شناسهٔ خبر: 35302004 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس جمهوری: نباید براساس بی‌دقتی‌ها غصه جدیدی بر مردم وارد شود

سخنگوی دولت: زیرساخت‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه آماده است

صاحب‌خبر -
حتی پیش از واکنش گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی و پیش از مرگ سحر خدایاری به علت خودسوزی، این مسأله و نیز مطالبه‌ای به‌ نام حضور زنان در ورزشگاه‌ها در دولت بررسی شده بود. باوجود این، این مسأله و ابعاد مختلف آن  امروز نیز یکی از محورهای بحث و گفت‌و‌گو در جلسه هیأت وزیران بود. رئیس جمهوری به تلویح در این باره سخن گفت و سخنگوی دولت و معاون حقوقی رئیس جمهوری بار دیگر بر حق زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها صحه گذاشتند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت وزیران  با بیان اینکه در شرایطی که دشمن همه فشارهای اقتصادی را به‌ کار گرفته است، نباید برخی از تندروی‌ها و مسیرهای غیردقیق که مردم را آزار می‌دهد در جامعه اجازه بروز پیدا کند، درباره ضرورت این امر تصریح کرد: چرا که مردم به اندازه کافی با غصه و سختی مواجه هستند و نباید اجازه داد که براساس بی‌دقتی‌ها غصه جدیدی بر مردم وارد شود.
سخنگوی دولت هم در پایان جلسه امروز دولت، اعلام کرد که دولت موافق حضور زنان در وزشگاه‌ها است و به همین منظور تلاش‌ها برای تمهید شرایط این حضور ادامه دارد.
علی ربیعی درباره خودسوزی دختری که از هواداران فوتبال بود، هم گفت:  گزارش‌هایی تهیه و ابعاد موضوع بررسی می‌شود.
 ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع مرحومه سحر و حضور زنان در ورزشگاه‌ یکشنبه پیش در دولت مطرح شد، اعلام کرد: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و طبق گزارش وزیر ورزش، زیرساخت‌های لازم مثل معبر، مکان، سرویس‌های جداگانه در همه ورزشگاه‌ها که مسابقات ملی و لیگ برگزار می‌شود، آماده است و ورزشگاهی نیست که این زیرساخت‌ها را نداشته باشد. وی افزود: خانم‌ها فعلاً می‌توانند در همه بازی‌های ملی حضور یابند. با رعایت ملاحظات شرایط دارد به سمتی پیش می‌رود که زنان در مسابقات لیگ هم بتوانند حضور یابند؛ تأکید شده که تصمیم‌گیری‌ها باید سرعت داشته باشد، توصیه می‌کنیم که مردان هم باید ملاحظات اخلاقی را رعایت کنند تا برخی نگرانی‌ها رفع شود. ما برای همه این نگرانی‌ها احترام قائل هستیم.
لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری هم از منظر حقوقی به مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها واکنش نشان داد و گفت : ورود زنان به ورزشگاه هیچ منع قانونی ندارد. او براین اساس گفت که سلب حق معنایی ندارد و دولت هم همین موضع را دارد و معتقد است که باید از این مسأله حمایت کنیم.
او در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مراجع مخالف حضور بانوان در ورزشگاه هستند و وزارت ورزش نیز قادر به اعمال نظر خود نیست، اظهار کرد: دولت تاکنون چند مرتبه شرایط را فراهم کرده است و بعد از این نیز بیشتر شرایط را فراهم می‌کند، دولت حتماً سعی می‌کند با تعامل این مسأله را حل کند و این تصمیم جدی دولت است.
جنیدی افزود: البته دولت از قبل هم در چندین موقعیت و مسابقه سعی کرده این فرصت را مهیا کند و بعد از این بیشتر هم ان‌شاء‌الله با تعامل تلاش می‌کند که مسیرش همین باشد.

