیش به وجود آمده بود بولتون از سوی دونالد ترامپ از کار برکنار شد.

۳ نفر از منابع آگاه به این شبکه خبری گزارش داده‌اند که پمپئو و بولتون به ندرت بیرون از جلسات رسمی با یکدیگر صحبت می‌کردند و طی چند هفته اخیر هیچگونه صحبتی با یکدیگر نداشته‌اند.

بر اساس گزارش برخی دیپلمات‌ها و منابع آگاه، این تنش و اختلاف میان بولتون و پمپئو موجب ایجاد سردرگمی بیشتر در اولویت‌های سیاست خارجی دولت آمریکا شد و این سؤال را در میان کارشناسان و برخی متحوان آمریکا ایجاد کرد که چه کسی سیاست خارجی دولت آمریکا را اداره می‌کند.

 

اختلاف در تیم ترامپ/از کنار گذاشتن بولتون از مذاکرات صلح افغانستان تا تنش میان مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا

 

«تام رایت»، تحلیلگر ارشد مؤسسه بروکینگز در این باره می‌گوید: تیم مشاور امنیت ملی اخیر ترامپ ضعیف‌ترین تیم در طول چندین دهه است و اکنون در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

این تحلیلگر ارشد می‌گوید: در همین حال، ترامپ فقط خشمگین شده و تصمیمات حیاتی را بدون هیچگونه تفکری اتخاذ می‌کند.

موضوع دو دستگی در تیم ترامپ تنها محدود به این یک مورد نیست و پیش از این نیز گزارش‌های بسیاری از دودستگی و شکاف در میان مقامات دولت آمریکا تاکنون منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید: مشاور پرحاشیه در انزوا

 

اخیرا روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‎های آمریکا نوشت: جان بولتون خواستار حضور نظامی گسترده آمریکا در افغانستان شده و با تلاش‌های دونالد ترامپ برای مذاکره با کره شمالی و هرگونه تعامل احتمالی با ایران مخالفت کرده است.

 

اختلاف در تیم ترامپ/از کنار گذاشتن بولتون از مذاکرات صلح افغانستان تا تنش میان مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا

 

منابع آگاه به واشنگتن پست گفته‌اند که مخالفت مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تلاش‌های دیپلماتیک برای توافق با طالبان، ترامپ را آزرده خاطر کرده و این امر موجب شده تا دستیاران رئیس جمهور آمریکا، بولتون را از هرگونه رایزنی درباره موضوع افغانستان کنار بگذارند.

جان بولتون یکی از چهره‌های کاخ سفید بود که به داشتن مواضع سرسختانه درباره موضوعات مختلف سیاست خارجی معروف شده و این موضوع همواره محل مناقشه میان مقام‎های آمریکا بوده تا جایی‎که اینگونه موضع‌گیری را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

به ظاهر بولتون در قبال بسیاری از موضوعات شامل ایران و کره شمالی، با بسیاری از اعضای دولت آمریکا متفاوت بوده است. به نظر می‌رسد که بولتون در هر موقعیتی با لحن مسالمتآمیزتر که از سوی کاخ سفید استفاده می‌شد مخالف بوده است.

در کنار این موضوع باید به سیاست‌های دونالد ترامپ که این دو دستگی را در پی داشت نیز اشاره کرد؛ سیاست‌های دونالد ترامپ در پی ورود به کاخ سفید در زمینه‌های مختلف از جمله مهاجرت و حمل سلاح و سیاست خارجی به گونه‌ای بوده که شکاف میان مقامات و گروه‌های مختلف در این کشور را بیشتر کرده و اختلافات میان آن‌ها را تشدید کرده است.

 

اختلاف در تیم ترامپ/از کنار گذاشتن بولتون از مذاکرات صلح افغانستان تا تنش میان مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا

 

اما به نظر می‌رسد که یکی از عوامل اصلی این دو دستگی‌ها جان بولتون و مواضع سرسختانه و متناقض وی در قبال مسائل گوناگون بوده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که بار‌ها رئیس جمهور آمریکا نظرات وی را نادیده می‎گرفته است.

به عنوان مثال در ماه می‌ سال جاری کره شمالی دست به انجام یک آزمایش موکشی زد که جان بولتون این آزمایش را نقض قطعنامه سازمان ملل اعلام کرد، اما ترامپ این اظهار نظر او را نادیده گرفته و اعلام کرد که شلیک این موشک‌ها برایش نگرانی ایجاد نکرده است.

اختلاف میان بولتون و پمپئو که اخیرا سی‌ان‌ان از آن پرده‌ برداشت که منتهی به اخراج بولتون از کاخ سفید شد و همچنین کنار گذاشتن جان بولتون از موضوع مهمی مانند مذاکرات صلح آمریکا و طالبان در افغانستان بیش از پیش اختلاف و دودستگی در میان مقامات دولت آمریکا را آشکار کرد که کارشناسان و تحلیلگران سؤالات بسیار مهمی درباره نحوه اداره امور در دولت ترامپ مطرح کرده‌اند.

 

انتهای پیام/

نظر شما