شناسهٔ خبر: 35308948 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی زلزله‌های هفته گذشته

رخداد سه زلزله‌ بزرگتر از ۴ ریشتر در ۳ استان/ثبت بیشترین زلزله‌ بزرگتر از ۳ در استان فارس

30057

در هفته گذشته "قطور" استان آذربایجان غربی، "لافت" استان هرمزگان و "سیرچ" استان کرمان با زمین‌لرزه‌های بزرگتر از ۴ لرزیدند ضمن آنکه ۱۴ زلزله بیشتر از ۳ و کمتر از ۴ ریشتر در کشور به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در روز دوشنبه ۱۸ شهریورماه استان آذربایجان غربی شاهد ۳ زلزله بزرگتر از ۳ بود که شامل قطور با بزرگای ۴، شوت با بزرگای ۳.۴ و سیه‌چشمه با بزرگای ۳.۴ بوده است. 

علاوه بر آن در کازرون، نورآباد، درز، لاز  اشکنان استان فارس نیز ۵ زلزله به ترتیب با بزرگای ۳.۴، ۳.۲، ۳، ۳.۱ و ۳.۴ به ثبت رسید ضمن آنکه استان کرمان نیز بعد از زلزله ۴.۱ سیرچ، دو زلزله ۳.۴ در گلباف و ۳.۳ در هجدک را تجربه کرده است.

جزئیات زمین‌لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۶ شهریور

در نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله‌ای با بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در ۱۲ کیلومتری نصرت‌آباد، ۸۹ کیلومتری زاهدان و ۹۶ کیلومتری سرجنگل این استان گزارش شد.

در فاضل آباد استان گلستان نیز زلزله ۲.۷، امیریه استان سمنان زلزله ۲.۵ و هجدک استان کرمان زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

کازرون استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۹ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زلزله در ۱۴ کیلومتری کازرون، ۱۵ کیلومتری قائمیه و ۱۵ کیلومتری نودان این استان بوده است.

یکشنبه ۱۷ شهریور

در مورموری استان ایلام زلزله ۲.۶، در حاجی‌آباد استان هرمزگان زلزله ۲.۶ و در هندودر استان مرکزی زلزله ۲.۶ رخ داد.

لافت استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۴ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۱۸ کیلومتری و کانون آن در ۱۱ کیلومتری لافت، ۱۶ کیلومتری بندر خمیر و ۳۸ کیلومتری سوزا این استان بوده است. زلزله‌های ۳.۷ در عمق ۸ کیلومتری و ۴ در عمق ۱۴ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

دوشنبه ۱۸ شهریور

در نورآباد استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۲۲ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۱۷ کیلومتری نورآباد، ۱۸ کیلومتری بابامنیر و ۱۸ کیلومتری مصیری این استان بوده است.

قطور استان آذربایجان غربی با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌لرزه در ۱۵ کیلومتری قطور، ۳۰ کیلومتری زرآباد و ۵۳ کیلومتری سیه‌چشمه این استان گزارش شد.

در سیه‌چشمه استان آذربایجان غربی نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد و کانون رومرکز آن در ۲ کیلومتری سیه چشمه، ۲۹ کیلومتری زرآباد و ۲۹ کیلومتری ماکو این استان بوده است.

شوت استان آذربایجان غربی نیز با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ لرزید. عمق این زلزله در ۱۷ کیلومتری و کانون آن در ۷ کیلومتری شوت، ۱۹ کیلومتری ماکو و ۲۴ کیلومتری مرگن‌لر این استان گزارش شد.

در این روز "بازرگان" استان آذربایجان غربی با زلزله ۲.۸ ریشتری لرزید.

"شنبه" استان بوشهر زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۹ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زلزله در ۷ کیلومتری شنبه، ۱۸ کیلومتری کاکی و ۳۵ کیلومتری آبدان این استان گزارش شد.

"درز" استان فارس نیز در این روز زلزله ۳ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد که کانون این زمین‌لرزه در ۲۵ کیلومتری درز و ۵۸ کیلومتری دوبرجی استان فارس و ۴۲ کیلومتری رویدر استان هرمزگان بوده است.

سه‌شنبه ۱۹ شهریور

قصرشیرین استان کرمانشاه با زمین‌لرزه ۳.۸ در عمق ۸ کیلومتری لرزید که کانون این زلزله در ۱۰ کیلومتری قصر شیرین و ۱۸ کیلومتری سرپل ذهاب این استان بود.

در کیانشهر استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری، خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ ریشتری، گلباف استان کرمان زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۹ ریشتری و در منطقه شهداد استان کرمان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

رضوانشهر استان گیلان در این روز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۴ کیلومتری رضوانشهر، ۶ کیلومتری پره‌سر و ۱۷ کیلومتری بازار جمعه این استان بوده است.

چهارشنبه ۲۰ شهریور

در لار استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید. کانون رومرکز این زلزله در۱۸  کیلومتری لار و ۳۵  کیلومتری گراش استان فارس و ۴۴ کیلومتری بستک استان هرمزگان بوده است.

گلباف استان کرمان زلزله‌های ۲.۹ و ۲.۸، ارزوئیه استان کرمان زلزله ۲.۵ ، سرگز استان هرمزگان زلزله ۲.۷، سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۷، را دراین روز تجربه کردند.

در چرام استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله‌ ۳ رخ داد که در عمق ۱۰ کیلومتری و در ۱۱ کیلومتری چرام،۲۱  کیلومتری دهدشت و ۳۴ کیلومتری دوگنبدان بوده است.

گلباف استان کرمان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۱۰ کیلومتری گلباف،۳۰  کیلومتری سیرچ و ۳۳ کیلومتری اندوهجرد این استان گزارش شد.

سیرچ استان کرمان نیز با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۹ کیلومتری سیرچ،۲۵  کیلومتری اندوهجرد و ۲۶ کیلومتری شهداد این استان بوده است.

پنج‌شنبه ۲۱ شهریور

در اشکنان استان فارس زلزله ۳.۴ ریشتر رخ داد و عمق آن در ۱۹ کیلومتری و کانون رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳ کیلومتری اشکنان،۴ کیلومتری اهل و ۲۷ کیلومتری بیرم این استان بوده است.

دراین روز همچنین در محمله استان فارس زلزله ای با قدرت ۲.۹ به ثبت رسید.

جمعه ۲۲ شهریور

در کنار تخته استان فارس زلزله ۲.۵، اهر استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۸ و لالی استان خوزستان زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

هجدک استان کرمان نیز در این روز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌لرزه در ۳۷ کیلومتری هجدک، ۴۹ کیلومتری چترود و ۵۱ کیلومتری شهداد این استان گزارش شد.

انتهای پیام

نظر شما