نامه علی مطهری به رئیسی 
علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضاییه  درباره روند رسیدگی به برخی پرونده‌ها نکاتی را مطرح کرد. به گزارش «عصر ایران» در نامه مطهری آمده است:
دستور اخیرتان درخصوص بررسی احکام صادرشده برای متهمان کارگری، نور امید را در دل‌ها نسبت به صدور احکام عادلانه و عاقلانه و متناسب با جرم روشن کرد. خود بهتر می‌دانید که در بسیاری از موارد بدون توجه به میزان تأثیر جرم در جامعه و ضرورت مجازات، احکام سنگینی برای متهمان صادر می‌شود به طوری که جامعه قانع نمی‌شود و متهم یا مجرم در هاله‌ای از مظلومیت قرار می‌گیرد. این امر در متهمان سیاسی که متأسفانه آنها را متهمان امنیتی می‌نامند و در نتیجه مشمول قانون جرم سیاسی نمی‌شوند، بیشتر قابل مشاهده است.
مثلاً شخصی در یک جمع ۲۰ نفری انتقادی به نظام یا توهین به مقامات عالی کشور می‌کند. بدون آنکه توجه شود که اساساً چند نفر شنیدند و چه تأثیری در جامعه داشته است، براساس مواد خشک قانونی مانند اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی یا تشویش اذهان عمومی که مواد کشداری است و براحتی می‌توان افراد را به آن متهم کرد، او را محاکمه و به چندین سال زندان محکوم می‌کنند، در حالی که بسیاری از این موارد با یک تذکر یا چند کلمه نصیحت قابل مختومه شدن است.
مثال روشن آن قضیه قتل ستار بهشتی در بازداشتگاه نیروی انتظامی است. او کارگری بود که به خاطر فقر خود و مادرش در وبلاگ شخصی خود انتقاد و احیاناً توهین به مقامات عالی کشور می‌کرد. او را بازداشت کردند و در اثر ضربات وارده فوت کرد. بعداً پلیس فتا اعلام کرد که وبلاگ او فقط ۸ نفر بازدیدکننده در روز داشته است. قطعاً با یک تذکر و دلجویی و کمک مالی مشکل او حل می‌شد.
نمونه دیگرش همین مرگ دختر آبی است که با شمایل پسرانه وارد استادیوم آزادی و بازداشت شد و در اثر دادگاهی شدن خودسوزی کرد و فوت نمود، در حالی که فرضاً کار او غیرقانونی بوده، با چند کلمه نصیحت قابل فیصله دادن بود.
نمونه‌های دیگر، احکام سنگین برای منتقدان سیاسی مانند آقایان نوری‌زاد، عبدالفتاح سلطانی، تاجزاده و بهزاد نبوی است که همه می‌دانیم آن مجازات‌های سنگین تأثیری در تغییر روش آنها نداشته و فلسفه مجازات که عبرت گرفتن مجرم و دیگران است، تأمین نشده است.
علت صدور این احکام، نوع بینش برخی بازجوها و قضات درباره حفظ نظام است که خیال می‌کنند با این احکام سنگین دیگران را می‌ترسانند و در نتیجه نظام حفظ می‌شود و حتی خیال می‌کنند محفوظ ماندن نظام تا امروز به دلیل این سختگیری آنهاست، در حالی که سخت در اشتباهند زیرا رفتار این افراد به نظام آسیب زده است و محفوظ ماندن نظام جمهوری اسلامی ریشه در ایمان اسلامی و اعتماد مردم دارد.
مطهری ادامه داد: اکنون که جناب‌عالی این اقدام عدالت‌خواهانه را آغاز کرده‌اید، ضمن تشکر، خوب است که به مسئولان مربوط توصیه فرمایید که اولاً احکام سنگین مخصوص اقدامات مسلحانه و کارهایی مانند جاسوسی و مواد مخدر است. ثانیاً انتقاد از نظام به معنی توهین نیست و مجازات ندارد. ثالثاً در تعیین حکم مجازات برای متهمان سیاسی به میزان تأثیر جرم در جامعه توجه کنند. در مواردی که تأثیر قابل توجهی در جامعه نداشته به تذکر اکتفا نمایند و رابعاً در این گونه موارد از بازجوها و قضاتی که عقلشان بر علمشان غلبه دارد، استفاده شود.

نظر شما