شناسهٔ خبر: 35293230 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

آب دریای عمان به شرق کشور می‌رسد

صاحب‌خبر -

آب دریای عمان به شرق کشور می‌رسد

معاون آب و آبفای وزارت نیرو تخصیص آب از دریای عمان را به شرکت‌های آب منطقه‌ای این سه استان ابلاغ کرد.

براساس مصوبه کمیته تخصیص وزارت نیرو ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب برای نمک‌زدایی و شیرین‌کردن در اختیار سه استان شرقی کشور قرار گرفت تا با همکاری بخش‌خصوصی به این مناطق منتقل گردد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده خامسی با اشاره به اینکه سالیانه 5.5 میلیارد مترمکعب از مخازن آب زیرزمینی کشور کسر می‌شود، ادامه داد: در حال‌حاضر کسری تجمعی سفره‌های زیرزمینی به ۱۳۴ میلیارد مترمکعب رسیده است؛ این در حالی است که هر سال کمتر از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر داریم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: ۱۰ هزار روستای کشور هنوز آب پایدار ندارند، شرایط آبی کشور مناسب نیست و باید راه‌حلی در این زمینه بیابیم؛ در ابتدا باید مصرف را کنترل کنیم و اولویت مدیریت مصرف در بخش کشاورزی است که حدود ۹۰ درصد آب را در اختیار دارد.

وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه دولت کشت برنج به جز استان‌های گیلان و مازندران باید کاهش پیدا کند؛ سؤال اینجاست که چرا با وجود چنین مصوبه‌ای باید کشت برنج در ۱۷ استان کشور دو برابر شود.

معاون وزیر نیرو با تأکید بر اینکه ادامه این روند کسری مخزن سفره‌های زیرزمینی را افزایش خواهد داد، خاطرنشان کرد: نتیجه این وضعیت تخلیه بیشتر روستا‌ها و شهرهای کوچک است.

وی با اشاره به اینکه تأمین آب شرق کشور مستلزم مدیریت مصرف، استفاده از پساب، بازچرخانی آب و نظایر این اقدامات است، تصریح کرد: انتقال آب آخرین راه است و اولویت با مدیریت مصرف خصوصاً در بخش کشاورزی است.

تقی‌زاده خامسی عنوان کرد: توصیه می‌کنیم صنایع در نزدیکی دریا مستقر شوند تا به آسانی آب برای آنها تأمین شود. از استانداران هم درخواست در نظر گرفتن ابعاد و شرایط کنونی را داریم.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو تأکید کرد: برای تأمین آب شرب مشکل نداریم و مصرف هفت درصدی این بخش را به هر طریق تأمین می‌کنیم، ولی با این وجود تلاش‌ها باید به سمت مدیریت پر مصرف‌ها سوق پیدا کند.

نظر شما