شناسهٔ خبر: 35301297 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تکرار ادعای ترامپ: ایران می‌خواهد مذاکره کند

ايسنا : با وجود تاکید مسئولان کشورمان بر ممکن نبودن مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر مدعی شد که مقامات ایرانی خواهان دیدار و مذاکره با آمریکایی‌ها هستند.

صاحب‌خبر -

 خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در خصوص احتمال دیدار وی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان ادعا کرد: می‌توانم به شما بگویم که ایرانیان خواهان ملاقات هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری در کاخ سفید که در خصوص دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل سوال می‌کرد، گفته بود: هر چیزی ممکن است!

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه نیز در کنفرانس خبری مشترکی با استیون منوچین مدعی شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کند.

این در حالی است که حسن روحانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای معرفی دو وزیر کابینه اظهار کرد: ما هیچ تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداشته و نداریم. با وجود پیشنهادات در این سال‌ها پاسخ ما منفی بوده است.

وی همچنین گفت: بحث دوجانبه با آمریکا به طور اصولی مطرح نیست اما ما گفتیم همان‌طور که آمریکا در ۱+۵ با ما بر سر مسائل هسته‌ای حرف می‌زد اگر همه تحریم‌ها را بردارد، حالا یا برگردد به برجام یا نه، باز هم امکان دارد در جلسات ۱+۵ حضور داشته باشد. این مشروط است که همه تحریم‌ها را بردارد. وقتی می‌گوییم مذاکره یعنی همه تحریم‌ها برداشته شود. حرف ما واضح و روشن است. خارجی‌ها گاهی برداشت‌های اشتباه می‌کنند. مترجمین گاهی حرف را بالا و پایین می‌کنند. اصول سیاست‌های ما را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند و همه ما مسیر واحدی را طی می‌کنیم؛ بنابراین آنچه که دشمنان فکر می‌کنند در کشور بین این دسته و آن  دسته تفرقه وجود دارد، این طور نیست و در منافع ملی هیچ اختلافی وجود ندارد.

روحانی عصر چهارشنبه ۲۰ شهریور نیز در تماس تلفنی "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه، اظهار کرد: در صورتی که توافقات با اروپا نهایی شود، آماده‌ایم به تعهدات برجامی برگردیم و جلسه ایران و ۱+۵ نیز تنها زمانی امکان پذیر است که تحریم‌ها برداشته شود.

 

نظر شما