شناسهٔ خبر: 35308038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پاسخ رسمی طالبان به آمریکا

الجزیره : مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان از اکتبر گذشته با هدف پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان آغاز شد. روز دوشنبه اما رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که مذاکرات بدون توافق به پایان رسید. ترامپ در جمع خبرنگاران با محکوم کردن حمله طالبان به کاروانی که در پی آن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ نفر دیگر کشته شدند، گفت: آنها همه مردند. همه مردند. آنها (طالبان) فکر می‌کنند مردم را بکشند می‌توانند موقعیت خود را در مذاکرات بهبود بخشند.

صاحب‌خبر -

اقدام اخیر دونالد ترامپ اما موجب شگفتی طالبان شده است. سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به الجزیره گفت: ما بسیار تعجب کردیم؛ چراکه برای رسیدن به صلح با آمریکا به توافق رسیده بودیم.پس از ۹ دور مذاکرات بین آمریکا و طالبان در دوحه، مرکز قطر، به‌نظر می‌رسید که بیشتر مشکلات بین آمریکا و طالبان حل شده است. زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در این مذاکرات نیز تصریح کرده بود که بر سر اصول معاهده صلح با طالبان به توافق رسیده‌اند. از زمانی که مذاکرات شروع شد، روی ۴ نکته تمرکز شده بود: ابتدا اینکه طالبان متعهد شده بود که اجازه نخواهد داد جنگجویان خارجی از خاک افغانستان برای حملات خود استفاده کنند، دوم آنکه نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان عقب‌نشینی خواهند کرد، سوم گفت‌وگوهای بین افغانی فعال شود و در نهایت یک صلح دائمی پیاده شود.

شاهین اما گفت که آتش‌بس در داخل هرگز بخشی از مذاکرات آنها با آمریکایی‌ها نبوده است، بلکه بحث‌ها در مورد حکومت در افغانستان بوده است، آن هم پس از اینکه نیروهای خارجی این کشور را ترک می‌کردند. او گفت: «ما با باقی افغان‌ها نیز آماده گفت‌وگو هستیم. اگر بین آنها آتش‌بس برقرار شود، دیگر شاهد هیچ حمله‌ای نخواهیم بود. اما این روی دیگر مساله است. ما می‌خواهیم به اشغال‌ افغانستان پایان داده شود.» سخنگوی طالبان تصریح کرد که بخشی از مذاکرات این بود که طالبان مسیری امن برای خروج سربازان آمریکایی از افغانستان فراهم کند. او افزود: «اگر ما توافق را امضا کنیم، مجبوریم که مسیر امن ایجاد کنیم. اگر آنها قصد داشته باشند که بدون توافق از افغانستان خارج شوند، دیگر این به ما ارتباط پیدا می‌کند که به آنها حمله کنیم یا نه. برای اینکه دیگر توافقی وجود ندارد که به آن عمل کنیم. پس اگر منفعت ما ایجاب کند به آنها حمله خواهیم کرد. اگر هم دیدیم که صلاح نبود حمله نخواهیم کرد.»

شاهین تاکید کرد: «اگر آمریکا توافق کند و قول دهد که به ما حمله نمی‌کند، ما نیز مسیر را برای خروج آنها امن خواهیم کرد. اما اگر حمله کنند و به بمباران خود و حملات شبانه‌شان ادامه دهند، آنها چیزی از ما خواهند دید که در ۱۸ سال گذشته شاهدش بوده‌اند.» اما سوال این است که با ترک میز مذاکره از سوی آمریکایی‌ها آیا رسیدن به صلح پایدار در افغانستان امکان‌پذیر است یا نه؟ اگر بله چه زمانی این امر شکل خواهد گرفت.

 

نظر شما