شناسهٔ خبر: 35291360 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

انتقادات تند جبار آذین از تلویزیون/ نمی‌توان به آمارهای صداوسیما اتکا کرد

مهر نوشت: یک منتقد سینما و تلویزیون با اننقاد از سریال‌هایی مثل «بوی باران» اظهار کرد که تلویزیون می‌گوید بودجه ندارد اما آن را صرف ساخت کارهای بی‌کیفیت می‌کند.

صاحب‌خبر -

جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به حواشی پخش سریال «بوی باران» و انتقاداتی که نسبت به تولید و پخش سریال‌های ضعیف در ماه‌های اخیر از تلویزیون مطرح شده است، گفت: چند سالی است که سازمان صداوسیما به دلایل مختلف که بخش عمده آن‌ها واهی و فرافکنی است، با عنوان کردن فقر در بودجه‌ها یا کمبود مالی، اقدام به تولید مجموعه‌های متوسط و حتی ضعیف می‌کند و مدتهاست که بینندگان میلیونی تلویزیون شاهد آثار شاخص، استاندارد و فاخر نیستند.

او ادامه داد: تلویزیون می‌توانست به جای تولید چندین سریال بد و متوسط بودجه‌ای را که صرف آنها می‌شود در اختیار یک یا ۲ گروه کاملا حرفه‌ای قرار دهد و با همت آن‌ها دست به تولید دست کم دو سریال بزند که با باندبازی‌هایی که می‌شود از ساخت این سریال‌های باکیفیت امتناع شده است.

این منتقد اظهار کرد: یکی از سریال‌های پرادعا اما ضعیف از نظر ساختار و مضامین سریال «بوی باران» است. سریالی که در چند قسمت نخست با نام دیگری شروع به پخش کرد و بدون هیچ توضیح مکفی در کمال بی‌احترامی به مخاطب، نام آن عوض شد و ادامه آن از سیما پخش شد. با پایان پخش هم به صورت غیرکارشناسی و حساب نشده یک میزگرد فرمایشی تشکیل دادند تا شاید جلوی اعتراض مخاطبان گرفته شود و اعلام شد درصد بالایی از تماشاگران به تماشای سریال نشسته‌اند درحالی که نقدها و نظرات مردم نشان دهنده بازخوردهای منفی آنهاست.

آذین با اشاره به سوژه‌های این سریال تصریح کرد: موضوعات بدی برای سوژه این سریال انتخاب نشد اما به این موضوعات از زوایای مختلف توجه نشده است و فقط خواسته شده است این سوژه‌ها به عنوان ابزار و بهانه‌ای باشد تا سریال با کشدار شدن به یک اثر تلویزیونی بلند تبدیل شود و دوستان سریال‌ساز هم از منظر مالی به نوایی برسند. درواقع طرح معضلات اجتماعی در سریال صرفا در سطح باقی می‌ماند و به همین دلیل به لحاظ کارشناسی، کار موفقی نیست و حتی اتفاقات مثبت سریال به شعارهایی تبدیل می‌شود که برای مخاطب غیرقابل باور است و جای تردید دارد.

این فعال رسانه‌ای درباره آمارهایی که نسبت به مخاطبان این سریال از طرف صداوسیما ارائه شد اظهار کرد: پیش‌تر هم شاهد آماری نادرست و دستکاری شده از سوی سازمان بوده‌ایم بنابراین نمی‌توان به این آمارها اتکا کرد.

۲۴۱۲۴۳

نظر شما